کد خبر: ۹۶۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
تعداد بازدید: ۱۲۱
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس بوده و ما تلاش کردیم تا برای پیشرفت کشور برنامه ای آرمان گرایانه و در عین حال واقع بینانه به تصویب برسانیم.

قالیباف: تلاش کردیم برنامه هفتم واقع‌بینانه باشدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم به مناسبت فرا رسیدن هفته مجلس، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه کشور بیان کرد:همان طوری که مجلس خانه ملت است، روز مجلس نیز روز مردم است. خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس است. من شاهد بودم از روزهای ابتدا تشکیل دولت و شاید قبل شکل گیری هیات دولت برنامه هفتم در دستور کار دولت بود. برنامه بسیار مهم و اساسی است. اداره کشور منجر به پیشرفت نمی شود بلکه یک نگاه و برنامه تحولی می خواهد که هم باید آرمان گرایانه و هم واقع بینانه باشد تا به سرنوشت برنامه های قبلی دچار نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از ویژگی های خوب این مجلس در تصویب برنامه هفتم توسعه این بود که نمایندگانی از ادوار داشت که تجربه خوبی داشتند. هم نیروهای جوان و با سواد خوبی داشتیم. بخشی از مجلس نیز مدیران اجرایی قوی کشور در سطوح وزیر، معاون وزیر و معاون رئیس جمهور بودند. ترکیب این مجلس انقلابی بوده و برنامه را به تصویب رساند. امیدواریم برنامه هفتم بتواند برای مردم لذت بخش بوده و آنها را بهشتی تر کند و بتواند یک آسایش و آرامشی برای آنان رقم بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم یک نگاهی به افق پنج سال آینده داشته باشیم، اولین موضوعی که باید توجه کنیم خود دولت است. بار اصلی اجرای برنامه بر دوش دولت است. منظور صرفا هیات دولت نیست. همه دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و هر ظرفیتی در کشور وظیفه ای برای اجرای برنامه هفتم توسعه را دارند. اما رسالت اصلی بر عهده دولت است. کارآمدی و روحیه تحول و اراده در دولت برای اجرای برنامه بسیاری کلیدی است. ما در برنامه هفتم توسعه توجه جدی به بودجه داشتیم و خواستیم بودجه منضبط باشد و کسری تراز عملیاتی اتفاق نیافتد. وقتی حرف از رشد اقتصادی می زنیم بحث بهره وری نیز به میدان می آید. در حوزه بهره وری و مدیریت نیز گام برداشتیم. یک دولت هوشمند و چابک در بالابردن بهره وری نقش دارد. از سوی دیگر باید از دارایی های سودآور دولت استفاده شود. مولد سازی یکی از موضوعات مهم است. روش تامین منابع خیلی مهم است. جلوگیری از بنگاه داری بخش ها دولتی مهم است. یکی از نکات که خیلی مهم است و ما در برنامه هفتم دیدیم رابطه دولت و نفت است. نفت اموال ما و یک سرمایه ما است که باید آن را تبدیل به ثروت کنیم به نحوی که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما هر سال در احکام دائمی بودجه و سیاست های کلان به خاطر اینکه وابستگی به نفت را کم کنیم، درصدی از بودجه نفت را به صندوق توسعه ملی می دهیم. اکنون ۴۲ درصد از محل فروش نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی داده می شود. تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در طول سالیان گذشته پول به صندوق توسعه ملی رفته و دوباره حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این به دلیل نیازهای مختلف دوباره به دولت برگشته است. و بخشی از آن به بخش خصوصی داده شده و بخشی نیز اکنون در صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: ما در برنامه یک تصمیم جدی و اساسی گرفتیم. در یکی از احکام برنامه این را دیدیم که بابت طلبی که صندوق توسعه ملی دارد؛ با اولویت میادین مشترک نفتی و گازی این اجازه را دادیم تا سقف همین ۱۰۰ میلیارد دلار که طلب صندوق است، از این میادین استفاده کند. تا از سرمایه در اختیار خود به اضافه فرصت هایی که دارد از ظرفیت سرمایه های ارزی و ریالی استفاده کند. واقعیت این است که امروز بخشی از مردم ما به ده ها دلیل منطقی یا غیر منطقی بخشی از ارز را ذخیره کردند. این سرمایه را یکجا بایگانی و راکد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از صحبت های خود، تصریح کرد: واقعا امروز تحول در حوزه  فناوری و جهش  فناوری در وهله اول نیاز به دسترسی به اینترنت و سرعت اینترنت دارد. همه تلاش ما در برنامه هفتم توسعه این بود که فیبر نوری را در کشور توسعه دهیم تا در پایان برنامه به ۲۰ میلیون پورت برسانیم، اعم از مصرف خانگی و تجاری. در دو سال گذشته نیز دولت و مجلس اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. همین چند روز قبل توسط بخش خصوصی در چالوس با فیبر نوری سرعت یک گیگابایت را حس کردیم.  البته بیش از این هم می شود. این هیچ منافاتی با اینکه ما نیازمند یک حکمرانی دقیق در فضای مجازی داریم، ندارد.

وی افزود: ما چند پیشران را در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کردیم.یکی از مهم ترین موضوعات بحث موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ما در حوزه دریایی و ریلی است. ما بر این حوزه متمرکز هستیم. حتما کریدور شمال به جنوب با اولیت اول و کریدور  شرق به غرب ما با اولویت دوم با تاکید بر حمل و نقل ریلی دنبال می کنیم.  نکته دیگری که در پیشران های ما وجود دارد توجه به منطقه مکران است. اخیرا حضرت آقا در سیاست های کلان تاکید کردند که این موضوع را دنبال کنیم. در برنامه هفتم دیده شده است. وقتی از مکران و بنادر و حمل و نقل صحبت می کنیم  یعنی چابهار ما در دریای عمان باید یک بندرگاه مهم باشد. ریل باید به آنجا برسد.

قالیباف خاطر نشان کرد: یک موضوع مهم دیگر در حوزه صنعت است. امروز بالغ بر ۴۳ درصد سرمایه گذاری ها به حوزه صنعت باز می گردد. توجه به توسعه خوشه های صنعتی با تاکید بر مزیت های نسبی در استان ها است.  ما باید مسائل استان ها را به خوبی شناسایی کنیم. ما در طرح جامع صنعت باید خوشه های صنعتی را برای تولید و اشتغالزایی گسترش دهیم. موضوع دیگری که برای ما مهم است، حوزه هوا و فضا است که تاکنون خوشبختانه اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است. تلاش کردیم بتوانیم تزریق ماهواره به مدارهای زمین آهنگ را انجام دهیم تا از این فرصت و تکنولوژی در حوزه کشاورزی و آب بهره ببریم.  یک بخش دیگر خود آب است. ناترازی آب یکی از موضوعات جدی ما است.

وی در ادامه بیان کرد: ما قبلا تاکید بر یارانه دادن به آبیاری قطره ای و بارانی داشتیم. اکنون این یارانه را به پیشران های جدید یعنی آبیاری زیرسطحی سوق می دهیم تا هم برداشت در هکتار را افزایش دهیم و هم زمان با اینکه آبیاری را زیرسطحی می کنیم، اکسیژن دهی به زمین را داشته باشیم و در نهایت به نقطه ای برسیم تا مصرف آب برای تولید برنج و گندم را به هم نزدیک کنیم و میزان برداشت در هر هکتار را بالا ببریم. از سوی دیگر ما باید آب صنایع را از پساب تامین کنیم. این موضوعات را در برنامه هفتم دیدیم. ممکن است بگویید این ها فقط ارزو است اما بنده عرض می کنم که ما در مجلس و دولت تجربه گذشته را دیدیم و مطمئن هستیم دولت این مصوبات را با تلاش اجرایی خواهد کرد.

قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد: حوادثی در سال های اخیر اتفاق افتاده که تاثیراتی بر اهمیت ژئوپلوتیکی ایران گذاشته است. حتما می تواند اهمیت بیشتری در حوزه ترانزیت شمال به جنوب ما داشته باشد. حتما بندر چابهار از  اهمیت بیشتری امروز برخوردار شده است. ما باید ضعف گذشته را کنار بزنیم. وقتی حرف از تحول می زنیم باید همه باهم دست به دست هم دهیم. مردم و دولت و مجلس  و قوه قصاییه باید باهم دست به دست هم دهند. تبلور عینی سازماندهی شده مردم را ما در اتاق بازرگانی و اتاق تعاون می بینیم. ما باید فرصت را برای آنان فراهم کنیم. ما امتحان خوبی در این زمینه هانداده ایم. ما آنطور که باید به این بخش ها توجه نکرده ایم. ما واقعا ظرفیت ها بی نظیری داریم که به آنها توجه نکردیم. باید کمک کنیم. مردم نباید منتظر دولت باشند و دولت نیز نباید منتظر مردم باشد. بهتر فرصت را به مردم دهیم. باید تلاش کنیم تا بستر را فراهم کنیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مجلس این بود که در حوزه اشتغال پنجره واحد را ایجاد کرد. صدور همه مجوزها را در یکجا مترکز کردیم. بنده همواره می گویم کشور ما سه قوه ندارد بلکه چهار قوه دارد. قوه چهارم قوه بروکراسی است که بر سه قوه دیگر حاکمیت دارد. واقعا با حوزه فناوری اطلاعات و همت دولت توانستیم گامی بلند برداریم. اکنون می گوییم هر اشتغال و مجوزی اگر ثبت محور باید ظرف سه روز بله یا نه بشنود و اگر تایید محور است حداکثرظرف سه ماه بله یا نه بشنود. حداکثر ظرف سه ماه یک سرمایه گذار تعیین تکلیف می شود. مرتب این موضوع رصد و پیگیری می شود. در آبان ماه باید صد درصد این امر محقق میشد اما متاسفانه درصدی عقب ماندگی دارد که ما حتما پیگیری می کنیم تا انجام شود. بیش از یک میلیون شغل از همین مسیر مجوز گرفته و کار خود را شروع کردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر از من بپرسید مخاطب این برنامه کدام قشر و کدام بخش است بنده می گویم که ما اصلا قشری نگاه نکردیم. ما در برنامه متمرکز بر خانواده هستیم. یعنی توجه به سبد اقتصادی خانواده، معیشت خانواده، سبد فرهنگی و سلامت خانواده در برنامه مورد توجه قرار گرفته است. در حوزه ناترازی انرژی از خانواده حرف زدیم. خانواده چه مستاجر باشد و چه صاحب خانه باشد مورد توجه ما است. اگر خانواده توانمند و قوی نباشد، ایران قوی وجود ندارد. اگر ما حتی میخواهیم تک تک ایرانی ها قوی شوند، محوریت آن خانواده است. خانواده قوی شود، ایران قوی می شود. این قوی بودن هم به حوزه مادی و هم به حوزه معنوی باز میگردد. ما در برنامه به این موضوع توجه کردیم. هزینه ها و مشکلات خانواده های ضعیف در بخش های مختلف زیاد خواهد بود. محور ما خانواده است. توجه به رفاه همگانی، توجه به اموزش با کیفیت، توجه به کسب وکار پرشتاب داریم. توجه به جامعه سالم و توجه به فرهنگ بالنده داریم. توجه به بهداشت فراگیر داریم. هر کدام از این حوزه ها در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد توجه ما سربازی است. قبل از برنامه هفتم توسعه نیز ما به موضوع سربازی پرداختیم. در برنامه نیز به سربازها توجه کردیم.  وقتی از یک سرباز حرف می زنیم؛ طلایی ترین زمان یک جوان ما است. یا چشم مادر که محور خانواده است دنبال این جوان است یا خود این جوان پدر و نان آور خانواده است. مهم ترین سرمایه و عنصر بهره وری ما در حوزه انسانی و تحول در سیستم این جوان است. یکی از کارهایی که انجام دادیم برای اینکه در کوتاه مدت نیز اثربخش شود، در طول دو سال گذشته حقوق آنان را ۱۲ برابر افزایش دادیم.

وی در ادامه بیان کرد: یک زمانی سربازها هزینه حمل و نقل را نیز نداشتند اما امروز واقعا این تحول رقم خورد. این تحول ادامه دارد. در حوزه کارآفرینی و مهارت اموزی سربازان نیز گام هایی برداشته شده است. حضرت آقا چندین سال است که بر این موضوع تاکید داشتند. ستاد کل نیز برنامه های دقیق و مدونی دارد. باهماهنگی هم این کار را پیش می بریم تا بتوانیم انجام دهیم.  یک موضوع دیگر که برای ما مهم است، بحث بازنشستگان است. بازنشستگان سهم زیادی در جامعه دارند. ما هرچقدر جلوتر می رویم میزان بازنشستگان  بیشتر می شود. بازنشستگان یکی از موضوعات مهم بود که در برنامه هفتم به آنها پرداخته شد و ما مصوب کردیم تا حقوق  آنان را  با حقوق شاغلان متناسب سازی کنیم.

قالیباف افزود: این مطالبه بازنشستگان بود. دولت و مجلس باهم به توافق رسیدند. چون بار مالی داشت ما مقرر کردیم در طول سه سال اجرایی شود. یعنی ۴۰ درصد در سال اول و دو تا ۳۰ درصد در سال دوم و سوم اجرای برنامه هفتم توسعه اجرایی می شود. سه دهک پایین جامعه چه بازنشسته باشند و چه بازنشسته نباشند، هرجای کشور هستند، بر اساس آزمون وسعی که انجام می شود برای آنان کالابرگ ویژه می بینیم. در حوزه سلامت نیز به آنان توجه می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما شاید در دهه ۶۰ و در دوران جنگ کالابرگی داشتیم. اینجا بحث کالابرگ الکترونیکی مطرح است. وقتی می خواهیم یک جراحی اقتصادی انجام داده و کار را درست پیش ببریم با چنین مواردی نیاز داریم. امروز ما یارانه ارزی و ریالی به کالاهای اساسی در کشور می دهیم. یعنی دقیقا ارز می دهیم ذرت وارد می کنیم. ارز می دهیم سویا و گندم وارد می کنیم. این ها پول نقدی است که هزینه می شود. یک یارانه دیگر نیز در حوزه انرژی می دهیم. ما می گوییم  یا باید این یارانه در ابتدای زنجیره به تولید کننده داده شود و یا به مصرف کننده. لذا ما معتقد هستیم که یارانه را باید به مصرف کننده دهیم نه تولید کننده. چرا که این یارانه را به همه جامعه نمی خواهیم بدهیم بلکه به بخشی از جامعه می خواهیم بدهیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده نمی خواهم به اشکالاتی که از قدیم در توزیع یارانه ها وجود دارد بپردازم. ما می گوییم هدفمند کردن یارانه ها اما وقتی نگاه می کنیم واقعا هدفمند پرداخت نکرده ایم. زمانی که حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ امد و مجلس نیز با حذف آن موافق بود تاکید کردیم دولت مجاز است که این ارز را حذف کند اما اگر این تصمیم را گرفت باید الزاما کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند تا فشار به جامعه نیاید. باتوجه به تورم  موجود در کشور نمی توان با نقدینگی گرانی حاصل از حذف ارز ترجیحی را جبران کرد.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم. کالابرگ الکترونیکی خیلی دقیق است و تلاش می کنیم عدالت را برقرار کنیم. در برنامه پیش بینی کردیم تا بتوانیم ۲۵ قلم کالا را  تحت سیاست های مربوطه به تورم قرار دهیم. کالاهای امنیت غذایی بخشی از این است. از سوی دیگر بنده تعبیر می کنم که اقلام‌ جهیزیه را نیز بگذاریم. تامین جهیزیه نیز امروز از مشکلات جامعه است. آن چند قلم اساسی جهیزیه و چند قلم اساسی مربوط به حوزه معیشت را تحت پوشس سیاست حمایتی قرار دهیم.بنده از دولت نیز تشکر می کنم که کالابرگ الکترونیکی را به صورت دقیق و صحیح و از مسیرهای مختلف دنبال می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در برنامه هفتم توسعه معطوف به خانواده هستیم.  معتقد هستم که مکمل خانواده آموزش و پرورش است. ما باید متمرکز بر دو موضوع در اموزش و پرورش باشیم. یعنی معلم و مدرسه. یک طرف خانواده و یک طرف معلم. ما در برنامه هفتم بیش از ۱۴ حکم در خصوص اموزش و پرورش داشتیم چراکه در دو دهه گذشته از این محل آسیب جدی دیدیم.ما به بحث رتبه بندی معلمان توجه کردیم. ما فقط به آموزش توجه نکردیم بلکه به توجه و پرورش نیز پرداخته ایم‌. ۳۸ حکم برای اموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه داشتیم تا آموزش و پرورش و خانواده بتوانند در کنار هم بحث فرهنگ پیشرفت را پیش ببرند.

وی افزود:بحث اتباع موضوع مهمی است. امروز بحث اتباع موصوع جدی شده است. حکم بسیار روشنی در برنامه هفتم داریم. که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه مکلف شدند تا کار ساماندهی اتباع را پیش ببرند. چه ورود و چه خروج اتباع و چه ترد کردند این افراد. ثبت احوال و ثبت محل زندگی اتباع خارجی‌ را دنبال کنند. این یک موضوع ضروری و مهم و مطالبه قطعی مردم است. هم سرشماری دقیق اتباع و هم آمایش سرزمینی این اتباع خارجی را در برنامه هفتم دیده ایم. مشخص می شود که کدام ها قانونی و کدام ها غیرقانونی هستند.بنده این قول را به مردم می دهم. چون این موضوع از قبل هم در برنامه مجلس و دولت بوده، از اولویت هایی است که از الان دنبال می شود. ما منتظر ۱۴۰۳ نیز نمی شویم. ما الان یک مجموع به عنوان اتباع و مهاجرین داریم اما اکنون این را تبدیل به یک سازمانی در وزارت کشور می کنیم تا با همکاری وزارتخانه ها مرتبط کار را پیش ببرند.
وی در ادامه با اشاره به توجه به دارایی های دولتی در برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: همان دارایی هایی که اشاره کردم، یعنی دارایی های سودآور، یک بخشی از آن مولدسازی است، بدین معنی که ما ده ها هزار میلیارد سرمایه مولد و پروژه های نیمه تمام داریم که در این برنامه پیش بینی شده که بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم.یکی دیگر از بخش های ۴ حوزه مذکور مربوط به پیشرفت ایران است.در برنامه پیشرفت ایران ما معتقدیم که دیگر ما کشور را نباید فقط اداره کنیم، باید امر تحول را همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند و در سال ۱۳۹۹ بر این نکته که باید تحول اتفاق بیفتد، تاکید شد، پیگیری شود. در برنامه هفتم باید برنامه تحول باشد که بتواند آینده ای کاملا روشن، ملموس و باورپذیر ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما در برنامه هفتم بر آن تأکید داریم این است که برنامه را واقع بینانه ببینیم، به هرحال بخشی از ما نمایندگان و بخشی از دولت، تجربه کار اجرایی داریم. ما این را واقعی دیدیم که به سرنوشت برنامه های دیگر که تحقق ۳۰ درصد و ۲۵ درصد دچار نشود. این تحول حتماً لازم است باشد که هم زندگی امروز مردم را متحول کنیم و مشکلاتشان را حل کنیم و هم افق روشنی برای آینده باشد. به نظر من ضعف ما در این بخش است، باید برای مردم عزیزمان و جوانانمان فردای روشن تری داشته باشیم. اینکه امروز مشکلات را اداره کنیم، کفایت نمی کند. این حداقل کاری است که انجام می دهیم. برنامه باید بتواند با رویکرد تحولی پیشرفت را رقم بزند.  

وی در ادامه بیان کرد: صنعت رقابتی مدنظر ما است که باید به طور جد به آن توجه شود. موضوعاتی مانند برنامه ملی توسعه ای، همچنین در بخش هایی به طور خاص مانند خودروسازی باید توجه شود. یکی از مشکلات جدی مردم ما این بخش است و امروز می بینیم مجلس طرح تحولی کوتاه مدت در حوزه خودرو با واردات خودرو داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما وقتی کار را رقابتی نمی کنیم و یک کار را انحصاری دنبال می کنیم، مشکلات ایجاد می شود. به طور مثال در حوزه خودرو اگر مشروط بودن، موقت بودن و کاهنده بودن را در روزی که می خواستیم خودروساز باشیم و این رانت را به تولید دهیم رعایت می شد، امروز پس از ۴۰ سال در دوران پس از انقلاب  واقعا یک خودروساز واقعی و مستقل بودیم.  ما در برنامه هفتم این موضوع را دقیقا پیش بینی کردیم که بتوانیم این موضوعات را پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازده انرژی ما بسیار پایین است، تصریح کرد: ما باید به محیط زیست پایدار توجه کنیم، این موضوعات نکاتی است که در برنامه هفتم به آنها توجه شده است. ما باید جهش فناورانه داشته باشیم.من تیتر موضوعات را در بخش های مختلف می گویم. یکی از موضوعات مهمی  که بارها نیز تکرار کردیم، موضوع بهینه سازی است که از قبل هم در برنامه ششم دنبال شد. قوانین و مقررات نیز گذاشته شد اما آنگونه که باید همت می کردیم و پای کار می آمدیم، نشد. امروز ما به درستی از انرژی موجود در کشور استفاده نمی کنیم.

وی افزود: من زمانی مطرح کردم که ما انرژی را هدر می دهیم. حتی بد هم مصرف نمی کنیم، بدتر از بد مصرف داریم. ما حدود ۱۰۴ میلیارد دلار هدررفت انرژی داریم.ما ۲.۵ برابر استاندارد کشورهای نیمه پیشرفته و حدود ۴ برابر کشورهایی که استاندارد دارند انرژی را هدر می دهیم و این عدد تقریبا برابر با ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز می شود. در واقع عدد و رقم اینگونه است که از ۹ میلیون تا ۹ میلیون و ۲۰۰ بشکه نفت منظور این است که همه انرژی های فسیلی از جمله گاز را در واقع به نفت تبدیل می کنم  بیش از ۷ میلیون بشکه نفت استحصالی است که انجام می شود اما عملا ما از حدود ۵ میلیون از آن استفاده می کنیم، یعنی حدود ۲ میلیون بشکه را در داخل استفاده می کنیم و ظرفیت صادرات حدود ۳ میلیون بشکه را داریم، اما اکنون به دلیل بحث های تحریم در حوزه صادرات کمی کمتر صادر می کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته ای که می خواهم بگویم این است که هدردهی انرژی ما زیاد است. بخشی از این موضوع ناشی از مشکلات صنعت است که باید بهینه کنیم. یک بخشی نیز به دلیل قیمت ارزانی است که وجود دارد.یک بخش دیگر نیز مربوط به فرهنگ مصرف ما است. ما داریم آسیبی به این بزرگی می بینیم که این سرمایه کشور است که ما باید آن را تبدیل به ثروت کنیم، سپس سرمایه گذاری کنیم. ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این منفعت بزرگ که اکنون در اختیار است، با مشارکت مردم حل شود.منظور از مشارکت مردم این است که وقتی می خواهیم این فرهنگ سازی را انجام دهیم تا انرژی هدر نرود اولین کسانی که نقش جدی دارندمردم هستند اما شرط این موضوع این است که ما دولتمردان بدانیم منفعت ناشی از صرفه جویی باید به مردم برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی ما در برنامه هفتم حرف از مردم می زنیم این موضوع یک ویژگی دارد و آن این است که مخاطب ما در برنامه خانواده است. بنابراین حتما زمانی که می گوییم خانواده ها قبل از دولت در حوزه انرژی منفعت ببرند منظور خانواده ها هستند، یعنی خانواده ها این منفعت را ببرند. ما کمبود گاز برای مصرف در زمستان داریم و در حوزه ذخیره سازی مشکلاتی داریم.سال گذشته با این مشکل روبرو شدیم و طبیعتا امسال نیز در اوج مصرف با آن روبرو می شویم که در این حوزه موضوع صرفه جویی بسیار مهم است.اما باید دقت شود که در اولین صرفه جویی که انجام گرفت منفعت آن را باید مردم ببرند منظور از مردم نیز خانواده است.اگر فرد در سال گذشته در یک خانه مستاجر یا صاحب خانه بوده و در همین زمان یعنی هفته دوم آذر گاز مصرفی وی چند مترمکعب بوده و امسال این عدد را کاهش داده، باید از این کاهش مستقیم منفعت ببرد فارغ از اینکه فرد مستاجر یا صاحب خانه است. وقتی فرد منفعت می برد حتما دولت چند برابر این فرد منفعت می برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم به تولید یک مترمکعب گاز اضافه کنیم، باید ۸ دلار سرمایه گذاری کنیم اما اگر بخواهیم صرفه جویی کنیم و بخواهیم صنعتمان را بهینه کنیم به حدود ۷۰ سنت یعنی کمتر از یک دلار نیاز داریم و اگر مردم بخواهند خودشان صرفه جویی کنند بخش عمده ای از این صرفه جویی با فرهنگ خودشان و طبیعتا بخاری مناسب تر رعایت فصل ۱۹ ساخت ساختمان محقق می شود. این موضوع دیده می شود که بخاری مان روشن است و پنجره را باز می گذاریم.ما ناترازی در حوزه پولی مالی، ناترازی بودجه و ناترازی آب داریم، اما یکی از مهمترین ناترازی های ما ناترازی در انرژی است و این موضوع نیز در اوج ناعدالتی است.

وی افزود:  لذا ما در این برنامه به گونه ای پیش بینی کردیم که بدون اینکه بحث از قیمت کنیم منفعت مردم و دولت دیده شده است و سرمایه ای که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است ما بتوانیم بخشی از آن را در طول برنامه به چرخه سرمایه گذاری و ثروت بازگردانیم. زمانی که با دوستان صحبت می کردیم می گفتیم که با چراغ نفتی نمی شود شهر تهران را روشن نگه داشت بلکه به برق و انرژی نیاز دارد واقعا اولین بحث در تحول در حوزه مسائل فناوری، دسترسی به اینترنت و سرعت آن است.  

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه موضوع عدالت وفرصت های برابر بسیار مهم و اساسی است، بیان کرد: ما این را حتما در بهره مندی از منابع عمومی یعنی همان کالابرگ الکترونی یا همان صرفه جویی در انرژی که خانواده ها باید انجام دهند مورد توجه قرار می دهیم. توجه به محرومین جامعه که سرمایه ای نیز ندارند واجب است. در این تورم بیش از همه این قشر آسیب می بیند. باید تور حمایتی بر روی اقشار ضعیف گذاشته شود. موضوعاتی مانند حاشیه نشینی در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است. موضوعاتی مانند زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گرفته اند. زن سرپرست خانوار که فرزندان خود را تمشیت می کند و مردی هم ندارد باید مورد توجه قرار گیرند. اینجا یک مادر هم باید  فعالیت اقتصادی کند و هم امور تربیتی را پیش ببرد.

وی در پایان بیان کرد: واقعا توجه به زنان سرپرست خانوار یکی از اهداف جدی ما در برنامه هفتم بود.توجه به معلولان و خانواده هایی که معلول و بیمار صعب العلاج دارند مورد توجه قرار گرفتند. در آسیب های  اجتماعی یکی از موضوعات جدی ما طلاق و بحث اعتیاد است. تمام این موارد به طور جدی در برنامه هفتم دیده شده است. بنده  از همه عزیزان در دولت که زحمت کشیدند و این لایحه را تنظیم کردند و از یکایک همکاران خودم در مجلس که ۶۰ روز بی وقفه در کمیسیون تلفیق و صحن کار برنامه را پیش بردند تشکر میکنم. امیدوارم شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در ادامه مسیر همراهی کنند تا یک برنامه خوب و تحولی نهایی شود. البته این شروع کار است و نخبگان جامعه و همه اقشار جامعه باید دست به دست هم داده تا بتوانیم این گام مهم و موثر را برداریم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: