کد خبر: ۹۵۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
تعداد بازدید: ۱۷۹
به نظر می‌رسد دولت سید ابراهیم رییسی و به موازات آن نیروهای سعید جلیلی اگرچه پیش از این اظهارات شاذّی در مورد جایگاه و حقوق زنان و همین مساله حجاب داشته‌اند، اما این روزها در سنگر سکوت مشغول تماشای زد و خورد قالیباف و نیروهای پایداری هستند.

درگیری جریان قالیباف و پایداری بر سر قانون حجاب؛ دولت رئیسی فقط سکوت فقط نگاهبه گزارش خبرداغ به نقل از اعتماد:به نظر می‌رسد دولت سید ابراهیم رییسی و به موازات آن نیروهای سعید جلیلی اگرچه پیش از این اظهارات شاذّی در مورد جایگاه و حقوق زنان و همین مساله حجاب داشته‌اند، اما این روزها در سنگر سکوت مشغول تماشای زد و خورد قالیباف و نیروهای پایداری هستند.

برخی نمایندگان مجلس انتقادات تندی به لایحه ارسالی دولت در مورد حجاب و عفاف دارند و می‌گویند محتوای آن به اندازه لازم سختگیری و برخورد در زمینه مبارزه با بی‌حجابی ندارد. دولت اما عموما بر اصل اهمیت رعایت حجاب به عنوان یک قانون تاکید و از درگیر شدن در حواشی بیشتر خودداری می‌کند.
این موضوع حتی از چشم همراهان و حامیان دولت سیزدهم در جریان اصولگرا نیز مخفی نمانده است. حمید رسایی در واکنش به صحبت‌های ابراهیم رییسی در گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب گذشته، در توییتی نوشت: «در گفت‌وگو با آقای رییسی در خصوص موضوع بی‌حجابی‌ها هیچ سوالی مطرح نشد. انگار نه انگار این یکی از مسائل روز کشور است! انگار نه انگار نحوه عملکرد دولت در این خصوص محل بحث و سوال بخش معظمی از مردم کشور است؟ جناب آقای رییسی! یعنی اعلام موضع درباره حجاب و بی‌حجابی‌ها اینقدر سخته؟»
15 فروردین سال جاری هم محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت که جمع‌بندی نهایی مباحث و خروجی آخرین اجلاس نمایندگان ولی فقیه را «در قالب نامه‌ای تبیینی، تفصیلی و انتقادی در ارتباط با وضعیت عفاف و حجاب» به‌طور «محرمانه» برای ابراهیم رییسی ارسال کرده است. حاج‌علی‌اکبری با این دیدگاه اظهار داشت که «دشمن می‌خواهد جبهه انقلاب را به خطای محاسباتی دچار کند و نتیجه آن می‌تواند انفعال خطرناک در برابر اباحه‌گری یا بزرگنمایی و تعمیم فراتر از واقعیت رفتار اقلیتی هنجارشکن، به گونه‌ای باشد که گویی کلیت جمهوری اسلامی در معرض مخاطره قرار گرفته است».

به نام اصولگرایان به کام...؟
به نظر می‌رسد بخشی از جریان اصولگرایی که اصولا گروه سنی میانی این جریان هستند به این تجربه و درک رسیده‌اند که در سال منتهی به انتخابات نباید بر سر مساله حجاب آستانه تحمل جامعه و گروه‌های رای‌دهنده- هر اندازه حداقلی- را آزمود. «سلام» غلامعلی حدادعادل در دی ماه سال گذشته در برنامه زنده تلویزیونی به زنان «با حجاب ضعیف» که پای نظام ایستاده‌اند، نشان از همین درک و رویکرد دارد؛ باور این موضوع که این «زنان کم حجاب» جمعیت قابل توجه هستند و در صورت تغییر موازنه، مشارکت هر اندازه کم و قلیل می‌توانند در تعیین پیروز میدان اثرگذار باشند. همین مساله هم هست که باعث می‌شود غلامعلی حدادعادل، چهره محافظه‌کار اصولگرایان و رییس شورای ائتلاف در رسانه رسمی کشور و در برنامه زنده، برای جذب زنان به آنها «سلام» بدهد.
غلامعلی حدادعادل که دولت اصلاحات و احمدی‌نژاد و روحانی و حالا ابراهیم رییسی را با رویکردهای مختلف در موضوع حجاب دیده، آنقدر تجربه دارد که در این زمینه با تامل سخن بگوید. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم نیز در وضعیتی مشابه حدادعادل قرار دارد. او نیز تلاش دارد تا از رقم خوردن یک رقابت حداقلی در انتخابات مجلس دوازدهم که قطعا پیروز آن نیروهای پایداری و جلیلی هستند، جلوگیری کند؛ به همین دلیل مساله بدنه رای برای وی از اهمیت برخوردار است، چراکه کسب رضایت قشر خاکستری برای حضور هر چند محدود در انتخابات برای وی اهمیت دارد. همین رویه دوری از تصمیمات آنی در موضوع تصویب قانون برای حجاب بود که در هفته‌های اخیر منجر به تنش و درگیری طیف قالیباف و پایداری در مجلس شد؛ همان زمان که نیروهای مرتضی آقاتهرانی در مجلس و اعضای رسمی و غیررسمی جبهه پایداری مکررا در گفت‌وگوهای خود در فروردین و اردیبهشت سال جاری مدعی می‌شدند که قالیباف مانع طرح موضوع عفاف و حجاب در صحن مجلس است.
به نظر می‌رسد این رویکرد نگاه کلی بخشی از جریان اصولگرایی باشد که جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری نیز بخشی از آن است. چند روز پیش از اینکه حدادعادل در تلویزیون به زنان کم‌حجاب ایستاده پای نظام و انقلاب، «سلام» دهد، محسن کوهکن، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، با بیان اینکه حوادث اخیر سبب شده است نگاه به مفهوم حجاب تغییر کند، از زنان «کم‌حجاب» تشکر کرد و گفت که «اگر قبلا از کنار زنانی که موهای‌شان پیدا بود رد می‌شدیم، به ذهن‌مان خطور می‌کرد که او را ارشاد کنیم، اما اکنون وقتی از کنارشان رد می‌شویم به آنها احسنت می‌گوییم، زیرا با وجود اینکه برخی کشف حجاب کرده‌اند، اما آنها همین روسری را حفظ کرده‌اند و این نشان از اعتقادشان به حجاب است.»
این بخش از اصولگرایان سعی دارند بخشی از جامعه را مصادره به مطلوب کنند و با این کار دو هدف را نیز دنبال می‌کنند؛ نخست اینکه از بعد دیدگاه‌های ایدئولوژیک سعی در ترویج مساله التزام به حجاب دارند و دیگری اینکه در مقابل نیروهای جوان‌تر جریان اصولگرا و طیف‌هایی همچون جبهه پایداری نیز در حال یارگیری هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: