کد خبر: ۹۶۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
تعداد بازدید: ۱۶۱
ذائقه غذایی، متابولیسم و حتی سطح انرژی بدن در طول زمستان به شدت تغییر می‌کند. راز سالم ماندن در پاییز و زمستان و پیشگیری از بیماری این است که رژیم غذایی خود را با این فصول سازگار کنید.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سالالهه جعفرزاده: با سرد شدن هوا، متابولیسم به منظور حفظ انرژی و گرم نگه داشتن بدن کاهش می‌یابد. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود در زمستان احساس خواب آلودگی و بی‌حالی کنیم. مصرف غذاهایی که علاوه بر تنظیم دمای بدن، بتوانند سطح انرژی را نیز افزایش دهند، در نیمه دوم سال ضروری است.

مواد غذایی زیادی وجود دارند که در طول فصل سرما به شما کمک می‌کنند تا گرم بمانید و مواد مغذی مورد نیاز بدن را در این فصل دریافت کنید، برخی از این موارد عبارتند از:

 

 

۱. ادویه‌ها

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، آنتی موتاژنیک، ضدالتهابی و تقویت کننده‌های موجود در ادویه‌ها از طریق تأثیر بر عملکرد ارگان‌های موجود در بدن باعث ارتقای سلامت کلی می‌شوند. هم‌چنین ترکیبات طبیعی موجود در ادویه‌ها خاصیت ضد سرطان‌ دارد و از رشد سرطان پیشگیری می‌کند. دارچین برای پیشگیری از سرما و گرم نگه داشتن دست‌ها و پاهایی که هر لحظه احساس سرما می‌کنند انتخاب خوبی است. یک فنجان چای دارچین برای پیشگیری از آنفلوانزا در زمستان مفید است. اگر هم دچار سرماخوردگی شدید، برای رفع درد و کاهش تب می‌توانید از جوشانده زنجبیل استفاده کنید.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

 

۲. شیر گرم

شیر و سایر فرآورده‌های آن مانند ماست، پنیر و ... گزینه مناسبی برای فصل سرما به شمار می‌آیند. لبنیات حاوی مقدار زیادی ویتامین B۱۲ و A، پروتئین و کلسیم هستند که سلامت کلی را تقویت می‌کنند. نوشیدن روزانه شیر گرم به شما کمک می‌کند که در برابر بیماری‌های فصلی ایمن بمانید. ترجیحاً به منظور کاهش کالری دریافتی، به جای مصرف شیر پرچرب، شیر بدون چربی یا کم چرب را کمی بجوشانید و بنوشید.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

 

۳. میوه‌ها

میوه‌هایی با فیبر بالا مانند نارگیل و سیب انتخاب‌های ایده‌آلی در فصل سرما هستند. این میوه‌ها مملو از فیبر هستند و با تولید گرما در بدن، دمای مطلوبی را برای اندام‌ها به ارمغان می‌آورند. مرکباتی مانند گریپ فروت و پرتقال نیز منبع عالی ویتامین C هستند و می‌توانند ایمنی بدن را تقویت کرده و به خوبی با ویروس‌ها مبارزه کنند. انار نیز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بپردازد و به مقابله با آنفلوانزا و تقویت ایمنی کمک کند.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

 

۴. آجیل و خشکبار

مغزهایی مانند بادام، گردو، بادام هندی و پسته خوراکی‌های مفیدی برای فصل سرما هستند. این آجیل‌ها متابولیسم را سرعت می‌بخشند، سرشار از چربی‌های سالم هستند، دمای بدن را افزایش می‌دهند و در نهایت باعث می‌شوند احساس گرما کنید. مصرف منظم بادام و گردو در طول زمستان می‌تواند به تقویت سیستم عصبی فعال، بهبود حساسیت به انسولین و به طور کلی سلامت قلب و بدن کمک کند.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

 

۵) عسل

عسل طبیعت گرمی دارد و مصرف منظم آن به گرم نگه داشتن بدن کمک می‌کند. عسل برای جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و آنفلوانزا مفید است زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هر صبح مقداری عسل در آب داغ حل کرده و میل کنید تا بدنتان در آغاز روز کمی گرم‌تر شود.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

 

۶. سبزیجات ریشه‌دار

سبزیجات ریشه‌دار مانند هویج، چغندر و شلغم از بهترین خوراکی‌های طبیعی در فصول پاییز و زمستان هستند؛ به این دلیل که این گیاهان می‌توانند از بدن در برابر هوای سرد محافظت کنند. مصرف این سبزیجات به صورت آب‌پز، خام یا برشته‌شده، ویتامین A و C و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

 

۷. تخم مرغ

این ماده غذایی حاوی ویتامین B۱۲ است و عملکرد طبیعی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، باعث کاهش خستگی می‌شود. تخم مرغ انرژی مورد نیاز بدن را در روزهای سرد سال تأمین کرده و از کسالت و خستگی جلوگیری می‌کند.

۷ ماده غذایی سالم برای روزهای سرد سال

منابع: marylandpainandwellnesscenter ، healthmeanswealth

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: