کد خبر: ۹۶۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
تعداد بازدید: ۱۷۳
کارگردان نمایش «راهنمای جامع هیولاشدن» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، وقوع قتل‌های خانوادگی را انگیزه اصلی تولید این اثر نمایشی ذکر کرد.

قتل‌های خانوادگی «راهنمای جامع هیولاشدن»است/جنایت در فضایی فانتزیبه گزارش خبرداغ به نقل از مهر : کارگردان نمایش «راهنمای جامع هیولاشدن» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، وقوع قتل‌های خانوادگی را انگیزه اصلی تولید این اثر نمایشی ذکر کرد.

سهاب محبعلی،‌ کارگردان و نویسنده نمایش «راهنمای جامع هیولاشدن»‌ درباره ایده ساخت این اثر نمایشی، گفت: تابستان امسال با توجه به برخی قتل‌های خانوادگی در ایران،‌ تصمیم گرفتیم تا نمایشی با این موضوع را تولید کنیم و در این مسیر بیش از صدها گزارش،‌ مقاله، مستند، پادکست و پرونده جنایت‌های خانگی را بررسی کردیم. در همراهی با ۲ مشاور روانشناس، متوجه شدیم که در تمام دنیا قاتلانی که اقدام به قتل‌عام خانواده خود می‌کنند،‌ از یک الگوی رفتاری مشخص بهره نمی‌برند و بسیاری از عوامل از کودکی تا روز جنایت،‌ منجر به وقوع این اتفاق‌های خشونت‌بار می‌شود. در ادامه بررسی‌ها اما پرونده‌ کریستوفر واتس آن‌قدر دارای جذابیت دراماتیک بود که به عنوان خط اصلی داستان ما انتخاب شد.

وی با بیان این که در چند سال گذشته،‌ تلاش کرده همه آثاری که روی صحنه می‌برد از الگوی تجربی تئاتر ژانر بهره ببرد، ‌افزود: در این نمایش نیز با تمسک به فضاسازی‌های دلهره‌آور و تعلیق‌دار، فضای صحنه را تبدیل به یک پرونده جنایی اما در فضایی فانتزی کردیم که بتواند مخاطب را درگیر کند و در طول یک ساعت با نمایش همراه شود.

محبعلی تصریح کرد: رخدادهای خشونت‌آمیز در همه‌جای دنیا هر روز رخ می‌دهند و فجایعی رخ می‌دهد که اساس انسانیت را هدف گرفته‌اند و این به خودی خود،‌ یک امکان نمایشی برای انتقال مفهومی انسانی در قالب نمایشی هراس‌آور است که در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارگردان «راهنمای جامع هیولاشدن» درباره روند تمرین‌های این اثر نمایشی، توضیح داد: ۲ ماه تمرین مستمر با بهره‌گیری از فضاسازی ذهنی و درک جنایت،‌ تیم بازیگران و اجرایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد و همذات‌پنداری برای بازیگران به جایی رسید که در بسیاری از مراحل تمرینی دچار تاثر شدیدی می‌شدند.

وی با اشاره به ایجاد ارتباط تعاملی با مخاطب در این نمایش و گفت: در انتهای نمایش یک پیوست با تکیه به علوم شناختی برای مخاطب طراحی شده تا بتواند با آنچه در صحنه می‌گذرد،‌ ارتباط بگیرد و رفتارشان بعد از اجراها به عنوان یک واکنش جمعی به یک نمایش بررسی شود.

محبعلی درباره شکل اجرایی «راهنمای جامع هیولاشدن» اظهار کرد: قرار نبود که نگاهی مستندگونه به این داستان داشته باشیم و تلاش کردیم قصه و نگاه خودمان را در قالبی مینی‌مالیستی و فضای دلهره به مخاطب ارایه کنیم.

در نمایش «راهنمای جامع هیولاشدن»،‌ محمدرضا حسن‌زاده، آیلار نوشهری، معصومه میراشه، شقایق عزیزی، ندا قاسمی، بهزاد ناجی، نیلان نکویی، سارا لطفی، پرنیا عسگری، نغمه مددی، محمدرضا داودی، سارا بولوری، فاطمه فیاضی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

همچنین سارا مقدم به‌ عنوان دستیار کارگردان و زهرا پوررضا به عنوان مدیر صحنه، فرانک ظاهری طراح حرکت، رزا امیدزاده به عنوان طراح لباس، زهره صمغ‌آبادی طراح گریم، شهاب شریفی طراح صحنه، حامد شریفی طراح پوستر و این گروه نمایشی را همراهی می‌کنند.

«راهنمای جامع هیولا شدن» تا پایان آذر ساعت ۲۰:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: