کد خبر: ۹۶۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
تعداد بازدید: ۹۱
یک فلوشیپ سردرد با اشاره به شایعترین سردردها گفت: اغلب مراجعه بیماران به پزشک و مراکز درمانی بابت سردردهای تنشی و میگرنی است، گرچه این نوع سردردها خطرناک نیستند ولی به شدت آزار دهنده و کلافه کننده هستند.

شایعترین سردردها کدامند؟/ سردردهای خطرناک را بشناسیدبه گزارش خبرداغ به نقل از انجمن سردرد ایران، نازنین رحمان دبیر علمی نخستین سمینار آموزش پرستار متخصص سردرد که در روزهای ۲۴ الی ۲۶ آبان در بیمارستان سینا برگزار شد، اظهار داشت؛ پروفسور منصوره تقا به عنوان "مادر سردرد ایران" به حق علم سردرد ایران را از نطفه تاکنون پرورش دادند و افراد علاقه مند، متعهد و دلسوزی در این مسیر همراهی با ایشان داشتند، همیشه اندیشه های نو هستند که موجب پیشرفت یک جامعه و پیشرفت علم آن کشور می‌شوند، که یکی از دستاوردهای رشد علم سردرد برگزاری اولین سمینار تخصصی سردرد جهت پرستاران گرامی است.

او گفت: با توجه به مطرح شدن اخیر رویکرد چند رشته ای در برخورد با بیماران، وجود پرستار متخصص سردرد درکلینیک های سردرد جهت درمان و پیگیری بیماران ضروری است. همچنین وجود پرستار متخصص سردرد در پشتیبانی بیماران حین بستری به علت سردردهای خاص و پس از ترخیص حائز اهمیت بسیاری است.

رحمان با اشاره به شایعترین سردردها گفت: اغلب مراجعه بیماران به پزشک و مراکز درمانی بابت سردردهای تنشی و میگرنی است، گرچه این نوع سردردها خطرناک نیستند ولی به شدت آزار دهنده و کلافه کننده هستند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره سردردهای خطرناک بیان داشت: سردردهای که همراه با علائم سیستمیک مانند تب و یا کاهش وزن، و علائم نورولوژیک باشد باید جدی گرفته شوند و نیاز به بررسی خواهند داشت.

این فلوشیپ سردرد گفت؛ شروع سردردهای ناگهانی در زمانی بین ۱ الی ۲ دقیقه و از آن مهم‌تر سردردی که در مدت زمان یک دقیقه به اوج خود می‌رسد که به آن "سردرد رعدآسا" گفته می‌شود، بسیار حائز اهمیت بوده و جزء سردردهای خطرناک به شمار می‌آیند.

رحمان ادامه داد: اگر بیماری سال‌ها سابقه سردرد داشته ولی اخیرا الگوی سردرد در ایشان تغییر کرده و مشابه سردردهای قبلی نباشد، و همچنین افراد بالای سن ۵۰ سال که برای اولین بار سردرد را تجربه می‌کنند این دردها را باید جدی بگیرند و حتما نیاز به بررسی و معاینه دقیق خواهند داشت.

وی اضافه کرد؛ سردردهای پوزیشنال یا موقعیت، یعنی فرد در زمان دراز کشیدن سردردش به طور ممتد افزایش پیدا کند و یا بالعکس با نشستن و یا راه رفتن سردرد به طور فزآینده زیاد شود می‌بایست به پزشک مراجعه کند.

رحمان گفت: سردردی که همراه با عطسه یا سرفه و یا فعالیت‌های فیزیکی تشدید شود حائز اهمیت است و همچنین سردردهای که همراه با ورم عصب چشم باشد بسیار مهم است و نیاز مبرم به بررسی و معاینات دقیق دارد.

این متخصص مغز و اعصاب سردردهای دوران بارداری و حتی بعد از زایمان را بسیار مهم دانست و افزود؛ سردردی که به دنبال ضربه به سر پیش بیاد و سردردی که همراه با درد چشمی باشد قطعا خطرناک بود و حتی نیاز به تصویربرداری خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: