کد خبر: ۹۵۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
تعداد بازدید: ۸۵
داستان اختلافات این روزهای قالیباف و گروه‌های مختلف، داستان محدود به انتخابات مجلس دوازدهم نیست. این فصل از روزگار قالیباف و اصولگرایان، آغاز راه تفکیکی جدی است.

رمز و راز شدت گرفتن جنگ توئیتری حلقه قالیباف با دولت، پایداری ها و اصلاح طلبان /آغاز راه یک تفکیک جدی در اردوگاه راست /جای دوست کجاست؟به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اعتماد : داستان اختلافات این روزهای قالیباف و گروه‌های مختلف، داستان محدود به انتخابات مجلس دوازدهم نیست. این فصل از روزگار قالیباف و اصولگرایان، آغاز راه تفکیکی جدی است.

در بخشی از گزارش روزنامه اعتماد آمده است؛

«صحنه به ‌جای پیچیده‌تر شدن در حال حرکت به سمت سادگی است! انتخابات مجلس گرچه فقط یک مقدمه برای نزاعی بزرگ‌تر است اما در حال شفاف‌کردن مرزها و فاش‌کردن بسی رازهاست». این نخستین جمله مهدی محمدی، مشاور راهبردی محمدباقر قالیباف در روزنامه صبح نو است که در یادداشتی به خوبی صحنه آرایش انتخاباتی رقابت‌های مجلس دوازدهم را از منظر قالیباف و نزدیکانش ترسیم می‌کند. صحنه‌ای که به اذعان قالیبافی‌ها در حال حرکت به سمت سادگی است چرا که از نظر آنها، همه دشمن هستند و هدف‌شان هم، زیر سوال بردن آنچه محمدی «لیاقت قالیباف» خوانده است.

مشاور راهبردی رییس مجلس در این یادداشت به تفکیک گروه‌ها و چهره‌هایی پرداخته که به اذعان او در مقابل مسیر حرکت مجلس یازدهم سنگ‌اندازی می‌کنند؛ چرا که اهداف انتخاباتی برای مجلس دوازدهم و البته فراتر از آن را دارند.

مهدی محمدی، خبرنگار سابق روزنامه کیهان و ستون‌نویس روزنامه وطن امروز و دستیار سعید جلیلی در دولت احمدی‌نژاد بود. رسانه‌ها از مهدی محمدی به عنوان یکی از مخالفان شناخته‌شده گفت‌وگوهای هسته‌ای، برجام و محمدجواد ظریف نام می‌برند.

او که در سال‌های گذشته کمتر وارد نزاع‌های سیاسی قالیباف شده بود در هفته‌های اخیر همپای محمود رضوی و سعید احدیان دو تن از نزدیکان و مشاوران رییس مجلس، در حال نزاع توییتری با منتقدان قالیباف است. با این وجود این یادداشت در نوع خود جالب توجه است؛ یادداشتی که به تفکیک دشمنان قالیباف پرداخته و تقریبا هر گروه و جبهه سیاسی را در این رده قرار داده است. صحنه انتخابات را هم اینگونه ترسیم کرده که قالیباف یک طرف میدان است و بقیه همه دشمن و در حال تخریب او!

ائتلاف اصلاح‌طلبان با نیروهای به ظاهر انقلابی

از نگاه محمدی، اصلاح‌طلبان در این صحنه آرایی به دنبال به دست آوردن اقلیتی در مجلس دوازدهم برای رسیدن به انتخابات ۱۴۰۴ هستند. او می‌گوید اصلاح‌طلبان به دنبال احیای دعوای «معتدل- افراطی» و ایجاد دوقطبی با تمرکز روی «برجام، حجاب و اینترنت» هستند تا «ببینند که در جریان انقلاب، آرای پراکنده، تکه‌پاره شده و بدنه انقلابیون به جان هم افتاده است».

مهم‌ترین و شاید عجیب‌ترین بخش یادداشت مشاور راهبردی قالیباف اما این قسمت است که در ادامه می‌گوید اصلاح‌طلبان به تنهایی نمی‌توانند به این اهداف برسند و «برای تکمیل پروژه خود به همکارانی ظاهرا انقلابی نیاز دارند».

محمدی در این بخش جمله اخیر غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مبنی بر اینکه «مجلس انقلابی است اما ما می‌خواهیم انقلابی‌ترش کنیم» را شعار کسانی که «به ظاهر انقلابی هستند» قید می‌کند و می‌گوید که «این جملات درست در لحظه‌ای گفته می‌شود که از دفتر فلان وزیر، معاون وزیر و مقام مسوول خارج می‌شوند».

او با قید این جزییات مطلب خود را فراتر از تحلیل برده و مدعی اطلاع‌رسانی نوعی «خبر» می‌شود، خبری با این ادعا که غلامعلی حداد عادل با اصلاح‌طلبان علیه مجلس دست به یکی کرده است.

رائفی‌پور و احمدی‌نژاد و بخشنامه سیاسی وزارت کشور

محمدی در ادامه به سه داستان «تایید و ردصلاحیت سلاح‌ورزی»، «تشکیل وزارت بازرگانی» و «بخشنامه معاونت سیاسی وزارت کشور» اشاره کرده و با تحلیل این سه موضوع صف‌بندی دشمنان قالیباف که آنها را در قالب «دشمنان مجلس» توصیف کرده تکمیل می‌کند. در ماجرای بخشنامه سیاسی معاون وزیر کشور او با طرح این سوال که «چرا عدم همکاری و همراهی مقام‌های دولتی فقط محدود به نمایندگان فعلی شده بود؟» این بخشنامه را نوعی تاکتیک سیاسی برای حذف یا تغییر گسترده ترکیب مجلس فعلی می‌خواند. نکته قابل توجه اینکه او در این بخش مطلب خود تلویحا به علی اکبر رائفی‌پور و نقش او در تدوین این بخشنامه نیز اشاره می‌کند، وقتی می‌نویسد «بعد که شنیدم بنده خدایی که این روزها فکر می‌کند می‌تواند مجلس تعیین کند با متولیان آن بخشنامه ملاقات کرده، ابهامی نماند».

در کنار رائفی‌پور که این روزها با شعار «این‌بار فرق می‌کند» رسما به حوزه کار فعالیت‌های انتخابات مجلس دوازدهم ورود کرده، محمدی از احمدی‌نژاد نیز به عنوان همراهان این بخشنامه یاد می‌کند.

شاهد این ادعا در توییت اخیر رائفی‌پور دیده می‌شود که با دو هشتگ «شایسته‌سالاری» و «این‌بار فرق می‌کند» در روزهای پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم نوشته بود: «تمام عزیزانی که صلاحیت‌های لازم عرفی، قانونی و عمومی را برای نمایندگی مردم شریف ایران در حوزه‌های انتخابیه خود دارند، در صورت تمایل در انتخابات ثبت‌نام کنند. به زودی روش‌های شایسته‌گزینی کاندیداها و نحوه حمایت از ایشان را به اطلاع‌تان خواهم رساند.»

او در سخنرانی اخیر در ارتباط با نقش و اختیار نمایندگان در مدیران میانی به اظهارات قالیباف که گفته بود «یک عده در تریبون‌ها پیدا می‌شوند مخصوصا در این ایام، هم قانون تشخیص می‌دهند، هم ابلاغ قانون می‌کنند هم حرف خلاف می‌زنند. ما تذکر می‌دهیم که آنها وظیفه‌ای ندارند به خصوص که موضوعات خلاف قانون در مجالس عزای اباعبدالله گفته شود»، واکنش نشان داد و گفت: «آقای قالیباف می‌گوید بخشنامه معاون سیاسی وزارت کشور خلاف قانون بوده، به‌طور مشخص به بندهای۲، ۴، ۶ و ۷ اشاره می‌کند که همه این موارد اتفاقا برای برگزاری سالم‌تر انتخابات است. بخشنامه‌ای معاون سیاسی وزارت کشور به فرمانداران نوشته که مراقب باشید تعارض منافع و موضوعات سیاسی لحاظ شود و کسی سوءاستفاده نکند و همه در فضای برابر برای انتخابات بکوشند و فرصت داشته باشند. کجای این مساله خلاف قانون است که آقای قالیباف می‌گوید خلاف قانون است؟ مشخص است ناراحتی و عصبانیت نمایندگان از چیست.» رائفی‌پور در ادامه این سخنرانی با خواندن برخی مصاحبه‌های نمایندگان مبنی بر لزوم استیضاح وزیر کشور و جمع‌آوری حدود ۱۰۰ امضا و موافقت حدود ۲۰۰ نماینده با استیضاح احمد وحیدی می‌گوید: «۲۰۰ نفر شدند که وزیر (کشور) را استیضاح کنند و قرار است جنگ راه بیفتد و قرار است با این ۲۰۰ نفر داخل رینگ برویم. جهنم! می‌رویم ببینیم چه می‌شود. قشنگ می‌شود احتمالا!»

فراتر از همه این سخنرانی‌ها توییت عجیب رائفی‌پور درباره نمایندگانی بود که با استیضاح وزیر کشور موافق بودند: «وای بر مجلس! بارها بخشنامه معاونت سیاسی وزارت کشور را خواندم. کلمه کلمه آن تذکر و توجه به شفافیت، رعایت اصل بی‌طرفی مجریان انتخابات، افزایش مشارکت، دعوت از همه گروه‌ها و دقت در سواری ندادن به نمایندگان کنونی و سابق مجلس در آستانه انتخابات بود که عین عقل و شرع و قانون است. باید از مردم خواست به ۲۰۰ نماینده‌ای که متعرض وزیر کشور شده‌اند، رای ندهند».

دولت رییسی و ماجرای تشکیل وزارت بازرگانی

دومین مورد درباره تشکیل وزارت بازرگانی نیز محمدی مشخصا حملات و نقدهای صورت‌گرفته به قالیباف برای موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی را ناشی از برنامه‌ریزی دولتی‌ها برای این مساله توصیف می‌کند.

او در این باره نوشته است: «دولت بر تشکیل وزارت بازرگانی به شدیدترین وجه اصرار کرد و لایحه داد، رییس مجلس ‌و دیگر نمایندگان، بارها در جلسات ساعت‌ها استدلال کردند که چنین کاری بسیار خطرناک است اما دولت زیر بار نرفت. مجلس هم چون بنا را بر همکاری با دولت گذاشته و بار سنگین اداره کشور را بر دوش دولت می‌بیند، موافقت کرد. حتی یک‌بار دکتر قالیباف به من گفت نگران است اصرار بر تفکیک، دو سال آینده دولت را به بیراهه بکشاند. بعد ناگهان دیدیم همان جماعتی که شب فالوده‌شان را با وزیر و معاون وزیر دولت می‌خورند، فریاد برآوردند که وامصیبتا!... به دلیل فالوده دوشین و پروژه ‌بودن کل داستان کسی نپرسید دولت چرا اصرار دارد؟ و وقتی دولت اصرار می‌کند اقتضای اصل همکاری چیست؟ هیچ‌کس از برادران دولت هم نگفت ما متقاضی بودیم و اصرار کردیم. چرا؟ این هم‌ روشن است».

دولت رییسی، پایداری و عدالتخواهان در ماجرای سلاح‌ورزی

در سومین مورد یعنی مساله تایید صلاحیت سلاح‌ورزی رییس اتاق بازگانی ایران، محمدی به کسانی که مدعی تایید صلاحیت سلاح‌ورزی با نفوذ قالیباف شده، می‌تازد و چند گروه را در تقسیم‌بندی منتقدان به این موضوع در سبد «دشمنان قالیباف» قرار می‌دهد؛ نخست دولت که از آنها طرح پرسش کرده که چرا فتنه‌گری همانند سلاح‌ورزی را تایید صلاحیت کرده‌اند؛ دوم جبهه پایداری که به قالیباف به خاطر فرستادن دو رییس کمیسیون برای بررسی موضوع تاختند و در نهایت گروه عدالتخواهان که آنها نیز منتقد رفتار قالیباف در این غائله بودند. کما اینکه محمدی با قید جمله «کسانی که در مجلس قبل لیست هم دادند و رای نیاوردند» تلویحا به این گروه اشاره می‌کند.

در پایان نیز مهدی محمدی بخشی از دشمنان قالیباف را «نفوذی‌هایی که با هماهنگی اسراییل کار می‌کنند» معرفی کرده و می‌گوید این گروه در شرایطی که «دشمن در تدارک آشوبی است که خشم و یأس را یکپارچه کند، عمل خواهند کرد تا مبادا دولت و مجلس، برنامه اقتصادی مشترکی برای مردم اجرا کنند».

 

راهبرد دشمن‌سازی برای تطهیر

مهدی محمدی درست می‌گوید؛ داستان اختلافات این روزهای قالیباف و گروه‌های مختلف، داستان محدود به انتخابات مجلس دوازدهم نیست. این فصل از روزگار قالیباف و اصولگرایان، آغاز راه تفکیکی جدی است. تفکیکی که این روزها بین نیروهای نزدیک به جبهه پایداری و تشکل‌های عدالتخواه و بخش‌های دیگر اصولگرایان و قالیباف مشهود است. طبیعتا بین قالیباف و اصلاح‌طلبان نیز ائتلاف و اتحادی از گذشته نبوده که امروز بخواهد منتفی شود.

اینکه علی‌اکبر رائفی‌پور می‌خواهد «مجلس تعیین کند» و پایداری‌ها دیگر حاضر نیستند زیر علم قالیباف سینه بزنند، رخدادهایی است که در چند ماه اخیر مشهود بوده است اما اینکه مشاور راهبردی مجلس در یک یادداشت نسبتا کوتاه این حجم صف‌بندی را مقابل او قرار دهد و بگوید همه باطل هستند جز قالیباف، اتفاق عجیبی است؛ آن‌هم در ایامی که عموما جریان راست در حال پمپاژ شعار لزوم وحدت است.

همان‌گونه که محمدی در بخشی از این یادداشت تاکید کرده، داستان فراتر از انتخابات مجلس دوازدهم است و با این دست به فرمان حلقه نزدیکان قالیباف در مجلس یازدهم بدون شک عزم ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ در کار است. اینکه یک روز لیست دشمنان را ردیف می‌کنند و روز دیگر وزرای دولت را هدف توپخانه‌های رسانه‌ای خود قرار می‌دهند نشان از هدف‌گذاری پاستور برای سال ۱۴۰۴ است. گرچه در صحنه حذف رقبا حالا در یکدستی قدرت نهادهای انتخاباتی گروه‌ها تفکیک و در رقابت باهم هستند اما به نظر می‌رسد راهبرد تیم قالیباف و مشاور راهبردی علاوه بر درگیر شدن با هر چهره سیاسی از دو جناح در توییتر، اتهام‌زنی به وزرای دولت برای کار انتخاباتی و لیست کردن همه فعالان جریان انقلاب باید با رویه‌ای با نیم نگاه به روایت «هزار دوست کم است و یک دشمن» زیاد باشد. قالیباف که عموما پیش از ورود به مجلس کمتر ادبیات تندی از وی شنیده می‌شد با این حلقه مشاوران و نزدیکان راه سختی را در پیش دارد. حتی اگر افق پیش روی حرکت همان باشد که مهدی محمدی تاکید کرده: «مثل روز روشن است که جبهه‌ای هست و جنگی در کار است اما میدان کارزار نه پاستور است نه بهارستان».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: