کد خبر: ۹۶۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید: ۱۲۶
برنا نوشت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اخیرا ۵۴ کاروانسرا را ثبت جهانی کردیم که کار بسیار بزرگی بود؛ بزودی به دنبال ثبت مساجد تاریخی ایران اسلامی در عرصه جهانی خواهیم رفت.

ضرغامی: سرویس‌های بهداشتی بسیاری از امامزادگان مطلوب نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از برنا: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اخیرا ۵۴ کاروانسرا را ثبت جهانی کردیم که کار بسیار بزرگی بود؛ بزودی به دنبال ثبت مساجد تاریخی ایران اسلامی در عرصه جهانی خواهیم رفت.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اولین جشنواره سراسری سلاله با اشاره نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: حماسه غزه مبدا تاریخ جدیدی در تاریخ جنبش های اسلامی و آزاد دنیا است و هنوز ابعاد آن به طور کامل منتشر نشده است و به دلیل بزرگی شکست صهیونیست ها، آنها به در و دیوار زده و انواع بمب ها را بر سر زنان وکودکان فلسطینی ریخته و آنها را به شهادت می رسانند.

برخی فناوری های نوین به دنبال سیاه کردن دنیاست و اقدامی شبیه اقدامات مردم غزه مسیر آزادمنشی دنیا را برای کسانی که راه را گم کرده اند روشن می کنند.

وی افزود: طبق آیه های قران، ما نباید از کم فروشان باشیم و نسبت به رفتارهای خود مراقبت لازم را داشته باشیم؛ ترازوی اعمال ما در قیامت همه اقدامات ما را ثبت و ضبط و بررسی می کند.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: مدیریت بقاع متبرکه کار عظیمی در حپزه فرهنگی و اجتماعی و دینی است؛ تولیت بقاع متبرکه چند وجهی است زیرا ظرفیت بسیار بالایی برای کارهای عظیم دارد.

ضرغامی گفت: احتکار و محکتر فقط کسی نیست که چند کیسه برنج را نگه بدارد و زمان گرانی بفرشد بلکه کسی که مدیریت و توان و اختیار و مسئولیت لازم را داشته باشد و نتواند کاری کند و اندازه آن ظرفیت کار و تلاش کند باید در آن دنیا پاسخ بدهد.

وی گفت: نباید از دستگاه ها و سازمان های نظارتی برای انجام کارهای بزرگ و تاثیرگذار ترسید و باید از تمام ظرفیت و اختیار و مسئولیت خود برای ارتقا جمهوری اسلامی استفاده کرد.

وزیر میراث فرهنگی افزود: بقاع متبرکه از برجسته ترین میراث فرهنگی اسلامی است زیرا انواع رشته های هنری در ان وجود دارد که میراث معنوی ملموس و ناملموس در آنها وجود دارد.

وی گفت: اخیرا ۵۴ کاروانسرا را ثبت جهانی کردیم که کار بسیار بزرگی بود؛ بزودی به دنبال ثبت مساجد تاریخی ایران اسلامی در عرصه جهانی خواهیم رفت.

ضرغامی تصریح کرد: بهترین مردم بهترین بناها را که در شان امامزادگان باشد ساخته شده و وظیفه همگان آن است که این موضوع را ثبت و ضبط کنیم زیرا اثر معنوی و تاریخی بزرگی است.

وی افزود: متولیان امامزادگان باید شان اماکن تاریخی خود را حفظ کنند که برخی ها در این زمینه کوتاهی می کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بخشی از گردشگری در ایران هوایی است که خیلی از مردم توان مالی استقاده از ان را ندارند؛ بخشی از گردشگری در زمینه راه آهن است که اصلا وضع ما خوب نیست‌. عمده مردم از طریق جاده به گردشگری می پردازند لذا باید همه خدمات را برای استفاده مردم آماده کنند.

وی گفت: سرویس های بهداشتی بسیاری از امامزادگان مطلوب نیست؛ اکثر مساجد اهل سنت در تمام روز باز بوده و به همه مردم خدمات می دهند و اخیرا هم در تماس با مشاور اهل سنت رییس جمهور از این اقدام اهل سنت تشکر کردم اما مساجد شیعیان اینگونه نیستند و مسحد مانند خانه شخصی سرایدار و متولیان شده است در حالی که مردم باید از مسجد استفاده کرده و سرویس بهداشتی بروند و نماز را در ساعات مختلف بخوانند.

وی خاطرنشان کرد: متولیان باید زبان دهه هشتادی ها و جوانان را بشناسند و بدانند و از هنرهای سنتی استفاده بیشتری کنند.

وی افزود: یک میلیون و ۱۴۵ هزار فعال صنایع دستی داریم که امامزادگان می توانند محل هایی برای عرضه صنایع دستی باشند. هیچ چیزی به اندازه صنایع دستی با فرهنگ، تمدن، تاریخ و سبک زندگی عجین نیست. ۸۷۰۰ بقعه و امامزاده وجود دارد که ۲ هزار بقعه و امامزاده ثبت ملی شده است که باید آنها ثبت و ضبط کنیم.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: فضای فیزیکی امازادگان و بقاع متبرکه را باید توسعه داد فقط باید این توسعه متناسب با آن مکان باشد؛ وزارت میراث فرهنگی برای توسعه فضای فیزیکی امامزادگان هیچ محدودیتی ندارد فقط باید منطبق با اسناد و قوانین ما باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: