کد خبر: ۹۶۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
تعداد بازدید: ۱۳۱

نام آشنای سپهر سیاست ایران1-حبیب  الله عسکراولادی یک چهره آشنا در سپهر سیاست ایران است. نقش او و یارانش در همراهی با نهضت اسلامی امام خمینی (ره) تعیین کننده است.
 یک دهه از فقدان او می‌گذرد، اما یاد او همچنان در خاطره انقلابیون باقیمانده است.نام عسکراولادی در دهه 40 پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر بهایی مسلک و صهیونیستی صفت شاه خائن بر سر زبانها افتاد. او و همرزمان و همراهانش در پدیداری قیام تاریخی 15 خرداد به عنوان یک بازوی سازماندهی شده امام (ره) عمل کردند.
 پس از انقلاب اسلامی سمت های گوناگون از سوی امام (ره) به او سپرده شد. مهمترین آن مسئولیت های کلیدی پذیرفته شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و... بود. او از سوی دولت وقت به عنوان وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد. همچنین از سوی مردم دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را به عهده داشت. 
2-عسکراولادی در کسوت دبیرکلی حزب موتلفه اسلامی و نیز جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان یکی از علمداران سیاسی کشور شناخته می شد. او و یارانش خودشان را چشم و گوش نظام و رهبری می دانستند. یادم
 می آید یک وقتی به من می گفت؛ در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی که نامش در فهرست نیروهای خط امام (ره) بود به نفع یکی کنار رفت. به مناسبتی که خدمت امام شرفیاب شده بود، امام (ره) از او گله کرده بود که چرا خود را از لیست حذف کرده است. امام (ره) گفته بود:«من گفتم شما در لیست باشید». از این بیان امام معلوم بود که غیر از آنکه عسکراولادی خود را چشم و گوش رهبری می دانست، رهبری هم این شأن را برای او قائل بود.
حبیب الله عسکراولادی از اصحاب سرّ امام(ره) بود.در لایه های مشورتی حرف او مسموع بود.
3- این روزها شاهد پیروزی شگفت انگیز مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی هستیم.عسکراولادی مواضع صریح و روشن و شجاعانه ای علیه رژیم صهیونیستی داشت. او معتقد بود امام (ره) رژیم صهیونیستی را مانع اصلی اسلامی شدن ایران،‌جهان اسلام و مانع جدی اسلامی شدن جهان در آستانه حضور حضرت مهدی (عج)
 می دانست.لذا در این خصوص هوشمندی حیرت انگیزی داشت.
او معتقد بود ریشه اختلافات جناح های سیاسی در داخل به فعالیت سرویس های
 موساد و سیا و ام آی6 انگلیس بر می گردد. 
لذا برای همگرایی نیروهای خط امام(ره) در جهت وحدت ملی و انسجام اسلامی تلاش می کرد. نامه های او به سران مجمع روحانیون مبارز و سران به اصطلاح اصلاحات و روشنگری در این خصوص نشان می داد به این موضوع عمیقا حساس است. ردپای دشمن در ضربه به وحدت ملی را دنبال می کرد و در وقت مقتضی با آن مقابله می کرد.
4- او از شاگردان برجسته آیت الله حق شناس بود و در سلوک روحی و اخلاقی و حتی در حوزه سیاست در این مسیر گام برمی داشت. معمولا در جلسات به هر بهانه ای  از وی یاد می کرد.
آیت الله حق شناس در مورد تشخیص اعلم معتقد بود باید دید «عَلَم» در دست کیست ؟
 لذا عسکراولادی پس از انقلاب وقتی « عَلَم » انقلاب را در دست بهشتی و
 خامنه ای و با باهنر دید، با تمامی یاران حزب مؤتلفه اسلامی به حزب جمهوری اسلامی پیوست. پس از انحلال حزب با کسب اجازه از امام (ره) دوباره حزب را احیاء کرد. اما همواره به علمداری روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در سپهر سیاست ایران احترام می گذاشت و سعی می کرد حزب را ذیل رهبری حضرات مدیریت و رهبری کند. لذا او و حزب مؤتلفه اسلامی یک پای ستون همگرایی، وحدت و ائتلاف بود.
5-آموزه های سیاسی او بر ذهن بسیاری از مدیران کشور و رهبران احزاب و گروه‌های رجال سیاسی کشور هنوز وجود دارد. او در مدت حیات پربرکتش مدیران زیادی را تربیت کرد و جوانان بسیاری را در خط امام و رهبری آموزش داد. امروز آنان منشاء برکات زیادی در مدیریت جامعه ما در سراسر کشور هستند.
6-روزنامه« رسالت» یکی از یادگارهای گرانسنگ او در شمار مطبوعات برجسته کشور است. از آن زمان که او و یارانش تصمیم گرفتند یک گفتمان سیاسی متفاوت از دولت وقت داشته باشند،«رسالت» را تأسیس کردند. عسکراولادی به عنوان یک روزنامه نگار  حرفه ای در« رسالت» سرمقاله نوشت، مصاحبه کرد و در هدایت تحریریه آن با حضور مداوم در هیئت امناء« رسالت» این نقش را به نیکی انجام داد. 
او تا آخرین روزهای حیاتش بر این نقش اصرار داشت و در جلسات «رسالت» به طور منظم شرکت می کرد.
یادش گرامی و راهش پر رهروباد

نویسنده: محمدکاظم انبارلویی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: