کد خبر: ۹۵۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
تعداد بازدید: ۲۴۵
تصویر احترام رئیسی به بانوان مسوول سوری بهانه خوبی است تا به یک مفهوم جدی در حوزه اعتقادی نگاهی بیاندازیم و از زاویه دیگر به این مسئله بنگریم.

نگاهی دیگر به تصویر احترام رئیسی به بانوان سوری/ فلسفه اصلی عفاف و حجاب در چه چیزی نهفته است؟به گزارش خبرداغ به نقل از فارس: پس از سفر رئیس جمهور به کشور سوریه و انتشار تصویری از احترام رئیسی به 2 مقام زن در هیات سوری که به استقبال رئیس جمهور ایران و همراهان او آمده‌ بودند برخی فعالان رسانه ای و سیاسی تحلیل های متعددی را در این باره منتشر کردند.

احترام دیپلماتیک رئیس جمهور ایران به بثینه شعبان و لونا الشبل، مشاوران سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه یک عُرف و حرکت مرسوم دیپلماتیک در بین سیاسیون جهان بود اما این تصویر باعث شد برخی به قیاس این احترام و برخورد جمهوری اسلامی ایران با بانوان داخل کشور بپردازند.

تصویر رئیسی برابر بانوان و نقدهایی برای «احترام»

احمد زیدآبادی روزنامه نگار اصلاح طلب نوشت: «به نظر من هم این رفتار نوعی ادای احترام به زنان حاضر در محل است. اما پرسش این است که چرا زنان وطن خودمان با همین سطح از پوشش مورد احترام قرار نمی‌گیرند و در عوض با آنان به زبان اهانت و بیزاری و تهمت برخورد می‌شود و مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند؟»

پرویز پرستویی بازیگر سینما هم در صفحه مجازی خود به این موضوع پرداخت و در بخشی از مطلب خود نوشت: « چرا دولت سوریه دختران و زنان سوری را ملزم به پوشیدن ((حجاب)) نمی کند؟! چرا رئیس جمهور سوریه، بانوان کشورش را به خاطر نداشتن ((حجاب)) مجازات نمی کند؟! واقعا خیلی تناقض در این عکس با رفتار و اعمالی که در کشورمان صورت می‌گیرد وجود دارد...»

فلسفه اصلی عفاف و حجاب احترام به مقام زن است

حجت‌الاسلام کلانتری عضو هیات علمی دانشگاه و تولیت آستان مقدس شاهچراغ درباره فلسفه قاعده دینی عفاف و حجاب و امربه معروف و نهی از منکر می گوید: فلسفه اصلی عفاف و حجابی که قرآن کریم و اسلام ناب مطرح می‌کند و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز آن را پیگیری می‌کند  احترام ویژه‌ای است که اسلام برای زن مسلمان در نظر گرفته است یعنی این کمال یک احترام است که یک زن در فضای عمومی نباید مورد تعرض قرار گیرد. نگاه اسلام این است که مقام و ارزش زن مسلمان به عنوان یک ارزش ویژه و مربی و مادر یک جامعه باید محفوظ بماند.

شخصیت افراد را از رفتارشان جدا کنیم

حجت‌الاسلام علی مهدیان استاد حوزه و دانشگاه در این رابطه معتقد است: دو نکته را باید از هم جدا کنیم، یک نکته این است که بین انسان‌ها یعنی شخصیت‌شان و فعلی که انجام می‌دهند تفاوت قائل بشویم. خانم‌هایی که در فضای جامعه دینی حتی کشف حجاب می‌کنند اما یکی از اعضای این جامعه هستند، و مرتبط با این هویت جمهوری اسلامی هستند این‌ها احترام دارند و هر کدام از این مواردی که عرض کردم منشأ احترام به این بانوان است منتهی رفتار و فعل انسان‌ها ممکن است خطا باشد و آن رفتار و فعل را بالاخره دیگران تذکر می‌دهند و با آن مقابله می‌کنند. در فضای جامعه دینی حتی کسی که جرم‌های خیلی سنگینی هم انجام داده باشد حق بی‌احترامی کردن به او را ندارند. برای جرم او ممکن است مجازات هم صورت بگیرد ولی مجازات او دلیل نمی‌شود که برای شخصیت او بی‌احترامی صورت بگیرد. این نکته هم در بیانات رهبر انقلاب و هم متفکرین جامعه ما وجود دارد و اینطور نیست که اگر انسانی خطایی را انجام داده باشد اجازه داشته باشیم شخصیت‌شان را ذلیل کنیم و بی‌احترامی نسبت به آنها انجام بدهیم و یا با آنها دشمنی صورت بگیرد بلکه آنها هم مورد احترام هستند.

جبهه مقاومت جبهه گسترده‌ای است

مهدیان در ادامه افزود: مقوله جبهه مقاومت و جبهه انقلاب اسلامی یک جبهه گسترده‌ای است که خیلی‌ها داخل آن قرار می‌گیرند مسلمان و غیر مسلمان و بلکه خیلی از مردم دنیا هم عملا داخل این جبهه قرار می‌گیرند. حقیقتا اقلیتی هستند در جبهه مقابل که ما با آنها درگیر هستیم و این نگرشی که برخی دارند و فکر می‌کنند که یک جمعیت خیلی کمی در جبهه حق وجود دارد اینطور نیست. اتفاقا عموم مردم در جبهه حق قرار دارند و این موضوع را در اندیشه امام هم اگر نگاه کنیم ایشان معتقد بودند که مردم دنیا اتفاقا در جبهه حق هستند. ما در داخل جمهوری اسلامی ایران از یک جهت خاصی مورد هجوم مضاعف هستیم و دشمن متمرکز شده است روی برداشتن حجاب و این موضوع را دنبال می‌کند و این فرع دینی را که باید همه آن را رعایت بکنند و قانونی هم است دشمن متمرکز شده که آن را از بین ببرد و تبدیل کند به یک درگیری مهم هویتی که خب خیلی از کسانی که با این نقشه دشمن همراهی می‌کنند و متوجه این نیستند که چه کسی پشت این ماجراست و این موضوع را پیگیری می‌کند ولی ماجرا از این قرار است این به این معنی نیست که در هر گوشه دنیا همین نقشه را دشمن داشته باشد و بخواهد دنبال کند نه لزوما، لذا این حمله‌ای که در ایران صورت می‌گیرد ممکن است در گوشه دیگری از دنیا به صورت دیگری رخ بدهد.

قانون جامعه، باور آحاد مردم و تمرکز دشمن روی یک مسئله عوامل تعیین کننده هستند

حجت الاسلام مهدوی عضو هیات علمی دانشگاه و استاد حوزه علمیه قم در این خصوص گفت: حجاب از قدیم الایام بخشی از فرهنگ ایران به حساب می‌آمده، نکته‌ای که بعدن توسط اسلام با چارچوبی مشخص ضروری هم شد. از طرفی حجاب قانون کشور ایران است و هر شهروندی که در کشور ایران زندگی می‌کند، مانند سایر قوانین ملزم به رعایت آن است. اما این به معنای این نیست که حجاب در تمام دنیا قانون شده باشد.

حجت الاسلام علی مهدیان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اگر در یک گوشه‌ای از دنیا یک زن مشکوفه باشد نباید انتظار داشته باشید مثل تعاملی که در اینجا(ایران) رخ می‌دهد ما با همان فعلی که اینجا صورت می‌گیرد با او تعامل کنیم. دلیل هم این است که در آنجا این موضوع نه قانونی است و نه معلوم است که آن طرف این فرع دینی را پذیرفته باشد یا نه و آخرین مسئله هم اینکه دشمن هم آیا آنجا این موضوع را پیگیری کرده باشد یا نه؟ پس اولا ما با همه بانوان مکشوفه با احترام باید برخورد کنیم و کرامت‌شان را حفظ کنیم دوم آنکه آن فعل کشف حجاب، فعل خطایی است و خطا بودن آن در هر گوشه‌ای از دنیا متفاوت است؛ در ایران یک جور خطایی دارد، در سوریه یک وزن دیگر و در کشورهای آمریکای‌جنوبی یک وزن دیگر لذا اینکه فرض کنیم این رفتار اینجا بد است پس در فلان‌جا هم بد است با آنجا نباید همان رفتاری که در ایران می‌کنیم انجام دهیم این حرف غلطی است.

پایان پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: