کد خبر: ۹۶۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
تعداد بازدید: ۲۱۴
بایننس (Binance) یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال در جهان است که در سال ۲۰۲۱ مسئول حجم مبادلات ارزهای دیجیتال ۷.۷ تریلیون دلاری بوده است.

صفر تا صد آنچه درباره بایننس باید بدانید/ماجرای استعفای ژائو په بود؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، این صرافی در سال ۲۰۱۷ توسط چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، که قبلا برای Blockchain.info و به عنوان مدیر ارشد فناوری OKCoin))کار می‌کرد، تاسیس شد. این صرافی که در هنگ‌کنگ راه اندازی شد، به سرعت به یکی از صرافی‌های پیشرو تبدیل شد اما از همان ابتدا با مقررات محدودکننده‌ای روبرو شد که آن را مجبور به مهاجرت سرورها و دفتر مرکزی به مالت کرد. بایننس یکی از وسیع‌ترین گزینش‌های آلت‌کوین‌های موجود در صرافی خود را دارد و حتی کوین‌های خود را با نام بایننس کوین راه‌اندازی کرد که تا چند وقت پیش پنجمین سکه از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین، اتریوم، تتر USD و کاردانو بود.

گردش مالی بایننس چگونه است؟ به طور خلاصه و برای درک حجم معاملاتی اقتصادی بایننس باید اشاره کرد که:

بایننس در سال ۲۰۲۰، ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشت.

معاملات نقدی سالانه بایننس برای سال ۲۰۲۱ هفت برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.

اوج حجم معاملات بیست و چهار ساعته آن ۷۶ میلیارد دلار بوده است.

سقوط بایننس، استعفای ژائو و جریمه میلیارد دلاری

اما اکنون همه چیز برای این صرافی ثروتمند و بزرگ عوض شده است بدین گونه که؛ چانگ‌پنگ ژائو، بنیانگذار بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، از سمت خود کناره‌گیری کرده و به نقض قوانین مبارزه با پولشویی اعتراف کرده است. به عنوان بخشی از اعتراف به گناه، ژائو با پرداخت ۵۰ میلیون دلار جریمه موافقت کرد و از هر گونه دخالت در این تجارت منع شد. بایننس نیز این موضوع را بپذیرفت و ضمنا قبول کرد که انتصاب یک ناظر را بپذیرد و جریمه جنایی نزدیک به ۱.۸۱ میلیارد دلار و همچنین ۲.۵۱ میلیارد دلار را برای رفع سه اتهام جنایی بپذیرد. وزارت دادگستری ایالات متحده این شرکت را به انجام تجارت انتقال پول بدون مجوز، اتهام توطئه و نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی (Act) متهم کرده بود.

ژائو در توئیتی نوشت:«از سمت مدیرعاملی بایننس کنار رفتم. مسلما این رها کردن از نظر احساسی کار آسانی نبود. من اشتباه کردم و باید مسئولیت آن را بپذیرم. این برای جامعه ما، برای بایننس و برای خودم بهترین است... من نمی‌توانم خودم را به عنوان مدیرعاملی ببینم که دوباره یک استارت آپ startup)) را هدایت می‌کند».

مریک گارلند Merrick Garland))، دادستان کل، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مجموع ۴.۳ میلیارد دلار جریمه بایننس و ژائو که توافق کرده بودند به عنوان بخشی از اعترافات به جرم بپردازند، یکی از بزرگترین مجازات‌هایی است که وزارت دادگستری تاکنون از یک پرونده دریافت کرده است.

به گفته گارلند، ژائو عمدا قانون فدرال را که از پولشویی و تامین مالی تروریسم محافظت می‌کند را نقض کرده است. او گفت که رئیس بایننس روز سه شنبه در سیاتل شخصا اعتراف کرده است.

همچنین گارلند اضافه کرد که:« از همان ابتدا، ژائو و سایر مدیران بایننس در تلاشی عمدی و حساب شده برای کسب سود از بازار ایالات متحده، بدون اجرای کنترل‌هایی که قانون ایالت متحده لازم کرده است، انجام داده بودند». دادستان کل ایالت متحده میلیون‌ها تراکنش از ایالات متحده به کاربران ایرانی، کاربران در سوریه و اوکراین تحت اشغال روسیه و گروه‌های تروریستی از جمله داعش را شناسایی کرد.

جانت یلن Janet Yellen)) وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که تنظیم‌کننده‌های مالی ایالت متحده بیش از سه سال است که بایننس را مورد بررسی قرار داده‌اند و دریافته‌اند که این شرکت در نقض مداوم و فاحش قوانین ایالات متحده که به کاربران غیرقانونی اجازه داده آزادانه در این پلتفرم تراکنش کنند و فعالیت‌های حمایت از سوء‌استفاده جنسی از کودکان تا مواد مخدر غیرقانونی و تروریسم در بیش از ۱۰۰۰۰۰ معامله داشته باشند.

در واقع این پلتفرم مجرمانی را در سرتاسر جهان جای می‌دهد که از بایننس برای جابجایی وجوه دزدیده شده و سایر درآمدهای مجرمانه استفاده می‌کردند.

بایننس حداقل از سال ۲۰۱۸ تحت نظارت وزارت دادگستری بوده است و این تنها یکی از رشته دردسرهای قانونی و نظارتی است که در ایالت متحده با آن مواجه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: