کد خبر: ۹۳۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
تعداد بازدید: ۱۸۸
«گِقام استپانیان» مسئول حقوق بشر جمهوری خودخوانده آرتساخ (ناگورنو – قره‌باغ) امروز اعلام کرد که اتباع جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده و مانع از دسترسی ۱۲۰ هزار ساکن این منطقه به کمک های بشردوستانه شده اند.

مسئول ارمنی: اتباع جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده‌اندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: «گِقام استپانیان» مسئول حقوق بشر جمهوری خودخوانده آرتساخ (ناگورنو – قره‌باغ) امروز اعلام کرد که اتباع جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده و مانع از دسترسی ۱۲۰ هزار ساکن این منطقه به کمک های بشردوستانه شده اند.

تارنمای خبرگزاری دولتی ارمنستانی آرمن پرس به نقل از این مقام حقوق بشری گزارش داد: جمهوری آذربایجان به بهانه های محیط زیستی به دنبال ایجاد وحشت در میان ساکنین قره باغ است.

استپانیان گفت: هم اکنون حدود ۳۰ "فعال محیط زیست" جمهوری آذربایجان با در دست گرفتن پوسترهایی در گذرگاه لاچین اجتماع کرده و دو سه چادر برپا کرده اند. این اقدام ها متوجه یگان روس مستقر در گذرگاه نیز هست و خبرنگاران آذربایجانی نیز قبلاً دست به چنین تحریکاتی زده بودند.

این مقام ارمنی جمهوری آذربایجان را متهم کرد که به دنبال بی اعتبار ساختن صلح‌بانان روس و زمینه سازی برای عدم تمدید ماموریت این صلح بانان پس از سال ۲۰۲۵ است.

گذرگاه لاچین تنها جاده میان منطقه ارمنی نشین ناگورنو - قره باغ جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان است و بر اساس توافقنامه سه جانبه سال ۲۰۲۰ میان سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان، صلح بانان روس بر آزادی رفت و آمد از این مسیر و دسترسی ساکنان قره باغ به ارمنستان نظارت می کنند.

پیشتر تارنمای آمریکایی اوراسیانت به نقل از یک مقام ارشد دولت آذربایجان که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قره باغ نمی ماند.

وی افزود: گزینه های دیپلماتیک تقریباً بی نتیجه بوده اند. اگر ما یک پست مرزی در ورودی لاچین احداث کنیم و تمامی این جریان را خاتمه دهیم چه رخ خواهد داد؟ بدون هوا چگونه می توان نفس کشید؟

باکو مدعی شده که ایروان از این گذرگاه برای نقل و انتقالات نظامی به قره باغ استفاده می کند. طرف ارمنی این اتهام را رد کرده و گفته که بر اساس توافق سال ۲۰۲۰، گذرگاه زنگزور که جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می سازد برای عبور و مرور عادی باز خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: