کد خبر: ۹۵۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۲۰۶
انیمیشن کوتاه «جیرفت» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی مرجان کشانی با اشاره به ویژگی‌های تمدن ایران ساخته می‌شود.

«جیرفت»، انیمیشنی برگرفته از تمدن ایران/ راز نقش مار و عقاب روی ظرف سفالیبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مرجان کشانی که مشغول ساخت انیمیشن «جیرفت» است، درباره داستان این انیمیشن می‌گوید: «انیمیشن «جیرفت» برگرفته از جیرفت و تمدن ایران است. در این انیمیشن می‌بینیم که روی یک ظرف سفالی دو حیوان عقاب و مار هستند. عقاب نمادی از آب‌های آسمانی، برکت و رشد و مار هم نشانی از آب‌های زیر زمینی است؛ درواقع هر دو نشانی از زندگی هستند. این دو حیوان چشم‌هایشان بسته و یک زن مشغول سفال‌گری است که این دو حیوان چشم‌هایشان را باز می‌کنند. در واقع این زن نمادی از ایزد بانو که نشانی از قدرت، رشد و زندگی است. داستان با صدای رعد و برق آغاز می‌شود که عقاب و مار به خودشان می‌آیند و هر کدام فکر می‌کنند ظرف سفالی خانه‌ی خودشان است و شروع به مبارزه با یکدیگر می‌کنند و در نهایت هم مار به آب‌های زیر زمینی (دریا) و عقاب هم به آب‌های آسمانی (باران) تبدیل می‌شود. درواقع پیام این انیمیشن صلح و همدلی است که ما آمده‌ایم روی این کره خاکی بدون جنگ زندگی کنیم.»

کشانی درمورد انتخاب موضوع انیمیشن «جیرفت» توضیح می‌دهد:‌ «من زمان دانشجویی این ایده به ذهنم رسید و با دیدن کتاب «جیرفت» به این نتیجه رسیدم که چقدر شخصیت‌های خاصی وجود دارند که در زمان‌های قدیم بوده‌اند و ما از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم.»

کارگردان انیمیشن «پیانو» با اشاره به اینکه «جیرفت» تلفیقی از تکنیک دو بعدی و استاپ موشن است، ادامه می‌دهد: «زمان انیمیشن «جیرفت» سه دقیقه است، تکنیک این انیمیشن تلفیقی از تکنیک دو بعدی و استاپ موشن و بخش‌هایی هم به شکل فیلم رئال است.»

این کارگردان می‌گوید: «تمام سنین می‌توانند به تماشای این انیمیشن بنشینند، اما بیشتر مخاطب بزرگسال مدنظرم است.»

کشانی در پایان با تقدیر از حمایت‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی می‌گوید: «امیدوارم با ادامه‌ حمایت‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی انیمیشن «جیرفت» به جشنواره‌های زیادی برود و امتیاز ویژه‎‌ای برای ایران رقم بزند. بیشتر تمایل دارم تا کشورهای دیگر با فرهنگ ما آشنا شوند و متوجه شوند که مردم دور از جنگ هستند و صلح برای‌شان اهمیت دارد.»

«جیرفت» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: