کد خبر: ۹۴۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
تعداد بازدید: ۱۴۲
یکی از جلوه‌های بنیه درونی قوی و مستحکم ملت ایران که در سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب مورداشاره ایشان بود، حیای اجتماعی است. گوهری که جلوی فساد و فروپاشی درونی جامعه را می‌گیرد و ساختار آن را محفوظ می‌دارد.

وظیفه دفاع از پوششبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، یکی از جلوه‌های بنیه درونی قوی و مستحکم ملت ایران که در سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب مورداشاره ایشان بود، حیای اجتماعی است. گوهری که جلوی فساد و فروپاشی درونی جامعه را می‌گیرد و ساختار آن را محفوظ می‌دارد. از نمونه‌های این حیای اجتماعی، التزام مردم ایران به حجاب است. حجاب ازنظر شرعی حد مشخصی دارد، اما بسیاری از افرادی که به آن حد شرعی التزام سفت‌وسخت ندارند، از سر حیا و متانت و وقار درونی، به مقداری از آن التزام دارند. بعد از وقایع پاییز سال گذشته، برای برهه‌ای چند ماه حجاب در کشور خلاء قانونی داشت. اما همچنان شاهد بودیم که قاطبه بانوان حتی در تهران، دست از حجاب پیشین خود برنداشتند. آن حجاب در بسیاری مواقع منطبق با حد شرعی حجاب نبود، اما نمادی از اعتقادات و کشش درونی فرد به مفهوم انسانی و الهی حیا بود. همان روسری و شالی که مقداری از موی زن را می‌پوشاند ناشی از وقار و متانت و میل او به پوشیدگی بود. این چند ماه، فرصت خوبی بود تا واقعیت جامعه ایران عیان شود و همه ببینند که اصل حجاب در درون این ملت ریشه دارد؛ به‌طوری‌که حتی اگر هم قانونی نباشد اغلب افراد میل به حفظ حجاب خود دارند. در این میان تعداد زیادی هم بودند که کشف حجاب کردند. وضع قانون برای کنترل یک تخلف، به معنای ضدیت با این قشر از جامعه نیست. زنان در جامعه ایران حقوق مشخصی دارند و عدم کشف حجاب هیچ خدشه‌ای به آزادی آنان وارد نمی‌سازد. امروز وظیفه حکومت دفاع از پوشش است و نه فقط حجاب. چراکه عریانی و برهنگی به‌عنوان یک دستورالعمل از سوی دشمن پیگیری می‌شود. دستورالعملی که نفی حجاب سر، بخش کوچکی از آن است و کلیت آن به دنبال ایجاد تن‌زدگی و تن‌محوری، برهنگی و اسلام‌زدایی است. گذشته از این رها کردن حجاب و میدان دادن به بی‌حجابی، مصداق امر به منکر است و نافرمانی حکم خداوند.  پس از خلاء قانونی چندماهه در موضوع حجاب، معقول‌ترین طرحی که برای مقابله با بی‌حجابی مطرح شد، طرحی بود موسوم به «مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی» که توسط نیروی انتظامی مطرح شد. این طرح ویژگی‌های مثبتی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، مشخص بودن حد تخلف است. طبق آنچه اعلام شده این طرح شامل کشف حجاب می‌شود و کشف حجاب حد قابل تمایز و مشخصی است. ویژگی خوب دیگر این طرح، نظام برخورد مرسوم و به‌دوراز بدعت آن است. بدعت‌هایی مثل ون‌های گشت ارشاد و کلاس‌های اجباری که چهره‌ای کریه و زننده داشت. بدون در نظر گرفتن امر بسیار مهم نحوه اجرا، این طرح در بادی امر قابل دفاع و حمایت است.

جواد شاملو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: