کد خبر: ۹۵۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
تعداد بازدید: ۲۱۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا گفت: باید از همه ابزارها برای ترویج خانواده استفاده ‌کنیم، «ما پای خانواده ایستاده‌ایم»؛ پای خانواده انسانی و شرعی و اخلاقی ایستاده‌ایم.

پای خانواده انسانی و شرعی و اخلاقی ایستاده‌ایم/ دبیرخانه دائمی حوا راه‌اندازی می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین از روابط عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا؛آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری، سیاسی، مدیران سینمایی و اهالی رسانه شامگاه جمعه ۲۳ تیر همزمان با روز خانواده در تالار وحدت.
در ابتدای این مراسم مهدیه‌سادات محور دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: هنرمندان عزیز، مدیران، خبرنگاران و کارشناسان ، همکاران توانمند و بالاخص مادران و زنان والامقام سرزمین مان؛ ایران، سلام.مفتخریم که در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا گردهم آمده‌ایم، جشنواره‌ای که با شعار «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» به همت بنیاد گوهرشاد در فضایی که سویه‌های مهاجم فرهنگ غرب و استیلای رسانه‌ای کشورهای معاند پیوسته باورها و اعتقادات ریشه‌دار شرق را مورد حمله قرار می‌دهد، بر ضرورت حفظ انسجام و تحکیم مهم‌ترین نهاد هر جامعه‌ای یعنی خانواده تاکید کرده است. جان خانواده به جان مادران و زنان بستگی دارد؛ زنان کنش‌گر و قوی، خانواده‌ای قوی و جامعه‌ای آگاه می‌سازند.
وی افزود: نخبگان و حاکمیت این جامعه برای چنین زنانی باید فعالانه برنامه‌ریزی کنند. امشب این صندلی‌ها به لطف عزیزانی پر شده است که همگی دغدغه مند و مدیرانی فرهنگی هستند که با حمایت خود از عرصه سینما تلاش کردند به جهانیان عرضه کنند که زن هویت‌بخش است. نام حوا را به نام زن مورد ستایش همه ادیان برای این جشنواره انتخاب کردیم. در گام نخست گمان نمی‌کردیم با چنین استقبالی مواجه شویم. استقبال فیلمسازان داخلی و خارجی ما را در این مسیر دلگرم کرد و به ما ثابت کرد فیلمسازانی که هنوز روح فطرت بر جانشان نقش دارد، هنوز پای خانواده ایستاده‌اند و می‌توانند با ابزار سینما آرمان‌های خود را به گوش جهانیان برسانند. همدلی نهادها، هنرمندان، مخاطبان و خان وسیع هنر از الطاف جشنواره ای بود که به نام زن و خانواده است.

حوا؛ زن مورد ستایش همه ادیان است
محور تصریح کرد:در جلسات تخصصی و پژوهشی کنار هم نشستیم تا به ضرورت بازنمایی تصویر زن و آسیب‌شناسی تاکید کنیم اما این شروع ماجراست. امروز این جشنواره پایان نگرفته بلکه شروعی است برای متولیان فرهنگی و رسانه‌ای برای یاری گرفتن از هنرمندان دغدغه‌مند در داخل و خارج. در حوزه زن و خانواده برای ساخت تصویر کاملی از زن که نمایاندن آن می‌تواند موتور محرک کشور باشد، می‌تواند به بازنمایی الگوی ارزشمند در این عرصه کمک کند. به عنوان عضو کوچک از این جمع به خاطر تلاش و تعهدتان سپاسگزارم.
معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل
در ادامه برگزیدگان بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به شرح زیر معرفی شدند:

جوایز بخش بین‌الملل:

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند در بخش بین‌الملل به «سرزمین عسل» از مقدونیه تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم‌ کوتاه داستانی همین بخش به طور مشترک به «بعد از کلاس» از چین و «فاتجونا» از آلمان تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره در بخش بین‌الملل به محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب برای تهیه‌کنندگی و بابک خواجه پاشا برای کارگردانی فیلم «درآغوش درخت» از ایران اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش بین‌الملل به طور مشترک به فلیپ آبروتین و ماکسیم زیکوف برای کارگردانی فیلم سینمایی «تیم رویایی» از روسیه رسید.

چون مبنای هر جامعه‌ای، خانواده و ستون خانواده، زن است
محمدحسین لطیفی داور فیلم‌های بلند سینمایی و کوتاه داستانی بخش بین‌الملل جشنواره در این مراسم گفت: خوشحالم که عضو کوچکی برای دیدن آثار بخش بین‌الملل بودم. برگزاری این جشنواره را مبارک دیدم. چون مبنای هر جامعه و کشوری خانواده و ستون خانواده زن است. پرداختن به این ستون مهم است، همه ما با تمام وجود به جایگاه و حضور زن آگاه هستیم. امیدوارم این جشنواره حفظ شود و استمرار پیدا کند و فیلم‌هایی ساخته شود که به قوام خانواده کمک کند.
گئورگی ژیتکوف عضو هیات داوران بخش بین‌الملل هم در اختتامیه مراسم بیان کرد: خوشحالم اینجا هستم و امیدوارم شرایط در آینده بهتر شود.

خانواده همچون یک راه‌حل است

جرج شلهوب عضو هیات داوران بخش بین‌الملل هم در اختتامیه مطرح کرد: این واقعیت ارزشمندی برای فیلمسازان است که بتوانند فیلم‌های خوبی بسازند. وقتی شما درباره خانواده فیلم می‌سازید، روی این موضوع تمرکز می‌کنید که واقعاً دارد چه اتفاقی می‌افتد.

شما در سینما گاهی مجبورید دنبال راه حل بگردید وقتی برای فیلمتان موضوع خانواده را انتخاب می‌کنید درواقع این خودش یک جور راه حل است. امیدوارم این جشنواره ادامه پیدا کند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در ادامه روی صحنه آمدند و از منیژه بهمنی مادر شهید عمار بهمنی و شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد تقدیر کردند.

جامعه اسلامی ما خانواده محور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره حوا ضمن تبریک روز خانواده گفت: در روزی هستیم که به مناسبت نزول آیه قرآن مبنی بر افطاری دادن اهل بیت به اسیر، یتیم و فقیر گرامی داشته شده است. در دوره طلایی حاکمیت دین در جمهوری اسلامی ایران، این روز مبارک به نام روز خانواده نامگذاری شده است.

وی عنوان کرد: روز خانواده بیشتر از آنکه یک نامگذاری عادی باشد یک فرهنگ مهم را در پشت سر خود دارد. جامعه اسلامی ما خانواده محور است. زن و مرد دوشادوش هم یک اجتماع کوچک را تشکیل می‌دهند که اسم آن نهاد مقدس خانواده است و حاصل این پیوند، فرزندانی هستند که در دامن پر مهر پدر و مادر بزرگ می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خانواده هسته اولیه جامعه است، تاکید کرد: اگر جامعه ای می‌خواهد به سعادت برسد، باید این کانون گرم باشد، به موقع تشکیل شود و به موقع به شاخ و برگ برسد تا جامعه نمونه و شجره طیبه شکل بگیرد.

وی مطرح کرد: امروز تمدن ناسازگار غرب به دنبال تحمیل الگوهای ناهنجار خود در حوزه خانواده است اگر به نظام بین‌الملل نگاه کنید متوجه می‌شوید مواردی مثل همجنسگرایی یک جریان نامتعادل و غیر انسانی است که بنیاد خانواده را تهدید می‌کند. خانواده یک نهاد پاک در همه جوامع بشری است. اگر ما این نهاد را ارج ننهیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟! امروز در دنیا در همان جایی هستیم که این تمدن ناسازگار با فطرت بشری دارد. برخی موضوعات را ترویج می‌کند و ببینید چه نتایج زیان باری را به دنبال داشته است. پس ما از همه ابزارها برای ترویج خانواده استفاده می‌کنیم، «ما پای خانواده ایستاده‌ایم»؛ این شعار جشنواره است. ما پای خانواده انسانی و شرعی و اخلاقی ایستاده‌ایم درواقع باید بایستیم و ترویج کنیم برای تربیت نیروهای جامعه ساز آینده. به همین دلیل نخستین جشنواره بین‌المللی را برای حوزه خانواده برگزار کردیم.
*راه‌اندازی دبیرخانه دائمی حوا
وی ادامه داد: نام مقدس حوا را انتخاب کردیم. «حوا» مادر ما و همه انسان‌هاست. همه انسان‌ها مدیون این مادر بزرگوار هستند. دوستان ما می‌گفتند وقتی نام حوا را در رسانه‌های مختلف معاند جستجو می‌کردیم، ادبیات زشتی درباره او به کار می‌رفت. از این رو خواستیم نام حوا نام این مادر بشریت را برای این جشنواره بگذاریم. آقای خزاعی به دلیل اینکه بیمار بود، نتوانست به این جشنواره بیاید اما از او و از همه برگزار کنندگان این جشنواره تشکر می‌کنم. دبیر این رویداد خودش نمونه یک زن ایرانی تراز است که صاحب چند فرزند و فعال اجتماعی و هنری است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این جشنواره ادامه دار باشد و دبیرخانه دائمی خواهد داشت.
*برگزیدگان بخش ملی جشنواره فیلم حوا معرفی شدند
جوایز بخش ملی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز به شرح زیر اعلام شد:

جایزه بهترین پژوهش مستند به حدیث جان‌بزرگی برای مستند «واهگ» تعل گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی مستند به محمد حبیبی‌منصور برای فیلم «بانو» رسید.
سپس مهناز مظاهری عضو هیات داوران بخش مستند جشنواره فیلم حوا نیز مطرح کرد: لازم است چند نکته را بگویم. اگر ما بخواهیم فیلم موثری داشته باشیم، از تولید مستند غفلت نکنیم.
وی افزود: تولید مستند می‌تواند مثل فرش کرمان با گذشت زمان ارزنده تر شود. به مدیران پیشنهاد می‌کنم تولیدات مستند را جدی بگیرند. نکته دوم این است که در جلسه‌ای که با حضور بانوان در اسفند سال گذشته برگزار شد در حضور وزیر از مطالبات بانوان هنرمند گفتم. زنان در قرآن مبنای آرامش برای خانواده معرفی شده‌اند. در طول سال‌های متمادی به ویژه پس از انقلاب بانوان هنرمند خاطرات ارزشمندی را برای ما آفریدند؛ بانوی ایرانی علاوه بر اینکه بسیار به هنر علاقه‌مند است ایثارگرانه فیلم می‌سازد. از شما می‌خواهم به افتخار بانویی که برای ما خاطره آفریده است، دست بزنید؛ بانو مرضیه برومند. او به شایستگی مسئولیت مدیرعاملی خانه سینما را برعهده دارد.

در ادامه جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی به مریم اسمی‌خانی و وحید حسن‌زاده برای فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نیز به سهیلا پورمحمدی برای فیلم «جان داد» رسید.

جایزه بهترین فیلمنامه فیلم بلند سینمایی به پژمان تیمورتاش برای «شهربانو» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی به لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم جشنواره به محمدرضا مصباح برای تهیه‌کنندگی و مهدی جعفری برای کارگردانی فیلم «یدو» رسید.

در ادامه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور و مهدیه سادات محور دبیر جشنواره فیلم حوا برای تقدیر از فخرالسادات میرلواسانی مادر شهیدان صادقی که به دلیل شرایط جسمانی امکان حضور روی سن نداشت، به میان تماشاگران رفتند.

سپس خزعلی پشت تریبون قرار گرفت و مطرح کرد: از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم. امروز با پیام رییس جمهور ۹ کارگروه را برای خانواده تشکیل دادیم که بخشی از آن مربوط به هنر و رسانه و مربوط به خانواده تراز انقلاب اسلامی است. اگر خانواده سالم داشته باشیم جامعه ما سالم خواهد بود. امیدوارم دیگر از هم پاشیدگی خانواده را شاهد نباشیم. محور خانواده زن است. اگر زنانی مهربان، قوی و خردمند داشته باشیم، خانواده‌ای محکم و قوی نیز خواهیم داشت.
بخش پایانی آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با اجرای قطعاتی توسط سالار عقیلی همراه بود و پرچم‌ کشورمان در دستان حاضران در سالن به اهتزا درآمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: