کد خبر: ۹۶۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تعداد بازدید: ۲۶۱
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس مصوبات موثری در برنامه توسعه هفتم دارد، گفت: نمایندگان در تصویب برنامه هفتم به مطالبات مردمی توجه داشتند.

مهمترین مصوبات لایحه برنامه از نظر نماینده تهرانبه گزارش خبرداغ ، محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مهمترین مصوبات نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، گفت: احیای حق شهروندی وتوجه به حقوق و مطالبات مردمی و عدالت گستری  از یکسو و فساد ستیزی وریل گذاری برای ایجاد توسعه متوزان در کشور از سوی دیگر پایه احکام و هدف گذاری های مجلس در برنامه هفتم توسعه بوده است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه در جریان جلسات مستمر و متوالی صحن مجلس برای بررسی و تصویب برنامه 5 ساله هفتم توسعه، مصوبات مجلس گام به گام اطلاع رسانی شده است، گفت: برخی از این مصوبات همچون اصلاح قانون نظام وظیفه و گام برداشتن به سمت سربازی حرفه ای ،همسان سازی حقوق بازنشستگان یا تدبیر دو قوه برای جبران ناترازی صندوق های بازنشستگی چون دامنه مخاطب عام تری دارند وفراگیرتر بوده اند در جامعه بازتاب بیشتر داشته‌اند.

پیرهادی با تاکید بر اینکه مجلس مصوبات موثری در برنامه توسعه هفتم دارد،افزود: مصوباتی چون افزایش حقوق بازنشستگان، کاهش سال انتظار برای خانه دار شدن،کاهش زمان خدمت سربازی و... که در جهت احیای حق شهروندی و توجه به حقوق و مطالبات مردمی بوده است،مجلس یازدهم در دیگر حوزه‌ها ازفساد ستیزی گرفته تا عدالت گستری وریل گذاری برای ایجاد توسعه متوازن در کشور احکام و اهداف قابل توجه و مطلوبی را در برنامه هفتم توسعه گنجانده است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد که نمایندگان و به صورت ویژه تر کمیسیون تلفیق بر اساس دو رویکرد در جریان تصویب این برنامه اقدام کردند؛ رویکرد اول بسترسازی برای ایجاد ثبات اقتصادی و رویکرد دوم تمرکز بر رشد تولید وگام برداشتن به سوی دانش بنیان شدن اقتصاد ملی است، دو رویکردی که در جای جای احکام و اهداف مصوبات کمیسیون قابل رویت است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ارتقای حمایت‌های معیشتی ازدهک‌های کم برخودارو پایین جامعه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه مورد توجه مجلس قرار داشت،ادامه داد: دراین حوزه نیز با رای مجلس دولت مکلف به تأمین سبد معیشتی از جمله گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، پنیر، روغن مایع و ماکارونی برای 5 دهک اول  شده است.

*ارتقای ظرفیت مقابله با فسادهای اقتصادی دربرنامه هفتم

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی از گام‌های خوب مجلس در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه ارتقا ظرفیت مبارزه با فسادهای کلان تخریب‌کننده فضای اقتصادی کشور بود،گفت: اضافه‌شدن «تبانی در پرداخت تسهیلات کلان بانکی،از جمله تأمین مالی ترجیحی برای سهام‌داران خصوصی و سایر اشخاص مرتبط با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و عدم بازپرداخت تسهیلات کلان بانکی» به‌عنوان مصداق اخلال در نظام اقتصادی  ظرفیت مقابله با قسادهای کلان  دو چندان خواهد شد.

پیرهادی گفت:تسهیل سالم‌سازی نظام بانکی با تمهید منابع مالی برای جبران تعهدات و پرداخت بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی درحال گزر،از دیگر مصوبات خوب و قابل دفاع مجلس دربرنامه هفتم توسعه است.

* تقویت نقش مردم در مدیریت شهری با تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها

پیرهادی ایجاد اتحادیه شهرداری‌های کشور را مصوبه موثر دیگر مجلس دربرنامه هفتم توسعه دانست و افزود: این نهاد یک تشکل صنفی است که وظیفه پیگیری مطالبات شهرداری‌ها و انتقال تجربیات را بر عهده دارد.

 رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه این مصوبه در جهت تقویت نهاد شوراها و سهم تاثیر بیشتر مردم در شوراهای عالی است، ادامه داد:رییس یا عضو منتخب شورای عالی استان‌ها به عنوان عضو ناظر در شوراهای معماری و شهرسازی، اجتماعی، محیط‌زیست، گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع دستی و حمل و نقل و ایمنی‌ راه‌های کشور حضور خواهد داشت و نظرات و دغدغه‌های جامعه شورایی را منتقل می‌کند.

وی تاکید کرد که تحقق مدیریت یکپارچه شهری از ضروریات حکمرانی مطلوب در شهرها است امیدواریم در جریان زمان اجرای برنامه هفتم توسعه میسر شود.

پیرهادی همچنین با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص نظام جامع مدیریت منابع انسانی شهرداری‌ها (به استثنای شهرداری تهران) ادامه داد: این گام در جهت ساماندهی وضعیت نیروی انسانی شهرداری‌های کل کشور اثر بسزایی خواهد داشت و ‌مانع از رشد استخدام های خارج از قانون خواهد شد.

وی افزود:متناسب با وظایف و اختیارات شهرداری در حوزه جذب، استخدام، آموزش و توسعه مدیریت، ارزیابی عملکرد کارکنان، ارزیابی عملکرد شهرداری، ارتقا و انتصاب، پایان خدمت، بیمه و تامین اجتماعی، امور رفاهی و سلامت، نظام حقوق و مزایای کارکنان شهرداری ها با رعایت قوانین و مقررات ظرف مدت 3 ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

* پوشش بیمه ای برای رانندگان تاکسی های اینترنتی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امکان بهره‌مندی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از مزایای بیمه تامین اجتماعی را از دیگر مصوبات مهم مجلس در برنامه توسعه هفتم دانست و ادامه داد: بیش از 300 هزار راننده در تاکسی های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی مشغول فعالیت هستند که تاکون امکان پوشش بیمه وبهره مندی از آن را نداشته اند بنابراین نمایندگان در گامی مناسب شرایط ایجاد بیمه خویش فرما را برای آنان فراهم آورد.

وی افزود: با رای مجلس ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق پلتفرم‌های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه شدن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

* بازار کار شفاف می‌شود

پیرهادی با بیان اینکه طراحی و استقرار«سامانه ملی اطلاعات بازار کار» نیز دیگر مصوبه مهم مجلس درلوای برنامه هفتم توسعه است که کمتر مورد توجه اذهان عمومی قرار گرفت، ادامه داد: ایجاد سامانه ملی اطلاعات بازار کار علاوه بر ایجاد شفافیت  در بازارکاراطلاعات لازم  را جهت شناسایی کارجویان را ایجاد می‌کند.

وی افزود: همچنین هوشمندسازی،رفع موازی‌کاری،پیشگیری ازفساد و بازرس محوری و بهبود فضای کسب وکار با یکپارچه‌سازی فرایند‌های وصول حق بیمه و مالیات در سازمان مالیاتی گام مهم دیگر مجلس درحوزه کسب و کار بود.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در بخش مسکن نیز توجه به مسکن حمایتی، بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی، تاکید بر نقش مردم از طریق واگذاری زمین و  تسهیل تامین مالی ساخت مسکن نیز 3 گام مهم کمیسیون در بحث مسکن بوده است.

انتهای‌ پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: