کد خبر: ۹۵۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
تعداد بازدید: ۱۷۷
وسایل شخصی بسیاری هستند که کاربرد زیادی در زندگی روزمره دارند. مساله‌ مهمی که باید در مورد آنها بدانیم این است که برخی از این وسایل را به دلایل بهداشتی و سلامتی نباید به صورت اشتراکی استفاده کرد.

۱۱ وسیله‌ شخصی که حتی با نزدیکان‌تان هم نباید شریک شویدبه گزارش خبرداغ به نقل از همشهری‌آنلاین: وسایل شخصی بسیاری هستند که کاربرد زیادی در زندگی روزمره دارند. مساله‌ مهمی که باید در مورد آنها بدانیم این است که برخی از این وسایل را به دلایل بهداشتی و سلامتی نباید به صورت اشتراکی استفاده کرد.

تحقیقات نشان داده استفاده ی زیاد از هدفون باعث افزایش رشد باکتری ها در گوش می شود. به علاوه، استفاده ی اشتراکی از هدفون ریسک انتقال باکتری های مضر را افزایش می دهد و می تواند منجر به عفونت های مختلف در گوش شود. برای حفظ سلامت خود برخی وسایل را هرگز نباید با دیگران شریک شوید.

ناخن‌گیر

با چشم قابل مشاهده نیستند اما روی انگشتان و ناخن های ما باکتری ها، ویروس ها و قارچ های بسیار زیادی زندگی می کنند. بنابراین، ناخن گیر می تواند به راهی برای انتقال عفونت بدل شود. به همین دلیل، استفاده از ناخن گیر شخصی دیگر ریسک ابتلا به بیماری های قارچی و حتی HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) را افزایش می دهد.

گوشواره

درون گوش های ما عروق خونی فراوانی وجود دارد. به همین دلیل است که با استفاده از گوشواره های شخصی دیگر، به راحتی می توان به بیماری هایی دچار شد که از راه خون منتقل می شوند. بار دیگر که گوشواره های دوست تان را قرض گرفتید، پیش از استفاده، آن را با مقداری پنبه ی آغشته به الکل خوب تمیز کنید.

نرم‌کننده لب

در زیر سطح لب ها هم عروق خونی ای وجود دارد که آماده اند تا هر چه که روی لب های خود قرار می دهید را وارد جریان خون کنند، از جمله میکروب ها. ویروس هرپس که عامل تبخال است می تواند با استفاده ی اشتراکی از یک رژ لب یا نرم کننده ی لب از فردی به فردی دیگر منتقل شود، حتی اگر فرد ناقل هیچ نشانه ی آشکاری از این ویروس نداشته باشد.

موچین

اگر از موچین کس دیگری برای برداشتن چند تایی از موهای زائد خود استفاده کنید، ایراد چندانی ندارد. اما اگر با آن حجم زیادی مو زیرپوستی بردارید و خون هم بیاید، این وسیله می تواند شما را در آینده به بیماری هایی جدی دچار کند. اگر چاره ی دیگری جز استفاده ی اشتراکی از یک موچین نداشتید، پیش از استفاده، آن را با مقداری پنبه ی آغشته به الکل خوب تمیز کنید.

مام

مام ها می توانند باعث انتقال عفونت های جدی شوند، بخصوص بعد از زدن موهای زیربغل که باکتری ها می توانند به بریدگی های جزئی پوست نفوذ کنند. مام های معطر صرفاً بوی عرق را می پوشانند و مانع تکثیر باکتری ها نمی شوند. بنابراین، همیشه از مامی استفاده کنید که دارای ترکیبات ضد باکتری باشد و آن را هرگز با دیگران، حتی اعضای خانواده ی خود هم شریک نشوید.

صابون

بعد از هر بار استفاده از صابون، میکروارگانیسم ها سطح آن را می پوشانند، نه فقط میکروب های بی ضرر، بلکه هم ویروس های خطرناک. بدتر از آن زمانی است که صابون درون یک جاصابونی خیس بماند، چرا که رطوبت محیطی ایده آل برای رشد باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها فراهم می کند. برای کاهس ریسک عفونت، از صابون مایع استفاده کنید.

برس و شانه

هرگز برس و شانه ی خود را به دیگران ندهید و از مال آن ها هم استفاده نکنید. استفاده ی اشتراکی از این وسایل ریسک انتقال انگل هایی مانند شپش و جرب و حتی عفونت های ناشی از باکتری استافیلکوکوس را افزایش می دهد. اگر برس و شانه ی خود را به کسی دادید، فوراً با یک ضدعفونی کننده تمیزش کنید. بهترین راه برای حفظ خود این است که به کلی از استفاده ی اشتراکی از برس و شانه خودداری کنید.

حوله

حوله محلی برای رشد انواع میکروب ها است، بخصوص زمانی که در محیط مرطوب حمام آویزان شود. اگر حوله تان بوی نا می دهد، معنایش این است که روی آن قارچ و باکتری رشد کرده است. چنین حوله ای می تواند صاحب خود را به عفونت های قارچی و باکتری های عامل ضایعات پوستی، جوش و التهاب و قرمزی چشم دچار کند. برای جلوگیری از این مشکل، حوله ی خود را بعد از هر ۴ یا ۵ بار استفاده بشویید و همیشه بگذارید تا کاملاً خشک شود.

لیف حمام

لیف ها در فاصله ی هر بار حمام رفتن تان فرصت کافی برای آنکه به طور کامل خشک شوند پیدا نمی کنند. به همین دلیل به کارخانه ی تولید همان باکتری های روی حوله بدل می شوند. بنابراین لیف حمام خود را به طور کامل خشک کنید، آن را با کسی شریک نشوید و اجازه دهید حمام تان هر روز خوب هوا بخورد.

برس‌های آرایشی

از استفاده ی اشتراکی از لوازم آرایشی که با مایعات بدن مانند اشک چشم، مخاط بینی ، بزاق دهان یا چرک جوش تماس دارند، خودداری کنید. این بدان معنی است که خط چشم، سایه ی چشم، ریمل، کانسیلر، کرم پودر، پن کیک، رژ لب و رژ گونه ی خود را نباید با دیگران شریک شوید. علاوه بر این ها، برس های آرایشی خود را هم به دیگران ندهید و لوازم آرایشی تست فروشگاه ها را هرگز به پوست خود نزنید.

هدفون

استفاده از هدفون دیگران می تواند باعث رشد باکتری در گوش ها شود. این ریسک زمانی بیشتر می شود که از آن در حین ورزش استفاده کنید، چرا که گرما و رطوبت بیشتر به رشد باکتری ها کمک می کند. به علاوه، اگر هدفون تان را با کسی شریک شدید، آماده باشید که باکتری هایی مانند استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس وارد گوش تان شوند و باعث عفونت، جوش و چرک شوند. اگر کماکان قصد استفاده اشتراکی از این وسیله را دارید، پیش از استفاده آن را با مقداری پنبه ی آغشته به الکل خوب تمیز کنید.

۱۱ وسیله‌ شخصی که حتی با نزدیکان‌تان هم نباید شریک شوید

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: