در سال 1402 نگاه ویژه در بحث ساماندهی پروژه‌ها خواهیم داشت/ بودجه سال آینده ناظر به برنامه تحولی ارائه ‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از شستا رسانه، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در جلسه پایانی شورای معاونین و مدیران هلدینگ‌های تابعه شستا در سال جاری گفت: رسیدن به یک چهارچوب مشخص در تداوم برنامه‌ریزی‌های گذشته با یک رویکرد راهبردی از مهم‌ترین اقدامات شستا در سال 1401 بود. تهیه راهبرد در مجموعه‌ها معمولاً به گروه‌هایی خارج از شرکت‌ها سپرده می‌شود که خروجی آن بعضاً نامطلوب است و محدود به مدت‌زمان حضور یک مدیر در جایگاه مدیرعاملی می‌شود. ما در شستا تلاش کردیم این محدودیت‌ها را از میان برداریم و با تهیه و تدوین یک برنامه راهبردی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، منطق برنامه‌ریزی‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: در سال جاری تلاش کردیم تأملات راهبردی را در مجموعه افزایش دهیم تا با دست‌یافتن به یک‌فصل مشترک در تهیه سند راهبردی، به تصمیمات ناظر به ابعاد آن برسیم.

مدیرعامل شستا با اشاره به ارزیابی شرکت‌ها بر اساس سند راهبردی تحولی گفت: سند راهبردی تحولی که در سال جاری تهیه و تدوین شد، 12 راهبرد تحولی دارد که می‌تواند الگوی خوب و مناسبی برای همه حوزه‌ها و شرکت‌ها باشد. در سال آینده سؤالات ما از شرکت‌ها طبق این 12 راهبرد خواهد بود. مهم‌ترین برنامه ما در سال آینده پیمایش و تحقق سال دوم برنامه تحولی خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته در شستا افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در سال 1401 ایجاد فهم مشترک و عزم مشترک در تعامل با هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه بود که شکر گرفت و باید ادامه‌دار باشد.

بازیان با اشاره به ارزیابی عملکرد هلدینگ‌های تابعه شستا در سال جاری گفت: عملکرد 9 هلدینگ تابعه شستا در سال جاری مورد ارزیابی قرار گرفته است و این ارزیابی‌ها به هیئت‌مدیره خواهیم برد و به بحث خواهیم نشست.


وی بر لزوم توجه به برنامه‌ریزی تحولی در تهیه و تدوین بودجه سال در هلدینگ‌ها اظهار داشت: از هلدینگ‌های شستا توقع داریم تحول، چیستی، چرایی و چگونگی در راهبردها دیده شود. برای سال آینده بودجه‌ای که فارغ از نگاه تحولی تهیه شده باشد برگشت خواهیم زد.


مدیرعامل شستا با تأکید بر ساماندهی پروژه‌ها در شرکت‌های تابعه گفت: در سال جاری یک نگاه ویژه در بحث ساماندهی پروژه‌ها خواهیم داشت. برخی پروژه‌های جدید تصویب شده است که هنوز کار اجرایی آن آغاز نشده و برخی در مسیر تصویب است. لازم است در سال آینده مراحل تصویب و عملیاتی‌شدن پروژه‌ها تکمیل و پروژه‌هایی که آماده بهره‌برداری هستند اعلام شود.

وی اصلاح ساختار سازمانی شستا را یکی دیگر از اقدامات مهم در سال جاری دانست و با اشاره به ایجاد معاونت نوآوری و اقتصاددانش بنیان بر لزوم توجه ویژه به موضوع دانش‌بنیانی در هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه تأکید داشت.

مدیرعامل شستا با اشاره به لزوم توجه به موضوع صادرات در سال آینده گفت: توجه به صادرات باید در دستور کار قرار گیرد. در سفر اخیر به کشور عراق باهدف بازدید از شرکت سیمان ارض العماره، متوجه ظرفیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در این کشور شدیم. نباید منتظر ماند تا از شما برای سرمایه‌گذاری دعوت شود. لازم است تمام ظرفیت‌های کشورهای همسایه به‌خصوص کشور عراق که ارتباط ویژه‌ای هم با ایران دارد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

شایسته ذکر است در این جلسه و احسان احمدی به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی راهبردی و سرمایه‌گذاری شستا ،حامد فرسیابی امامه به عنوان سرپرست مدیریت نظارت بر پروژه‌ها، روح الله رحیمی سرپرست مدیریت مبادلات تجاری و امور بین‌الملل معارفه شدند. همچنین از زحمات دکتر حسن حسینی سرپرست سابق معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و سرمایه‌گذاری شستا تقدیر شد.