کد خبر: ۹۳۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۱۷۵
آنچه در هفته گذشته در دانشگاه شریف رقم خورد یک نشانه از یک ضرورت فوری برای دانشگاه‌های کشوربود. ضرورتی که باید در سال تحصیلی جدید به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار دلسوزان آموزش عالی کشور قرار گیرد.

ضرورت حفظ قداست علمی و اخلاقی دانشگاه/ کرسی‌های آزاد اندیشی را جدی بگیریدبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس: رئیس جمهور امروز برای آغاز سال تحصیلی به دانشگاه الزهرا(س) رفت. دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مجازی شد و فرصت آموزش حضوری از دانشجویان و دانش‌آموزان سلب شد. اما این همه تفاوت امسال با سال گذشته نیست.

پدر و مادری را تصور کنید که با هزار امید و آروز توانسته‌اند امسال فرزند دلبندشان را روانه دانشگاه کنند، آن هم کدام دانشگاه؟ دانشگاه صنعتی شریف!

این پدر و مادر قطعا به خود می بالند که در مسیر رشد و بالندگی علمی فرزندشان و مراحل تحصیل او کم نگذاشتند و اینک دارند در سایه این ثمره شیرین و لذت بخش فرزندشان و راه یابی او به یکی از مهمترین دانشگاه های ایران اسلامی، حظی وافر می‌برند و دیگر خبر ندارند که این فرزند دانشجویشان با اولین روز ورود به دانشگاه در دام چه توطئه‌ای گرفتار آمده و وارد ماجراهایی شده که سرنخ آن در خارج از مرزهاست و سازی را می نوازد که توسط ایادی استکبار در خارج از کشور کوک شده است!

شعارهای رکیک و خارج از عرف اخلاقی تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در هفته گذشته نشان داد که از یک طرف برنامه ریزی دشمنان بیرونی و عوامل داخلی آنان در سوء استفاده از فضای علم و دانش بسیار هدفمند بوده و از طرف دیگر ضرورت هوشیاری و آگاهی هرچه بیشتر دانشجویان کشورمان، خصوصا ورودی‌های سال جدید را دوچندان می‌کند.

جنبش دانشجویی، نظام مند و اخلاق مدار  

با نگاهی به تاریخچه جنبش های دانشجویی در ایران در می یابیم که همیشه دانشجو یک فرد مطالبه گر بوده است و حاکمیت پاسخگو. و در طی سالیان متمادی شعارهای دانشجویان، طرفدار هر طیف و دیدگاه سیاسی، از چارچوب های عرف و اخلاق فراتر نرفته است.

از زمان شکل‌گیری دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه ملی ایران تا کنون، هیچگاه نخواندیم و ندیدم که بگویند دانشجویان برای مطالبه امری از حاکمیت، شعارهای وقیحانه سردادند.

در ادوار مختلف جنبش‌های دانشجویی، به طور کلی میل به رادیکالیسم و شعارهای عدالت طلبانه اجتماعی، استعمارستیزی و دشمنی با امپریالیسم و مخالفت با صبغه دست نشاندگی و وابستگی حکومت محمدرضا شاه از مولفه‌های اصلی حاکم بر جنبش‌های دانشجویی در قبل از انقلاب بود.

سال‌های مابین 1350 تا 1357 یکی از دوره‌های اوج فعالیت‌های دانشجویی با گرایش‌های اسلامی است. در این دوره با توجه به رشد کمی نظام آموزشی و افزایش تعداد دانشجویان همچنین تغییر بافت طبقاتی و فرهنگی دانشجویان بر وزن و اقتدار طیف نیروهای مذهبی فعال در دانشگاه ها افزوده شد. از جمله دیگر دلایل مهم تشدید فعالیت‌های دانشجویان با گرایش‌های دینی فعالیت و نفوذ کلام اندیشنمدان و روحانیون مسلمان در فضای دانشگاه‌ها بود.

فعالیت ها و تلاش شخصیت‌های فرهیخته‌ای نظیر آیت الله شهید دکتر مرتضی مطهری، آیت الله شهید دکتر محمد مفتح، آیت‌الله طالقانی، علامه جعفری، دکتر علی شریعتی و... قبل از انقلاب اسلامی، فضای عمومی و سیاسی کشور و همچنین فضای سیاسی دانشگاه‌ها را با سرعتی محسوس به سمت گرایش‌های اسلامی پیش برد.

بعد از انقلاب هم مطالبه دانشجویان از دولت‌های مختلف شکلی جدی‌تر به خود گرفت و رهبر معظم انقلاب در سال1372 با صراحت از سیاسی شدن دانشگاه ها سخن گفتند و تاکید داشتند که دانشجویان باید مطالبه‌گر باشند و در سال 81 توصیه جدی بر تشکیل "کرسی‌های آزاداندیشی" را مطرح کردند و توصیه به شنیدن نظر مخالف در چارچوب های نقد علمی و سازنده کردند.

اما در حال حاضر جنبش دانشجویی تأثیرگذارتر و تعیین‌کننده تر از قبل است. در این جریان، جنبش دانشجویی نسبت به فضای عمومی جامعه دارای استقلال عمل بیشتر و فعالیت تعیین‌کننده‌تر در نتیجه بازی و فضای سیاسی کشور است و انتظار از دانشجویان نیز به مراتب بیشتر است و کمترین انتظار، آگاهی و هوشیاری هر چه بیشتر دانشجویان در برابر توطئه‌های دشمنان و در یک کلام داشتن " بصیرت" است.

با تأسیس مراکز آموزش عالی و به طور مشخص دانشگاه تهران در سال 1313 شمسی که طی آن گروهی از جوانان در مکانی علمی گرد هم آمدند، فرصت و مجالی شد که بخش مهمی از تحولات سیاسی، اجتماعی کشور در مکانی با نام "دانشگاه" شکل بگیرد. این فعالیت با گسترش مراکز عملی و در گذر زمان نظام‌مند شده و مفهومی با نام جنبش دانشجویی در قاموس سیاسی کشور پدید آمد.

1320 آغاز دور جدید جنبش دانشجویی

آغاز دور جدید جنبش دانشجویی را می توان از 1320 و تبعید رضا شاه از کشور دانست که نهایتا به کودتای 28 مرداد 1332 ختم شد.

گرایش‌های مارکسیستی، ناسیونالیستی و اسلامی از جمله گرایش‌هایی است که در جنبش‌های دانشجویی از آغاز تا کنون وجود داشته و در هر برهه از زمان متاثر از یکی از این گرایش‌ها بوده است.

مهمترین گرایش در میان دانشجویان، گرایش اسلامی بود که از آغاز این جنبش شکل گرفت و بیشتر به منظور مقابله با تبلیغات ضد دینی برخی فرقه‌های سیاسی و شبه دینی از جمله مارکسیست‌ها و بهائیان اقداماتی انجام داد و فعالیت عمده‌اش را در راه مبارزه با فرقه‌های یاد شده صرف  نمود.

قداست علمی و اخلاقی دانشگاه

«نباید اجازه داد قداست علمی و اخلاقی و اعتبار و خوش نامی جامعه نخبگی این دانشگاه با برخی رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود. مطمئن هستیم شریفی‌ها اجازه نمی‌دهند که بدخواهان و منافقین، شرافت این دانشگاه را مخدوش کنند و قطعا شریف با شرافت باقی خواهد ماند.»

این سخنان دو روز پیش رییس جمهور کشورمان در نشستی با حضور وزیر علوم و جمعی از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف است که به بررسی ابعاد حوادث هفته جاری در دانشگاه شریف پرداختند.

به نظر می‌رسد آنچه امسال در اولویت جدی نظام آموزش عالی کشور باید قرار گیرد فراهم کردن یک جهش جدی و ضروری در حوزه تربیتی و اندیشه‌ای است که مقدمه چنین جهشی می‌تواند فعال کردن کرسی‌های آزاد اندیشی باشد. کرسی‌هایی که رهبرانقلاب بارها و به طور مستمر برای برقراری آنها تاکید داشتند.

پایان پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: