کد خبر: ۹۵۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
تعداد بازدید: ۱۴۰
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۴ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

کنعانی: امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را از قاب خونین غزه آشکارتر از همیشه می‌بینیمبه گزارش خبرداغ ،؛ به اوضاع کنونی در غزه اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر شاهد مقاومت و مظلومیت مردم غزه را شاهد بودیم. امروز آسمان غزه غرق دود و زمین آن غرق خون کودکان، زنان و شهروندان بیگناه فلسطین است. متاسفانه این روزها تاریخ بیش از ۷۰ ساله اشغال صهیونیست‌ها در قاب خونین نوار غزه در حال تکرار است.

کنعانی گفت: امروز فلسطینی‌ها مظلوم‌ترین ملت جهان هستند. ملتی که با دشمنی با این حجم بی رحمی، شرارت و خباثت مواجهند. امروز فریاد شجاعت و مظلومیت ملت فلسطین را از زبان دخترکان مظلوم فلسطینی و چهره غرقه به خون کودکان غزه می‌بینیم. امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را از قاب خونین غزه آشکارتر از همیشه می‌بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در این نشست نمایش داد و گفت که آیا کمیته حقیقت یاب برای جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود؟

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات و تلاش‌های ایران در پی تحولات اخیر در فلسطین گفت:‌ایران به عنوان کشور مسؤول و متعهد به پیگیری حقوق مظلومان در جهان در ارتباط با مسأله فلسطین همواره با حساسیت و دقت حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه و پیگیری قرار داده است. در مورد تحولات اخیر ایران هم در حوزه سیاسی و هم بین‌المللی تلاش‌های خود را برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین افزایش داده است. اولویت اصلی پایان دادن به کشتار بی رحمانه فلسطینی‌ها در نوار غزه و پایان دادن به محاصره غزه توسط صهیونیست‌هاست و اینکه جنگ علیه شهروندان غزه و فلسطین خاتمه یابد و امکانات درمانی به غزه گسیل شود. آمار تکان دهنده‌ای از میزان شهدای شهروندان فلسطینی که اکثریت جمعیت شهید از کودکان و زنان بودند را جهانیان شاهدند. میزان مجروحان به بالای ۱۰ هزار نفر بالغ شده است.

کنعانی بیان کرد: ایران با نگاه به حساسیت غزه بعد از آغاز تحولات تحرکات دیپلماتیک خود را آغاز کرده و تماس‌های وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف منطقه و کشورهای دارای تاثیر و نفوذ، کشورهای دارای نقش در حوزه شورای امنیت، تماس با دبیرکل سازمان ملل و ارسال نامه به گوترش، گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، تأکید بر ضرورت برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی و آمادگی برای میزبان این نشست، گفت‌وگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در موضوع منطقه غرب آسیا در سفر اخیرش به بیروت و ... در حوزه سیاسی و بین‌المللی ایران این موضوع را مورد توجه قرار داده است. سفر منطقه‌ای وزیر خارجه با تأکید و تمرکز بر موضوع فلسطین بود. گفت‌وگویی با مقامات عالی کشورهای منطقه با تمرکز بر موضوع فلسطین و گفت وگو با با رهبران مقاومت در منطقه برای پایان دادن به حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم بیگناه غزه و پایان دادن به جنایات جنگی که رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه در حال ارتکاب آن است.

وی گفت: در پرتو پیگیری‌های انجام شده فضای خوبی ایجاد شده است و آقای رئیسی از ظرفیت‌های دیپلماسی عالی استفاده و با جدیت وارد روند شد و تماس‌های خوبی را با مقامات عالی برخی کشورها انجام داد. قرار شد اجلاس کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در سطح وزرای خارجه در جده و در مقر این سازمان برگزار شود. تا جایی که تا این لحظه اطلاع دارم تعداد قابل توجهی از وزرای خارجه کشورها برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند و سند و بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تلاش‌ها و تحرکات دستگاه دیپلماسی با جدیت ادامه دارد. درجه اول پایان دادن به این جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشری است که توسط این رژیم در حال انجام است و مستندسازی این موضوع یک ضرورت است. هم مجامع بین‌المللی و هم سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این خصوص اقدام کنند.  هم ملت فلسطین در این زمینه به عنوان ملتی که حقوق مسلم و طبیعی و حقوق اولیه آنها به صورت فاحش نقض شده است و هم مجامع بین‌المللی و حقوق بشری مسؤولیت دارند که در این زمینه اقدام کنند.

 این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال المیادین عنوان کرد: در طول روزهای گذشته در سطوح مختلف مواضع رسمی و علنی خود را در مورد موضوع فلسطین بیان کرده است. اقدامی که از سوی مقاومت صورت گرفت در چارچوب حق طبیعی پاسخگویی به جنایات مستمری بود که رژیم صهیونیستی در طول سالیان متمادی علیه ملت فلسطین انجام داد به ویژه اقدامات افراطی و تحریک آمیز کابینه افراطی فعلی این رژیم علیه ملت فلسطین انجام داد و اقدامات و تحرکات تحریک آمیزی که علیه مسجدالاقصی و قدس شریف انجام داد و اقدامات غیرانسانی علیه اسرای در بند این رژیم انجام داد. آنچه انجام شد پاسخ طبیعی در چارچوب حق طبیعی در مقابل جرم و جنایت صهیونیست‌ها بود.

وی تصریح کرد: متهم کردن و توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومتی در فلسطین به عنوان کسی که این شرایط را ایجاد کرده یک اتهام زنی باطل است. مقاوت فلسطین به نمایندگی از ملت فلسطین و همه فلسطینی‌ها در جبهه مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حضور دارد. گروه‌های مقاومت فلسطینی مستظهر به حمایت فلسطین هستند. متهم کردن یک گروه تلاش برای تغییر جای ظالم و مظلوم است. مقاومت حق ملت فلسطین است. از مقاومت گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی همه ملت فلسطین حمایت می‌کنند. رژیم صهیونیستی در میدان بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست فاحش نظامی،‌امنیتی و اطلاعاتی رژیم در میدان در مقابله با جریانات مقاومت فلسطینی بود و برای جبران شکست همه توان خود را برای مقابله با ملت فلسطین  و شهروندان فلسطین به کار برد.

کنعانی ادامه داد: آنچه در غزه رخ داد جنایت جنگی است. قطع آب و ممانعت از ورود دارو و تجهیزات پزشکی توسط این رژیم انجام می‌شود و این اقدامات با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد. شاهد حضور چشمگیر و گسترده ملت‌هایی هستیم که در شهرها و کشورهای مختلف به حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایت صهیونیست‌ها تظاهرات برگزار کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: تداوم این رویکرد وحشیانه می‌تواند فضای منطقه‌ای را ملتهب و شرایط را از کنترل خارج کند. در صورت استمرار چنین سیاست غیرانسانی همه احتمالات وارد است. ملت فلسطین حق دفاع از خود را دارد. مقاومت در منطقه چشم خود را به روی جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست. این وضعیت می‌تواند شرایط را در منطقه از کنترل خارج کند.

* دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره مداخله نظامی ایران در غزه گفت: خیلی به اظهاراتی از  این دست وقعی نمی‌نهیم. آنچه انجام شد اقدام جریان‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایات مستمر صهیونیست‌ها بود. طرح موضوعاتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی و واهی و تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای رژیم آمریکا از این رژیم در حملات جاری علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین است و دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد، این دولت است که با تمام توان در حمایت از این رژیم در مقابل ملت فلسطین قرار گرفته است. گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه‌ای معنایی جز حمایت یک طرفه و یکجانبه از ظالم در مقابل مظلوم ندارد. هر طرفی از این رژیم در جنایات کنونی حمایت کند به همان میزان مسؤولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این رژیم باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام از نظر ما غیرقابل قبول است و گفتیم این اقدام کمکی به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. بارها گفتیم راهبرد رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد ناامنی است. آنانی که فکر می‌کردند عادی سازی روابط با این رژیم می‌تواند بازدارنده جنایات آنها علیه ملت فلسطین باشد آنچه در حال رخ دادن است نشاندهنده آن است که تصورات آنها درست نبوده است. اگر گمان می‌کردند در پرتو ایجاد روابط با رژیم می‌توانستند امنیت خود را تامین کنند شاهدند که این رژیم از تامین امنیت خود ناتوان است.

کنعانی ادامه داد: حرکت برخی‌ به سمت عادی سازی روابط با این رژیم تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین و اراده آنها برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی سرزمینشان نخواهد داشت. ملت فلسطین اخیر نشان داد که از اراده و خواست و توان و قدرت لازم برای مقابله با اقدامات ضد انسانی این رژیم برخوردار است و در تلاش برای آزادسازی سرزمین خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. این ملت فلسطین است که نسبت به سرنوشت خود تصمیم می گیرد و آن را رقم خواهد زد. 

* رایزنی‌ها با چین و روسیه

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها با چین و روسیه گفت: با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت به تحولات در فلسطین از تلاش‌های دیپلماتیک  دریغ نخواهیم کرد. گفت‌وگوهای مختلفی را وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف انجام داد. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل کلیدی است و در قبال صلح و امنیت بین‌المللی مسؤولیت دارد و باید به آن عمل کند. گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین با نگاه به اهمیت نقش این دو کشور در عرصه بین‌الملل و عضویت آنها در شورای امنیت است. همه معتقدند شرایط بسیار حساس و نگران کننده است و در صورت عدم مدیریت بحران دامنه بحران می‌تواند فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یافته و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند. کشورها مسؤولیت دارند و با کشورهای مختلف به مشورت‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه جامعه جهانی مسؤولانه‌تر و قوی‌تر عمل کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: دلیل اصلی و ریشه بحران در منطقه، اشغالگری و شکل گیری یک رژیم نامشروع و جعلی و اشغال سرزمینی که متعلق به دیگران و ملت دیگر است. تا زمانی اصل اشغال در منطقه وجود دارد و عده‌ای از رژیم اشغالگر حمایت می‌کنند بحران در منطقه وجود دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از حق ملت فلسطین حمایت می‌کند. اینکه عده‌ای چشم خود را به روی جنایات رژیم صهیونیستی ببندند، قابل قبول نیست. کسانی که مایلند به روایت‌های یکجانبه حقایق را وارونه جلوه دهند می‌توانند چنین روایتی را داشته باشند و این روایت کمک کننده نیست. 

* دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه در دوحه

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه هم گفت: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خودش تصمیم بگیرد. گروه‌های فلسطینی مقاومت را حق طبیعی خود می‌دانند و اعلام کردند آنچه انجام دادیم پاسخی طبیعی به جنایات مستمر صهیونیست‌هاست و اینکه بارها به این رژیم هشدار دادیم که دست از ترورهای سازمان یافته بردارند و حقوق ملت فلسطین را محترم بشمارند و دست از هتک حرمت مسجدالاقصی بردارند. اینکه در ارتباط با روند عادی چه اقدامی قرار است انجام دهند مربوط به گروه‌های مقاومت است که متناسب با نیاز خود تصمیم می‌گیرند. آنچه مقاومت انتظار دارد و به ما منتقل کردند این است که جامعه بین‌المللی و کشورهای اسلامی تلاش کنند به جنایات صهیونیست‌ها علیه شهروندان فلسطینی و غزه پایان دهند و محاصره انسانی برداشته شود و قطع آب و سوخت برداشته شود و کریدور انسانی برای چندین هزار مجروح در غزه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: از مقاومت شنیدیم که ما برای ادامه مقاومت و ایستادگی هیچ مشکلی نداریم و مقاومت تا مدت‌های طولانی از توان نظامی برای استمرار مقاومت در میدان برخوردار است ولی این رژیم صهیونیستی که جنگ را به صحنه نبرد علیه شهروندان کشانده است. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: انتظار داشتند در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی موضع حمایتی از ملت فلسطین اعلام شود. به روایت یکجانبه‌ای که هم صهیونیست‌ها و حامیان آنها تلاش کردند ترویج دهند و با اخبار دروغین تلاش کردند مقاومت را به عنوان گروه تروریستی نشان دهند، اشاره کردند. 

کنعانی ادامه داد: ایران در عمل نشان داده از حمایت از مقاومت هیچگاه شانه خالی نکردیم و این مسؤولیت همه کشورهای اسلامی و غیراسلامی است که از مقاومت به عنوان مقاومت مشروع حمایت کنند. بارها گفتیم از مقاومت و حق مردم فلسطین در راستای آزادسازی سرزمین خود حمایت می‌کنیم. حمایت از مردم غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه و شکستن محاصره غزه جزو اولویت‌های ماست. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه اعلام کردیم. نیاز اساسی مردم غزه و فلسطین نیازهای انسانی و دارویی و غذایی و اسکان آوارگان است. هزاران نفر در غزه آواره شده‌اند. 

وی درباره اجلاس یک کمربند - راه در پکن و حضور پوتین در این نشست و نقش ایران گفت: از ابتکار کمربند - راه که می‌تواند به رونق تجارت در مسیر کشورهای این ابتکار شود استقبال کردیم و تلاش‌های خودمان را انجام دادیم. این ابتکارات با نگاه به منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است و می‌تواند منافع مشترک همه کشورهای عضو و شریک این ابتکارعمل‌ها را تامین کند. این ابتکارات مورد حمایت ایران است و در این خصوص با چین هم مشورت‌ها و تبادل نظرهای خوبی داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر ایراد اتهام به ایران در عملیات طوفان الاقصی و بحث بلوکه کردن دارایی‌های آزاد شده ایران در قطر گفت: اتهامات مطرح شده باطل است و ایران در این خصوص دیدگاه‌های خود را صریح و واضح بیان کرده است. موضع ما روشن است و مقاومت فلسطین هم اعلام کرده که در این خصوص در چارچوب حق طبیعی برای دفاع از حقوق ذاتی و طبیعی خود عمل کردیم. اظهاراتی از این دست که مقام‌های آمریکایی مطرح می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و نوعی فرار به جلو است و هدف آنها منحرف کردن افکار عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی در صحنه فلسطین است. این جنایت با حمایت آمریکا در حال انجام است و مسؤولیت آمریکا در این خصوص روشن است.

وی گفت: در خصوص مبالغ آزاد شده ایرانی هیچ تحول جدیدی رخ نداده و این منابع متعلق به ملت ایران است و در چارچوبی که تعریف و تضمین شده در دسترس ایران است و ایران متناسب با نیاز خود از آن بهره‌برداری و استفاده خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: