کد خبر: ۹۵۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
تعداد بازدید: ۲۲۹
رافلزیا، بزرگ‌ترین گل جهان، گیاهی انگلی است که برگ، ساقه و ریشه ندارد و فتوسنتز نمی‌کند. در عوض، از رشته‌های بلندی که شبیه سلول‌های قارچی به نظر می‌رسند برای استخراج غذا و آب از درختان جنگلی استوایی استفاده می‌کند. این گل به خاطر بویی که از خود ساطع می‌کند، برای جذب مگس‌های گوشت‌خوار به خود تولید می‌شود.

بلایی که سر بزرگترین و بدبوترین گل جهان آورده‌اند/ عکسبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: رافلزیا، بزرگ‌ترین گل جهان، گیاهی انگلی است که برگ، ساقه و ریشه ندارد و فتوسنتز نمی‌کند. در عوض، از رشته‌های بلندی که شبیه سلول‌های قارچی به نظر می‌رسند برای استخراج غذا و آب از درختان جنگلی استوایی استفاده می‌کند. این گل به خاطر بویی که از خود ساطع می‌کند، برای جذب مگس‌های گوشت‌خوار به خود تولید می‌شود.

۲۴ گونه شناخته شده از گیاه رافلزیا (Rafflesia) معروف به «گل لاشه» به دلیل تخریب زیستگاه‌های جنگلی در معرض خطر انقراض است. از این‌رو، دانشمندان خواهان نجات این گل در سراسر جهان هستند.

گل رافلزیا به خاطر بویی شبیه به گوشت فاسد که از خود ساطع می‌کند، برای جذب مگس‌های گوشت‌خوار به خود تولید می‌شود، اما اکنون این گونه از گیاه که به‌عنوان بزرگ‌ترین گل جهان، بیش از یک متر عرض دارد، به دلیل تخریب زیستگاه‌های جنگلی در جنوب شرقی آسیا، در معرض خطر است.

 

در دنیا ۴۲ گونه رافلزیا وجود دارد و محققان هشدار می‌دهند که تمام این ۴۲ گونه در معرض خطر هستند؛ ۲۵ گونه از این گیاه نسبت به ۱۵ گونه دیگر به‌صورت جدی‌تر با خطر نابودی و انقراض مواجه هستند.

بر اساس مطالعه جدیدی که به تازگی در ژورنال ‌"Plants, People, Planet" منتشر شده، اعلام شده است که بیش از دو سوم از گونه‌های در معرض خطر این گیاه، توسط استراتژی‌های حفاظتی فعلی، محافظت نمی‌شوند. در واقع، این اولین اظهارنامه جهانی برای اعلام خطراتی است که این گیاه را تهدید می‌کند.

بلایی که سر بزرگترین و بدبوترین گل جهان آورده‌اند/ عکس

دکتر Chris Thorogood از باغ گیاه‌شناسی دانشگاه آکسفورد، به‌عنوان نویسنده این مطالعه، می‌گوید: این مطالعه جدید نشان می‌دهد که تا چه اندازه تلاش‌های جهانی در خصوص حفاظت از گیاهان، هر چند نمادین، اما در مقایسه با مسئله حفاظت از حیوانات، مورد توجه قرار نگرفته و موثر واقع نشده است.

این پژوهشگر معتقد است که ما به یک رویکرد فوری مشترک و فرامنطقه‌ای برای نجات برخی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین گل‌های جهان که اکثر آن‌ها اکنون در آستانه از بین رفتن هستند، نیاز داریم.

گل‌ها به دلیل پنهان بودن در طول چرخه حیات خود، به درستی کشف و شناخته نشده‌اند و به همین دلیل همچنان گونه‌های جدیدی یافت می‌شوند. محققان در این مقاله هشدار می‌دهند که مشاهدات اخیر به‌طور نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد که بسیاری از گونه‌ها پیش از اینکه برای مطالعات علمی شناخته شوند، در حال انقراض و از بین رفتن هستند.

رافلزیا گیاهی انگلی است که برگ، ساقه و ریشه ندارد و فتوسنتز نمی‌کند. در عوض، از رشته‌های بلندی که شبیه سلول‌های قارچی به نظر می‌رسند برای استخراج غذا و آب از درختان جنگلی استوایی در سراسر برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند استفاده می‌کند. رافلزیا بیشتر عمر خود را در جنگل و لابه‌لای درختان به صورت پنهان می‌گذراند، اما بعد از آن جوانه‌ای شبیه کلم تولید می‌کند که به گلی غول پیکر تبدیل می‌شود. این گل از طریق مایع غلیظ و چسبناکی که بر روی مگس‌ها خشک می‌شود گرده افشانی می‌کند.

در حال حاضر تنها یک گونه از این گیاه با نام Rafflesia magnifica، توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در فهرست در معرض خطر انقراض قرار گرفته است، اما محققان خواستار این هستند که تمام گونه‌های این گیاه به فهرست قرمز IUCN به‌عنوان گونه‌های در معرض خطر اضافه شوند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: