کد خبر: ۹۶۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
تعداد بازدید: ۱۰۵
گنجی در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن واکاوی وضعیت کلی ردصلاحیت‌ها از اطلاعات فرارسانه‌ای خود خبر می‌دهد. اطلاعاتی که مبتنی بر آن، این فعال سیاسی اصولگرا، معتقد است دامنه وسیعی از افراد ردصلاحیت شده به زودی توسط شورای نگهبان و هیات‌های نظارت تایید صلاحیت خواهند شد.

اطلاع دارم افراد زیادی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند /مسعود پزشکیان در ماجرای مهسا دروغ گفته، اظهار نظر نکرده است!به گزارش خبرداغ، گنجی در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن واکاوی وضعیت کلی ردصلاحیت‌ها از اطلاعات فرارسانه‌ای خود خبر می‌دهد. اطلاعاتی که مبتنی بر آن، این فعال سیاسی اصولگرا، معتقد است دامنه وسیعی از افراد ردصلاحیت شده به زودی توسط شورای نگهبان و هیات‌های نظارت تایید صلاحیت خواهند شد.

عبدالله گنجی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره ردصلاحیت‌ها می‌گوید. این گفتگو را بخوانید؛

‌شما در روزهای پایانی هفته قبل به فرآیند ردصلاحیت برخی چهره‌ها از جمله مسعود پزشکیان ورود کرده بودید. بیشتر توضیح می‌دهید؟

من اظهاراتم را در همان نوشته‌ای که نگاشته بودم، زدم؛ حرف بیشتری ندارم که بزنم.

‌اما در صحبت‌های‌تان اشاره کرده بودید، مسعود پزشکیان به خاطر اظهارنظرهایی که درخصوص رخدادهای اعتراضی سال قبل داشتند، ردصلاحیت شدند، درحالی که یکی از وظایف اصلی نمایندگان توجه به یک چنین مواردی است.

(مسعود پزشکیان) دروغ گفته... من گفتم دروغ گفته و تهمت زده، اظهارنظر نکرده که...

‌به هر حال آقای پزشکیان، زمانی به نقد رخدادهای سال قبل پرداختند که فضای اعتراضی در بطن جامعه جریان داشت و پرسش‌هایی را مطرح کردند.

بحث، بحث محتواست، شما (با من) جدل نکن...

‌من با شما جدلی ندارم، به شما زنگ زدم که موضوع را شفاف‌سازی کنید.

شما می‌خواهید بگویید، ایشان نماینده بوده، اظهارنظر کرده، من به شما می‌گویم، (او) نماینده بوده و دروغ گفته، این دو با هم فرق می‌کند. در عین حال من خواستار تایید صلاحیت ایشان (پزشکیان) شدم.

‌به هر حال شما روایت متفاوت و ادعایی را درباره دروغگو بودن یک نماینده مجلس با دهه‌های مستمر سابقه در انقلاب، دفاع مقدس، ساختارهای مدیریتی به عنوان وزیر و وکیل و نماینده و... مطرح کردید. نمی‌خواهید بیشتر توضیح داده یا سند و مدرک‌تان را ارایه کنید؟

گفتم این بنده خدا، ‌آدم احساسی است، احساساتی شده و چیزی پرانده، نباید رد صلاحیت شود؛ همین.

‌نه درخصوص یک فرد خاص، بلکه به ‌طور کلی فرآیند ردصلاحیت‌های اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم هنوز زمان قضاوت درخصوص ردصلاحیت‌ها نرسیده است، چون شورای نگهبان ۸۰ روز وقت دارد؛ ما باید ببینیم آنچه که ته‌نشین می‌شود، چیست. الان برای قضاوت خیلی زود است.

‌درحالی که رهبر انقلاب بارها بر مشارکتی بودن و رقابتی بودن انتخابات تاکید داشتند، هیات‌های اجرایی برخورد سلبی با انتخابات داشتند. نظر شما درباره برخوردهای سلبی هیات‌های اجرایی چیست؟

بخش قابل‌توجهی از نامزدهایی که در هیات‌های اجرایی رد شدند، به دلیل (نقص) مدرک و این‌جور مسائل بوده است و این موارد هم اصلاح شده و صلاحیت بسیاری از افراد (در آینده) تایید می‌شود.

‌شما معتقدید که این روند اصلاح می‌شود؟

بله، بله اصلاح می‌شود. من اطلاعات فرارسانه‌ای دارم که عمده ردصلاحیت‌ها به دلیل نقص در پرونده بوده است. مثلا مدارک تحصیلی افراد ناقص بوده یا ۵ سال سابقه مدیریتی مورد نیاز تکمیل نبوده، بنابراین عدم احراز اعلام شده است. اما این روند در ادامه بررسی‌ها (هیات‌های نظارت) اصلاح می‌شود.

‌ببخشید این موضوع فکر مرا مشغول داشته، گفتید اطلاعات متقن دارید که مسعود پزشکیان اظهارات کذب داشته است؟

من در همان توییت هم تیتر رسانه مربوطه را در زمان خودش (۲۹ شهریور ۱۴۰۱) آورده‌ام. ایشان می‌گوید، «مهسا امینی را بردند و کشتند و جنازه‌اش را تحویل دادند.» البته چیز دیگری هم گفتند (برخی ادعا کردند) که من دلیل و سندی برای آن پیدا نکردم که ایشان گفته جمهوری اسلامی از پهلوی هم بدتر است! البته آن را پیدا نکردم و اظهارنظری هم درباره‌اش نکردم.

‌شما معتقدید اظهارات آقای پزشکیان درباره رخدادهای سال قبل کذب بوده است؟

گفتم به خاطر این نوع اظهارنظرها (که ذیل وظایف نمایندگی است) نباید رد صلاحیت شود.

‌شما که قبول دارید مهسا امینی در ساختمان گشت ارشاد فوت کرده است. آقای پزشکیان هم فقط به این موضوع اشاره کردند.

بله مهسا امینی در مرکز پلیس دچار حادثه شده، فیلمش هم منتشر شده، اما اینکه گفته شود، ببرند و بکشنش و جنازه‌اش را تحویل دهند، دروغ است.

‌یعنی معتقدید نماینده مجلس نباید به این موضوع مهم واکنش نشان دهد؟

نماینده مجلس نباید دروغ بگوید، آن‌هم آقای پزشکیان که آدم معتقد و متدینی است.

یعنی شما می فرمایید ماجرا در اثر یک اشتباه رخ داده بود؟

همان که اسنادش بعدها بیرون آمد و پدرش گفته بود، (درست است) گفته شد در مرکز پلیس دچار حمله شد.

‌شما خودتان می‌گویید، در آینده اسنادش بیرون آمد، به قول خودتان اظهارات آقای پزشکیان ۲۹ شهریور بوده. یک نماینده مجلس به هر حال در روزهای ابتدایی پس از بحران اظهارنظر کرده تا روند مطلوبی در پرونده شکل بگیرد.

فرقی ندارد که...

‌من چون نخستین مصاحبه را با وکیل و خانواده مهسا انجام دادم، باخبرم که خانواده مهسا همواره تقاضا داشتند که پزشکان معتمد و متدین خانواده که مورد تایید نظام هم بودند، پرونده را بررسی کنند.

این هم از آن حرف‌هاست. خود اینترنشنالی‌ها هم مصاحبه کردند و گفتند عکس‌های (مهسا) را به دروغ تایید کردند و مشکلی وجود نداشته. ایران اینترنشنالی‌ها رسما گفتند عکس‌ ام‌آرای مهسا مشکلی نداشته! ‌من چیزی درباره پرونده مهسا به شما بگویم، پیش شما امانت باشد در سال ۸۹ و سفر..... (این موارد به دلیل اینکه مصاحبه شونده مایل به درج آنها نبود، در دفتر روزنامه امانت است).

‌تمام بحث منتقدان از جمله آقای پزشکیان درخصوص رخدادهای بحرانی ناشی از برخی عدم تدبیرهاست. مثلا خانواده امینی خواستار حضور پزشکان معتمد بودند یا مطابق قانون هر متهمی با هر میزان جرم حق استفاده از وکیل تعیینی را دارد، اما تدبیر لازم برای بستن دهان منتقدان انجام نشد. برخی متهمان از داشتن وکیل تعیینی محروم ماندند و اجازه حضور پزشکان معتمد به خانواده مهسا امینی داده نشد، درحالی که به راحتی می‌شد تدابیر قانونی لازم صورت گیرد و بهانه از دست بهانه‌جویان خارج شود.

ممکن است ممکن است؛ ممکن است به جهت روشی بشود بهتر عمل کرد. بله حتما این اشکال وارد است.

‌فکر نمی‌کنید مسعود پزشکیان هم به عنوان نماینده ملت تلاش داشته به همین مشکلات روشی بپردازد و اطلاق دروغ و کذب به اظهارنظر انتقادی یک نماینده بی‌انصافی باشد؟

بگذریم.... سلام مرا به آقای حضرتی و همه مجموعه اعتماد برسانید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: