کد خبر: ۹۵۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
تعداد بازدید: ۳۴۳
برخی منابع روسیه گفته‌اند که سرگئی سوروویکین ژنرال ارشد وابسته به واگنر در حال استراحت است

چه بر سر فرمانده ارتش روسیه و نزدیک به واگنر آمد؟به گزارش خبرداغ به نقل از مهر : برخی منابع روسیه گفته‌اند که سرگئی سوروویکین ژنرال ارشد وابسته به واگنر در حال استراحت است

به نقل از بی بی سی، به گفته یکی از نمایندگان ارشد پارلمان روسیه، یک فرمانده سابق ارتش روسیه که از زمان شورش واگنر در ژوئن در انظار عمومی دیده نشده، در حال استراحت است.

«آندری کارتاپولوف»، رئیس کمیته دفاعی گفت که ژنرال سرگئی «سوروویکین» فعلاً قابل دسترس نیست. این سخنان به گمانه زنی‌ها درباره محل اختفای این فرمانده ارتش روسیه دامن زده است.

گزارش‌های تأیید نشده می‌گویند ژنرال سوروویکین برای بازجویی درباره دخالت ادعایی‌اش در شورش واگنر بازداشت شده است.

گفته می‌شود که او از روابط نزدیک با «یوگنی پریگوژین»، رئیس واگنر برخوردار بوده است.

اعضای شبه نظامی گروه واگنر در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن دست به شورش کوتاهی زدند و تهدید کردند که به سمت مسکو حرکت خواهند کرد.

این شورش پس از مداخله رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، که ظاهراً با پریگوژین معامله کرد، پایان یافت.

به سربازان واگنر گفته شده است که می‌توانند به نیروهای مسلح روسیه بپیوندند، به خانه بروند یا برای خدمت به بلاروس بروند.

روز چهارشنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این گروه در حال تکمیل فرآیند تحویل تسلیحات و تجهیزات نظامی، تسلیم بیش از ۲ هزار اقلام از جمله تانک، سیستم‌های پرتاب موشک، توپ‌های ضد هوایی و توپخانه است.

ویدئویی از این سخت افزارها به همراه مقادیر زیادی سلاح کوچک و مهمات منتشر کرد.

ژنرال سوروویکین آخرین بار در یک ویدئو در جریان شورش واگنر در ملأ عام دیده شد که از نیروهای واگنر خواسته بود تا اقدامات خود را متوقف کنند.

گزارش‌های رسانه‌ها چند روز بعد از دستگیری وی خبر دادند، اما هیچ تأیید یا اظهارنظر رسمی درباره محل اختفای او وجود ندارد.

این ژنرال در ماه اکتبر مسئولیت نیروهای روسیه در اوکراین را بر عهده گرفت اما سه ماه بعد برکنار شد.

او در طول عملیات روسیه در سوریه به دلیل سختگیری شهرت یافت و در آنجا به ژنرال آرماگدون معروف شد.

او در اوکراین بر حملات ویرانگر به زیرساخت‌های انرژی نظارت داشت و در ژانویه توسط ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش جایگزین شد و معاون او شد.

از سوی دیگر، رابرت آبرامز، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا مدعی شده است که یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر که در شورشی نافرجام و کوتاه‌مدت، علیه مسکو اقدام کرده بود، احتمالاً مرده یا زندانی شده است!

آبرامز که پیش از بازنشستگی به‌عنوان فرمانده ارتش آمریکا در کره جنوبی فعالیت می‌کرد، مدعی شد: ارزیابی شخصی من این است که شک دارم پریگوژین دوباره در ملأ عام دیده شود. فکر می‌کنم یا پنهان شده، یا زندانی است یا به طریقی دیگر مساله‌اش حل و فصل شده اما شک دارم دوباره او را ببینیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میلیاردر روس پس از شورش علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، زنده است یا خیر، مدعی شد: شخصاً چنین فکری نمی‌کنم و اگر هم زنده باشد، جایی دیگر زندانی است.

ژنرال بازنشسته آمریکایی همچنین درباره تاکید دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره برگزاری جلسه بین پریگوژین و پوتین پس از شورش واگنر، ابراز تردید کرد و مدعی شد: اگر مدرکی واقعی دال بر ملاقات پوتین و پریگوژین ببینم، قطعاً غافلگیر خواهم شد و معتقدم این جلسه برگزار نشده و صحنه‌سازی بوده است!

پسکوف دوشنبه هفته جاری تأیید کرد که پوتین ۳۵ نفر از جمله پریگوژین را به جلسه‌ای دعوت کرده و این جلسه سه ساعت طول کشیده است. وی همچنین به وضوح اعلام کرد که پوتین در این نشست ارزیابی خود از اقدامات واگنر در جریان جنگ اوکراین و تصرف شهر راهبردی باخموت و همچنین اتفاقات ۲۴ ژوئن (روز شورش واگنر) را برای مدعوین جلسه تشریح کرده است.

پریگوژین ۶۲ ساله در دوره‌ای که فرماندهی واگنر را برعهده داشت، به طور علنی مقامات ارشد نظامی روسیه به ویژه سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور را به‌دلیل نحوه مدیریت جنگ اوکراین، به شدت هدف انتقاد قرار داده بود. موضع‌گیری او علیه مقامات جنگی مسکو در نهایت به شورش او و گروه واگنر و تصرف کوتاه‌مدت شهر روستوف منجر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: