کد خبر: ۹۵۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
تعداد بازدید: ۱۱۷
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به خبرآنلاین می گوید نیازمند یک تحول اساسی در قانون اساسی و ساختارهای مرتبط با دولت، مجلس و قوه قضاییه هستیم

بادامچیان: قانون اساسی نیازمند تحول است / به اصلاح طلبان اعتقادی ندارم، آنها از ژینا حمایت کردند!به گزارش خبرداغ ، جواد مرشدی: اختلافات در اردوگاه اصولگرا احتمال آنکه خروجی نهایی برای انتخابات اسفندماه یک لیست باشد را کمرنگ کرده است، برخی تلاش شان را برای کمرنگ تر کردن اختلافات گذاشته اند مثل محمدرضا باهنر و برخی دیگر نیز معتقدند نباید نگران چند لیستی بودن اصولگرایان بودند چون ناصر ایمانی.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه هم معتقد است دیگر خبری از اصولگرایی و اصلاح طلبی مرسوم نیست و مهم ارائه یک لیست تحول آفرین متشکل از افراد اصلح است.

 

او که با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو کرده می گوید؛«معتقدم جامعه یک مجموعه تحول‌آفرین تکاملی را می‌خواهد» او برهمین اساس می گوید معتقد به یک تحول در ساختارهای قوه قضاییه، مجلس و دولت و مهمتر از آن تحول در قانون اساسی است.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با بادامچیان، عضو شاخص حزب موتلفه اسلامی را بخوانید؛

************

*آقای بادامچیان! اختلاف نظرها بین اصولگرایان فضا را به این سمت برده است که احتمالا یک لیست از این اردوگاه بیرون نیاید و برخلاف انتخابات های قبلی که در نهایت بعد از رایزنی و لابی با یک لیست اکثریتی روبرو بودیم در این دور شاید چنین موضوعی را شاهد نباشیم، پیش بینی شما چیست و ریشه این اختلافات در چه می بینید؟

همیشه در مقدمه انتخابات مباحث گوناگون و اختلاف نظرهای متعدد مطرح می‌شود، این یک امر طبیعی است و مربوط به یک جناح و دو جناح نیست. الان بنده از حزب موتلفه درانتخابات فعالیت دارم و این نوع مسائل را به خوبی می‌بینم، مسائل مرتبط با گروه وحدت، گروه ائتلاف، گروه پایداری و... .

در بین اصلاح طلبان هم چند سلیقه وجود دارد، فقط اصولگرایان نیستند

در اصلاح‌طلبان هم همینطور است. آنجا هم یک گروه متعصب منزوی، یک گروه برخوردکننده، و یک گروه فعال در انتخابات و در مجموع چند سلیقه مختلف وجود دارد که به‌طور طبیعی در جامعه آزاد اسلامی ما این نوع مسائل وجود دارد و نمی‌شود این‌ها را به‌عنوان اختلافات نامگذاری کرد، بلکه این‌ها را به‌عنوان نظرات و سلیقه‌های مختلف می‌توانیم در نظر داشته باشیم.

دی ماه از کاندیداها رونمایی می شود

تقریبا در دی‌ماه مشخص می‌شود فضای انتخاباتی چگونه است، اصلا کاندیداها چه کسانی هستند و چطور ثبت‌نام کرده‌اند. مساله مهم انتخابات، فهرست‌هاست و نامزدهای انتخاباتی. آن مصادقی که مطرح می‌شود، بر سر آن‌ها بحث می‌کنند که بعضی‌ها می‌خواهند باشند، نباشند، بعضی‌ها هستند، بعضی‌ها ترجیح می‌دهند حضور پیدا نکنند، بعضی‌ها ترجیح می‌دهند حتما حضور پیدا کنند، بعضی‌ها با هم جمع می‌شوند، بنابراین من فکر می‌کنم تا دی‌ماه وضعیت فضای انتخابات روشن خواهد شد.

در فضای انتخاباتی امسال مساله مشارکت بیشتر، رقابت، امنیت و بحث سلامت انتخابات که خود مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند حائز اهمیت است . مساله مهم دیگر تحولی که باید امسال در کشور و در مسائل انتخاباتی پدید بیاید است، این یک مقدار بحث‌ها را گسترده‌تر و قوی‌تر می‌کند.

مدعیان جدید می گویند، حتما می آیند و کار خوب می کنند

مدعیان جدید معتقدند خیلی‌ها نتوانستند خوب کار کنند و حتما این‌ها می‌آیند و خوب کار می‌کنند یک مقدار تهییج شدند و خودشان رابرای حضور بر روی صحنه آماده می کنند. بنابراین این نوع مباحث، مباحث جالبی است و در دی‌ماه است که بحث وحدت و همراهی و فهرست واحد و این‌ها بیشتر مطرح می‌شود.

*برخی سیاسیون معتقدند در دوره های گذشته اگر حتی بواسطه قدرت طلبی انشقاقی هم بوجود می آمد، بزرگان اصولگرا با لابی و پادرمیانی در نهایت همه را دور هم جمع می‌کردند و به یک اجماع می‌رسیدند و زیر یک پرچم می‌رفتند اما این دور اصلا خود بزرگان اصولگرا هم رغبتی به این ندارند که همه را زیر یک پرچم دور هم جمع کنند و شاید بر این باور باشند که هرگروهی بیاید و لیست جداگانه خود را بدهد.نظرتان در مورد این تحلیل چیست؟

من که الان نمی‌توانم بگویم اصولگرایان یا غیراصولگرایان در دوره‌های گذشته چطور رفتار کرده اند و اصلا الان نمی‌خواهم این موضوع را ارزیابی کنم، اما اینکه همیشه این نوع حرف‌ها در این زمینه بوده، بله.

درانتخابات گاهی شورای آبادگران، گاهی ائتلاف، گاهی شورای وحدت و... از این چیزها همیشه بوده و به نظر من اینکه مایل هستند که باشند یا نباشند، الان نمی‌توانیم هیچ اظهارنظری بکنیم و می‌ماند برای دی‌ماه.

به اصلاح طلبان اعتقادی ندارم /بخاطر حمایت از ژینا آسیب دیدند

من که الان به اصلاح‌طلبان اعتقادی ندارم و جامعه هم خیلی دیگر کاری با اصلاح‌طلبان ندارد، یعنی آنها نشان دادند که قادر به حل مشکلات جامعه و مردم نیستند، به اضافه اشتباهات بسیار سنگینی که در جریان فتنه ۱۴۰۱ مرتکب شدند و مخصوصا حمایتی که از ژینا و فتنه ژینا کردند برای آنها در سطح توده مردم آسیب زیادی داشت.

*البته در نظر داشته باشید که مجلس و دولت هم در این مدت هنوز نتوانسته اند بر مشکلات کشور فائق شوند.

خُب اصولگرایان در مجلس مشکلات موجود در جامعه را بیندازند گردن دولت قبلی؟ بیندازند گردن دولت فعلی؟ بالاخره همه دنبال این هستند که یک فکر جدیدی کنند و آن چیزی که به نظر من برای انتخابات آینده مهم و حائز اهمیت است و بارها بر روی تاکید کرده ام بحث تحول است.

مجلس دوازدهم باید مجلس تحول باشد

مجلس دوازدهم ما باید مجلس تحول باشد، ولی تحول تکاملی، نه تحولی که از این جهت به آن جهت بپیچد. می شود به هرچه نقاط قوت و قدرت جمهوری اسلامی در این مدت است تکامل بخشید،می شود نقاط ضعف را رد کرد. در مجموع ما نیاز به یک تحول عمیق برای حل مشکلات اساسی کشور داریم.

لازم است تحولی در قانون اساسی انجام شود

من معتقدم لازم است با اذن ولی امر یک تحول در قانون اساسی‌ انجام شود، لازم است تحول در ساختار قوه قضاییه، تحول در ساختار دولت، تحول در ساختار مجلس، یک تحول در مسائل اقتصادی کشور، یک تحول در فرهنگ و آموزش کشور صورت پذیرد. ما بعد از این همه که زحمت کشیدیم و ملتمان همه با هم کار کردند و به این اقتدار رسیدیم، الان و در گام دوم نیاز به یک تحول تکاملی مثبت داریم که در این زمینه می بایست در مجلس آینده زمینه این مساله کاملا باز شود و مجلس دوازدهم حتما مجلس تحول تکاملی باشد.

*این تحول که می‌فرمایید، نیاز به ایده و نوآوری های نوین از تفکرهای مختلف دارد. مثلا جوانگرایی می‌تواند نقطه قوت باشد یا پاشنه آشیل این تحول؟

اصلا جوان و پیر ندارد، ما همه با هم یکی هستیم. حالا مثلا کسی مثل آقای حاج قاسم سلیمانی چون جوان نیست، کارش لَنگ بود؟ نه. بالاخره ده ها ..

*از این باب می گویم که یک تفکری وجود دارد که معتقد است رِنج سنی در بین نیروهای اصولگراها بالاست و باید جایشان را به جوان‌ها بدهند تا با ایده های نو جایگزین آنها شوند.

معیار و مبنا در این تحول، سن نیست. یک جوان ممکن است خیلی قوی‌تر از یک فرد ۸۰ ساله باشد؛ خیلی هم فهمیده‌تر، فهمیده‌تر و پیشرفته‌تر. و یک پیرمرد ۸۰ ساله ممکن است خیلی جوان‌تر از یک آدم ۴۰ ساله باشد که مشابه این را یکی، دو تا نداریم و فراوان داریم.

کمونیستی نیستم که فقط ماهی سیاه کوچولو بخواهیم

اصلا مبنا این است که چه کسی برای این کار مفید است، عقل مبنای همه عالم است ،باید ببینیم چه کسی چه کاری انجام داده؛ همه با هم کار می‌کنند، جوان و پیر و غیره هم با هم هستند، ما هم در اسلام گسست نسل‌ها را نداریم، ما کمونیستی نیستیم و افکار کمونیستی نداریم که ماهی سیاه کوچولو بخواهیم و بگوییم پدر و مادرهمه ماهی‌های بزرگ نفهم هستند، فقط ماهی سیاه کوچولو است.

موظفیم افراد اصلح را انتخاب کنیم

ما که اینطوری نیستیم و این فرهنگ مارکسیستی را نداریم، ما فرهنگ غربی را نداریم که چه کسی می‌تواند سرمایه‌دار باشد. ما معتقدیم چه کسی اصلح ، ارجح و شایسته برتراست. بنابراین ما می‌گوییم موظف هستید اصلح را بگذارید.

فرض کنید در تهران سه هزار نفر آدم برای مجلس کاندیدا شدند. از این سه هزار نفر فرض کنید ۳۰۰ نفرشان کاملا اصلح هستند. از بین این ۳۰۰ نفر، باید ۳۰ نفر بیایند. این‌جا ما اگر بخواهیم انتخاب و معرفی کنیم، باید انتخاب ارجح را بکنیم؛ این‌جا رُجحان عقلی مطرح است. چه کسی بهتر می‌تواند این مسئولیت را انجام دهد، او را نماینده کنیم، سهم‌خواهی که مبنای شرعی نیست. چند تا برای موتلفه، چند تا برای فلان گروه، چند تا برای فلان، مگر طعمه است؟ ما باید امانت نمایندگی ملت را بسپاریم به دست مجموعه کسانی که بتوانند این امانت را به خوبی ادا کنند.

*این افراد اصلح و شایسته باید دارای چه ویژه گی هایی باشند؟

این‌ها باید دانش لازم، تقوای لازم، پاکی لازم، موقعیت، تدبیر لازم و شجاعت لازم را داشته باشند. از بین این‌ها اگر ۱۰ تا با هم یکی بودند، همه صالح بودند و ما پنج نفر لازم داشتیم؛ پنج تا ارجح را باید انتخاب کنیم. بنابراین می‌شود اصلحِ ارجح. اصلح آن برای مبنای فقهی است و ارجح آن بر مبنای عقلی است. رجحان عقلی است. بخواهیم فارسی‌اش را بگوییم، می‌گوییم شایسته برتر.

در انتخابات این دوره اصلاح طلبان و اصول گرایان به جایی نمی رسند

*شما فکر می‌کنید در نهایت آیا اصولگرایان به یک لیست واحد خواهند رسید یا نه؟

اصلا معتقدم این دوره نه آن اصلاح‌طلبان به جایی می‌رسند و نه این اصولگرایانی که همیشه مرسوم بوده است. من معتقدم جامعه یک مجموعه تحول‌آفرین تکاملی را می‌خواهد و به این سو خواهد رفت.

*منظورم اجماع اصولگرایان است.

اگر رسیدیم به این‌جا که این مبنا و عناصر تحول تکاملی مشخص شد آن وقت به تفاهم و فهرست واحد می‌رسند.

*شورای وحدت می‌تواند در رفع این اختلاف‌نظرها نقش‌آفرینی کند و موجبات از بین رفتن این چند دستگی در بین اصول گرایان را فراهم کند؟

حالا وارد شویم، هنوز که فعال نشده‌اند و فعلا همه مباحث مقدماتی است و زمینه‌سازی می‌کنند، نه این‌که وارد کاری شده باشند. یک مقدار حوصله لازم دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: