کد خبر: ۹۵۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
تعداد بازدید: ۲۴۲
در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که ظهر امروز (سه شنبه) و برای اولین بار در استان آذربایجان غربی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از اقدامات مهم کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۲ و گام های جدید دولت در این خصوص ارائه شد.

تشکیل جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه برای اولین بار با حضور معاون اول رئیس جمهور در استان آذربایجان غربی/ تشریح گام های جدید دولت برای احیای دریاچه/ دکتر مخبر: درياچه اروميه سرمايه بزرگ ملی برای همه ایرانیان است/ اصلاح الگوی کشت، آبياری نوین و مکانیزه کردن کشاورزی در منطقه ضمن توجه به معیشت مردم ضروری استدكتر محمد مخبر در اين جلسه كه وزير نيرو، استاندار، نمايندگان استان آذربايجان غربی در مجلس شورای اسلامی و مسئولاندستگاه های مربوطه حضور داشتند، با تاكيد بر اينكه دولت و مردم ايران بر روی احيای درياچه اروميه حساسيت ويژه ای دارند، تصريح كرد: دولت مصمم به اجرای برنامه های احيای درياچه اروميه است چرا كه به لحاظ سلامت و محيط زيست و سایر ابعاد اين نعمت خدادادی و سرمايه ملی بايد حفظ شود.
وی با تاکید بر اینکه از مهمترین انگیزه ها و اهداف سفر به استان آذربایجان غربی تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در این استان و بررسی روند پیشرفت احیا این دریاچه بود، خاطرنشان كرد: درياچه اروميه یک سرمايه بزرگ ملی است كه اگر به برنامه های احيای آن توجه نشود به كل كشور آسيب می رسد.
معاون اول رئيس جمهور انتقال دبيرخانه كارگروه ملی نجات درياچه اروميه با پيگيری های رئيس جمهور به استان آذربايجان غربی را از مهمترين و موثرترين اقدامات برای تكميل طرح های سخت افزاری احيای اين درياچه برشمرد و افزود: با بهره برداری از طرح های مدول سوم تصفيه خانه فاضلاب اروميه و خط انتقال پساب به درياچه اروميه و ساير اقدامات سخت افزاری نتيجه اين تصميم مهم دولت در خصوص كارگروه ملی نجات درياچه مشهود است.
دكتر مخبر با تاكيد بر اينكه مصوبات جلسات قبلی كارگروه بايد با جديت پيگيری شود، خاطرنشان كرد: علاوه بر اقدامات ايجابی انجام شده در راستای احيا بايد در پيگيری اقدامات و مصوبات آتی، حقوق مردم نیز رعايت شود تا معيشت كشاورزان و مردم منطقه به هيچ عنوان آسيب نبيند و اين كارگروه در تصميم گيری های خود در خصوص چاه های غيرمجاز و اصلاح الگوی كشت توجه اساسی به معيشت مردم و رضايت آنها داشته باشد.
وی بر ضرورت مكانيزه كردن آبياری و اصلاح الگوی كشت در كل كشور تأكيد كرد و گفت: اعتبارات لازم برای طرح های آبخيزداری، آبخوان داری و آبياری قطره ای در دولت ديده شده است.
معاون اول رئيس جمهور همچنين از استانداری آذربايجان غربی خواست كانونی برای پيگيری مصوبات كارگروه ملی نجات درياچه اروميه تشکیل شود.
علی اكبر محرابيان وزير نيرو نيز در اين جلسه با بيان اينكه كارگروه ملی نجات درياچه اروميه از زمان روی كار آمدن دولت سيزدهم به شدت فعالخ شده و تصميمات بسيار خوبی اتخاذ شده است، گفت: اقدامات سخت افزاری احيای درياچه اروميه به مراحل انتهايی خود رسيده است و رهاسازی آب نيز مطابق برنامه براي درياچه و تالاب ها پيش مي رود.
وی با بيان اينكه اقدامات سخت افزاری بايد متناسب با اقدامات نرم افزاری باشد، ادامه داد: دولت پس از تكميل سخت افزارهای مورد نياز برای احيای درياچه در دو سال گذشته بايد اصلاح الگوي كشت، جلوگيری از توسعه كشت و كارهای غيرمجاز، جلوگيری از برداشت از چاه های غيرمجاز و مدرن كردن آبياری كشاورزان را در دستور كار قرار دهد.
در این جلسه مقرر شد، با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی برای رفع تصرف از اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری اقدامات و پیگیری های لازم به عمل آید.
در ادامه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد، درخصوص تدوین و ارائه الگوی کشت کم مصرف در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
در راستای تامین حقابه دریاچه ارومیه نیز در خصوص تامین اعتبار عملیات اجرایی پروژههای مختلف، افزایش بهرهوری مصرف آب و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، تامین معیشت پایدار کشاورزان و تکمیل شبکه های اصلی و فرعی پایاب سدهای حوضه در سال جاری بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.
گفتنی است در این جلسه سایر اقدامات و برنامه های آتی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از جمله تنظیم برنامه حوضه آبریز در ابتدای سال آبی با ۸۰ درصد خشکسالی، اصلاح این برنامه در اسفندماه با توجه به ظرفیت بارش، برنامه ریزی عبور از تنش آبی شرب، تشکیل کارگروه پایش استان، انسداد کلیه سردهنه ها در فصل غیر زراعی با هدف رساندن روان آب ها به دریاچه، برنامه نصب ۵۰۴۲ کنتور هوشمند در سال جاری، برنامه ریزی برای انسداد بیش از ۴ هزار حلقه چاه غیر مجاز، لایروبی رودخانه ها و مسیل ها به طول ۱۱۱ کیلومتر در سال گذشته، کنترل مصرف آب و برق تمامی چاههای مجاز برق دار و آزاد سازی تصرفات بستر از مصارف کشاورزی تشریح شد‌.
همچنین در این جلسه وزارت نیرو نیز گزارشی از آخرین وضعیت بارش و دریاچه ارومیه و آخرین وضعیت مخازن سدها شامل آب ورودی به سد تا پایان خرداد ماه سال جاری، وضعیت دریاچه تا تیرماه، وضعیت مخازن سدهای مهم در حال بهرهبرداری حوضه آبریز، مقایسه برنامه و عملکرد مدیریت سدها تا پایان خرداد ماه و مقایسه حجم کل رهاسازی از سدهای مخزنی در سال های مختلف ارایه کرد.
لازم به ذکر است تکمیل طرح نیمه تمام مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه با تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به میزان ۱۰۵ میلیارد تومان و مساعدت شورای دستگاههای نظارتی استان و تلاش شبانه روزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم آغاز شد که این طرح مهم با سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی جزو مصوبات مورد تعهد وزارت نیرو قرار گرفت. با پیگیری های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و با تلاش های وزارت نیرو از بهمن سال گذشته این پروژه مهم برای بازچرخانی آب و انتقال به دریاچه ارومیه با ظرفیت تصفیه ۶۰ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز شتاب بیشتری گرفت که امروز با سفر معاون اول رئیس جمهور به این استان به بهره برداری رسید.
همچنین خط انتقال پساب تصفیه خانه به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین پروژه های انتقال آب با ظرفیت اسمی انتقال ۵۱ میلیون متر مکعب پساب استاندارد به پیکره دریاچه ارومیه با اعتبار ۹۵ میلیارد تومان بهره برداری شد که از مهمترین اقدامات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سال جاری محسوب می شود.
از دیگر اقدامات مهم این کارگروه می توان به ادامه اجرای عملیات تکمیلی سد کپرآباد و تکمیل نواقص باقیمانده فاز دو طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اشاره کرد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: