کد خبر: ۹۲۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
تعداد بازدید: ۱۶۳
شورای امنیت در بیانیه‌ای حمله ترکیه به یک مرکز تفریحی در دهوک عراق را محکوم کرد. اردوغان اما با تکرار مدعای مقامات آنکارا، پ‌ک‌ک را عامل این حمله خوانده و از روسیه و آمریکا و عراق خواسته در دام نیفتند.

محکومیت حمله به زاخو در شورای امنیت؛ اردوغان: پ‌ک‌ک عامل این حمله بود، روسیه، آمریکا و عراق در دام نیفتندبه گزارش خبرداغ به نقل از دویچه وله: شورای امنیت در بیانیه‌ای حمله ترکیه به یک مرکز تفریحی در دهوک عراق را محکوم کرد. اردوغان اما با تکرار مدعای مقامات آنکارا، پ‌ک‌ک را عامل این حمله خوانده و از روسیه و آمریکا و عراق خواسته در دام نیفتند.

حمله توپخانه‌ای به یک مرکز تفریحی در شهر زاخو واقع در استان دهوک عراق ۹ کشته و ۲۳ مجروح به جا گذاشت. دولت بغداد ترکیه را عامل حمله می‌داند و ضمن احضار سفیر آنکارا، کاردار خود از این کشور را فراخوانده است. مقامات ترکیه و رئیس‌جمهور این کشور اما موضوع را به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نسبت می‌دهند و به مشابهت این اقدام با عملیات پ‌ک‌ک یا شاخه‌‌های آن در سوریه اشاره می‌کنند.

شامگاه دوشنبه ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) و پنج روز پس از واقعه، شورای امنیت سازمان ملل، بیانیه‌ای در تقبیح این حمله منتشر کرد. در بیانیه آمده است: «اعضای شورا عمیقا با خانواده‌های قربانیان و هم‌چنین دولت عراق و اقلیم کردستان عراق ابراز همدردی می‌کنند.»

بیانیه بر حق حاکمیت ارضی عراق و حمایت شورای امنیت از تحقیقات مقامات عراقی تاکید می‌کند و از کلیه کشورها می‌خواهد با مسئولان این کشور در جریان پیگیری‌هایشان همکاری داشته باشند.

دولت بغداد موضع‌گیری شورای امنیت را ستوده و احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، آن را "اولین بیانیه در نوع خود در چارچوب اقدامات ناقض حاکمیت و امنیت عراق از سوی ترکیه" خوانده است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) از قول الصحاف نوشت: «این بیانیه بررسی حمله را در چارچوب جدیدی قرار می‌دهد.»

این در حالی است که آنکارا هم‌چنان هرگونه مسئولیت در قبال حمله به دهوک را رد می‌کند. پس از تکذیب امر از سوی وزیر خارجه ترکیه، خبرگزاری آناتولی به نقل از رجب طیب اردوغان نوشت: «حمله مشابه اقدامات تروریستی پ‌ک‌ک و شاخه‌های آن در سوریه است و چهره حقیقی این گروه را نمایان می‌کند.»

او از آمریکا و روسیه و عراق خواسته در "دام مقصر خواندن" ترکیه نیفتند.

وزیر خارجه عراق اما پس از بازدید از محل حمله تاکید کرده که طبق تشخیص کارشناسان نظامی، حمله از سوی ترکیه صورت گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر حمله توپخانه‌ای به دهوک را "تجاوز به حاکمیت عراق" خوانده و آن را محکوم کرده است. دولت آلمان هم حمله به اهداف غیرنظامی در شمال عراق را نکوهش کرده و خواستار شفاف‌سازی فوری در مورد عاملان این کشتار شده است.

 

مقتدی صدر، رهبر مذهبی شیعیان عراق نیز در بیانیه‌ای خواستار کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک با آنکارا، بستن مرزهای عراق با این کشور، لغو توافق‌نامه‌های امنیتی عراق با ترکیه و شکایت علیه آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، یک کمیته حقیقت‌یاب را مسئول پیگیری جوانب واقعه کرده و گفته که کشورش "حق کامل خود برای پاسخ دادن به اقدامات تجاوزکارانه ترکیه را محفوظ " می‌داند.

به موازات این تحولات و هم‌زمان با بیانیه شورای امنیت، رسانه‌های عربی از حمله دوباره جنگنده‌های ترکیه به روستاهای دهوک خبر دادند. النهار عربی و شبکه المیادین گفته‌اند که ترکیه روستاهای منطقه "نهیلی" را هدف گرفته‌ است. جزییات بیشتر حملات و تلفات و خسارات احتمالی مشخص نیست.

رسانه‌های عراقی یک روز پس از حمله به زاخو، از حمله پهپادی به محل استقرار نظامیان ترکیه در منطقع العمادیه دهوک خبر داده بودند. شبه‌نظامیان موسوم به "اصحاب کهف" مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: