کد خبر: ۹۵۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
تعداد بازدید: ۸۳
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت اجرایی شدن مصوبه مجلس در ایجاد صندوق توسعه فیبر نوری، مردم می‌توانند از اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب بهره‌مند شوند.

میرتاج‌الدینی: امکان استفاده از اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب فراهم می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به مصوبه مجلس دربارت ایجاد صندوق توسعه شبکه فیبر نوری گفت: این مصوبه پیشنهاد فراکسیون راهبردی مجلس است که از ابتدای مجلس یازدهم  فعالیت‌های مختلفی داشته و سعی کرده با هدف گذاری تقنینی در حوزه‌های تخصصی، طرح‌های ملی را مدنظر قرار دهد و زمینه‌ساز رفاه اجتماعی برای مردم شود.

وی با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که مردم با آن روبرو هستند، گفت: اینترنت به عنوان یک موضوع مهم در سبد خانوارها مطرح و سطح کیفی اینترنت و مناسب‌سازی دسترسی به اینترنت مورد توجه تمامی دولت‌ها و بخش حاکمیتی کشور بوده است.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر تمرکز بر شبکه اینترنت موبایل بوده است، عنوان کرد: متاسفانه شبکه اینترنت ثابت نتوانست به خوبی و به صورت متوازن با شبکه اینترنت موبایل توسعه پیدا کند. در همین راستا کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس با نگاه تخصصی به این موضوع طی دو سال گذشته در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مواردی را در راستای توسعه شبکه فیبر نوری ثابت برای منازل لحاظ کرد و امکانات و منابع مالی خوبی در اختیار دولت قرار گرفت تا با استفاده از آن‌ها بتواند توسعه دسترسی مردم به شبکه پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر نوری را رقم بزند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: با توجه به نگاه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مقوله رفاه مردم و توسعه دسترسی به شبکه اینترنت این موضوع به تصویب رسید که به موجب آن دولت می‌تواند از منابعی که از محل این طرح یعنی سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان، بخش عمده نیاز مردم به فیبر نوری را تامین کند.همچنین با اجرایی شدن این مصوبه مردم می‌توانند از اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب  بهره‌مند شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین دولت مکلف شده است سالانه ۵ میلیون اشتراک مبتنی بر فیبر نوری بر اساس منابعی ایجاد کند که از این صندوق در اختیارش قرار می‌گیرد. گزارش‌های سالانه را در اختیار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی جهت نظارت قرار دهد.

در همین رابطه سهیل یحیی زاده رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد نیاز روز افزون به حوزه توسعه پهنای باند در زندگی مردم هستیم؛ توسعه یافتگی پهنای باند با توجه به توسعه یافتگی فعالیت‌های خدماتی مثل حوزه های محتوایی، حوزه vodها و حوزه های مدیایی در سطح دنیا رخ داده است.

وی ادامه داد: بحث اینترنت اشیاء، شهر و خانه‌های هوشمند در بخش‌های مختلف زندگی مردم جاری و در حال اجرایی شدن است و در حوزه ارتباطات به عنوان یکی از لایه‌های اساسی باید روی مقوله توسعه یافتگی حوزه‌های فناوری اطلاعات نگاه ویژه ای به  آن صورت گیرد. مهمترین مسئله در بخش ارتباطات برای زیرساخت های ارتباطی در سطح کشور، امکان ایجاد شبکه فیبر نوری برای منازل و است، عنوان کرد: این امکان موجب خواهد شد تا مشترکان بتوانند از حوزه پهن باند ثابت بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی دیگر از موارد قابل اشاره در توسعه ارتباطات در شبکه مبتنی بر فیبر نوری توسعه اینترنت اشیاء در زندگی روزمره مردم است و مردم می‌توانند از تجهیزات تکنولوژیکی، تلویزیون‌های هوشمند، گوشی‌های‌ هوشمند، تجهیزات خانگی هوشمند استفاده کنند. با استفاده از منابع صندوق توسعه شبکه فیبر نوری، اپراتورها به ویژه اپراتورهای ثابت شرکت هایی که دارای پروانه های ارتباطات ثابت هستند، می توانند از این منابع برای توسعه شبکه استفاده کنند که استفاده از این منابع باعث می‌شود توسعه شبکه فیبر ثابت برای اپراتورها، اقتصادی شود.

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در تمام دولت‌ها بابت توسعه شبکه فیبر برای مردم تسهیلات یا یارانه‌هایی را لحاظ می‌کنند. در کشور ما این اتفاق نیفتاده بود اما با استفاده از منابعی که در این صندوق تخصیص پیدا می‌کند دولت تعهدات خود را در بخش توسعه ارتباطات برای بهبود رفاه اجتماعی و توسعه مقوله تکنولوژیکی و فناوری برای مردم افزایش خواهد کرد. با استفاده از این صندوق، توسعه متوازن و عادلانه بین اپراتورها و مجموعه سرمایه گذارانی که می‌خواهند به صورت واقعی در حوزه فیبر نوری سرمایه گذاری کنند، اتفاق می افتد و دولت می تواند نقش متولی بحث رگولاتوری و حوزه های تنظیم گری را در این حوزه داشته باشد تا از انحصار جلوگیری شود.

یحیی زاده بیان کرد: همین امر موجب بهبود خدمات و افزایش رقابت‌پذیری خواهد شد و کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس در این چند سال طرح های خوب و ملی را مدنظر قرار داد و امیدوایم بتوانیم تا پایان دوره مجلس موارد دیگری را نیز در حوزه اشتغال آفرینی، آی سی تی و حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: