۹۹ هزار تن کود اوره مجتمع پتروشیمی خراسان در کشور توزیع شدبه گزارش خبرداغ به نقل از شستا رسانه، محسن نظام دوست روز شنبه  اظهار داشت: ۱۴۰ هزار تن سهمیه توزیع کود مجتمع پتروشیمی خراسان برای بخش کشاورزی در سایر استان ها است که از این میزان؛ ۴۱ هزار تن به استان خراسان شمالی اختصاص دارد و مابقی نیز سهمیه استان های خراسان رضوی و جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل و سمنان است.

وی افزود: تمامی استان های کشور از نظر سهمیه کود زیر پوشش مجتمع های پتروشیمی قرار دارند و کود مورد نیاز با توجه به گستره اراضی به آن مناطق اختصاص می یابد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: کودهای پایه برای کشت پاییزه باید به موقع به دست کشاورز برسد ضمن اینکه کود اوره یارانه ای با قیمت ثابت در اختیار کارگزاران قرار می گیرد که قیمت آن در تمام کشور به یک میزان است.

وی بر نظارت بازار کودهای پایه تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا سهمیه کود استان خارج از شبکه توزیع نشود که در این رابطه نظارت هایی بر فعالیت کارگزاری های انجام می شود.

نظام دوست اظهار داشت: سال گذشته ۴۰ تن و در سال جاری نیز هشت تن کود اوره که در بازار غیر رسمی در حال توزیع بود، توقیف شد.

وی بیان کرد: کشاورزان برای تهیه کود باید به سامانه پهنه پندی سازمان جهاد مراجعه کنند و با توجه به اراضی که در اختیار دارند، حواله تحویل کود به آنان داده می شود بر این اساس قیمت کود اوره در کیسه های ۵۰ کیلوگرمی ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۶۲ کارگزار فروش کودهای یارانه ای وجود دارد تصریح کرد: حتی در دور ترین نقاط این خطه نیز کارگزاری وجود دارد و کشاورزان در زمینه تهیه کود مشکلی ندارند.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی است که ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.