کد خبر: ۹۲۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
تعداد بازدید: ۴۰۱
علی مطهری، نماینده مجلس دهم طی یادداشتی راهکار احیای برجام را اعلام کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اعتماد: علی مطهری، نماینده مجلس دهم طی یادداشتی راهکار احیای برجام را اعلام کرد.

 
 

علی مطهری راهکار احیای برجام را اعلام کرد

او نوشت:

برای رسیدن به توافق هسته‌ای نیاز به صراحت از طرف ایران و امریکاست. ایران باید روشن کند که بعد از توافق آیا مانند توافق قبلی، ورود شرکت‌های امریکایی به بازار ایران را ممنوع می‌کند تا احتمالا رییس‌جمهوری مثل ترامپ از برجام خارج شود یا نه. امریکا هم باید روشن کند که اگر ایران بعد از توافق مانع ورود شرکت‌های امریکایی به بازار ایران شد آیا از برجام خارج می‌شود یا نه.

اگر پاسخ هر دو کشور مثبت است باید برجام را ببوسیم و روی طاقچه بگذاریم، اما اگر پاسخ هر دو منفی است برجام می‌تواند احیا شود.

این صراحت و شفافیت، بن‌بست مذاکرات را می‌شکند زیرا آنچه مذاکرات را به بن‌بست کشانده نگرانی دو طرف است، نگرانی ایران از اینکه امریکا از برجام خارج شود و نگرانی امریکا از اینکه پس از توافق از مواهب آن برخوردار نباشد.

اگر ایران به گونه‌ای نشان دهد که پس از توافق، شرکت‌های امریکایی می‌توانند در سرمایه‌گذاری و قراردادهای اقتصادی با ایران وارد رقابت با سایر شرکت‌ها شوند، این امر بهترین تضمین برای پایداری توافق است و نیازی به تصویب برجام در کنگره امریکا نیست.

ایران این‌بار باید به شرکت‌های امریکایی اجازه ورود به بازار ایران را بدهد. این امر از طرفی باعث رقابت شرکت‌های امریکایی و اروپایی و روسی و چینی می‌شود و ایران بهترین گزینه را از نظر منافع ملی انتخاب می‌کند و از طرف دیگر باعث خارج نشدن امریکا از برجام می‌شود.

در واقع، هم ما و هم امریکا باید تکلیف‌مان را با خودمان روشن کنیم. آیا ما دوباره می‌خواهیم منافع ملی را فدای ژست انقلابی کنیم و این‌طور جلوه دهیم که ورود شرکت‌های امریکایی به بازار ایران یعنی مماشات با امریکا و پایان انقلاب و قراردادهایی با قیمت‌های بسیار بالاتر با سایر شرکت‌ها منعقد کنیم و امریکا هم احساس کند که فقط چین و روسیه و اروپا از برجام منتفع می‌شوند و خودش محروم است و در نتیجه رییس‌جمهور بی‌اخلاقی مثل ترامپ نقض پیمان کند؟ یا این‌بار تصمیم داریم عاقلانه رفتار کنیم و پیشرفت و توسعه کشور و منافع و رفاه ملت را بر ژست انقلابی ترجیح دهیم؟ما باید راه دوم را انتخاب کنیم.

امریکا هم باید تکلیفش را با خودش روشن کند، اگر می‌خواهد در صورت محروم شدن از بازار ایران از برجام خارج شود بهتر است با توجه به احتمال این محرومیت در سایه حاکمیت شعار در ایران، همین حالا مذاکرات را رها کند و همچنان در هراس سلاح هسته‌ای ایران بماند هرچند ایران گفته است که ما سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کنیم.

به نظر من برای شکسته شدن بن‌بست مذاکرات، باید اولین دستور جلسه مذاکره‌کنندگان این دو سوال باشد:

1- آیا بعد از توافق، ایران به شرکت‌های امریکایی اجازه رقابت با شرکت‌های دیگر در بازار خود را می‌دهد؟

2- آیا اگر ایران اجازه ندهد امریکا بار دیگر از برجام خارج می‌شود یا نه؟

این نقطه، همان نقطه کور مذاکرات احیای برجام و عامل اصلی توقف آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۴
کاخ سفید: ایران به روسیه پهپاد صادر می‌کند
مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد روسیه برای جنگ اوکراین از ایران پهپاد می‌خرد.
در پاسخ به جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید سگ دست نشانده رژیم کودک کش سعودی جنایتکار
و این در حالی است که آمریکا جنایتکار به همراه کشورهای اروپایی جنایتکار و اسرائیل جنایتکار از ششم فروردین ماه سال 1394 تاکنون و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و بمب های خوشته ای ائتلاف متجاوز رژیم کودک کش، آدم کش و مسلمان کش سعودی جنایتکار را در جنگ یمن تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
ناامنی در منطقه ناشی از حقوق بشر آمریکایی است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
امیرعبداللهیان: آمریکا به توافق کمک کند/ امیرعبداللهیان خیانتکار هنوز هم از مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین وغیره درس عبرت نگرفته است شرم آور و تاسف بار است.
آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از سال 1332 تاکنون بزرگترین تهدید برای ملت ایران بوده است.
آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از سال 1357 تاکنون بزرگترین تهدید برای حکومت نظام جمهوری اسلامی بوده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
عملکرد و رفتار و سیاست ایران از ابتدا مذاکره با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در مورد صلح آمیز هسته ای غلط و اشتباه بوده است.
مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و غیره از سال 1392 تاکنون برای مردم ایران و کشور ایران هیچ دستاورد نداشته ست.
مذاکره با آمریکا یا اروپا هیچ نتیجه ای ندارد و تاکنون هم نداشته است.
1 - آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت در مورد مذاکره سلاح هسته ای را ندارند.
2 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن هستند.
3 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن هستند.
4 - آمریکا و متحدانش از سال 1357 تاکنون از گروهک تروریستی و گروهک تروریستی منافقین حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
5 - آمریکا و متحدانش درجنگ تحمیلی هشت ساله همه جانبه از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور حمایت می کردند.
6 - آمریکا و متحدانش از ابتدا از اغتشاش و اغتشاشگران در ایران حمایت می کردند.
7 - حمایت واشنگتن به همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین و به ویژه صهیونیست ها از اغتشاشات در ایران تاریخ 28 آبان ماه سال 1398
8 - آمریکا از ابتدا مردم ایران اعتبار ندارد.
9 - رژیم آمریکا باید به عنوان جنایتکار جنگی مجازات شود.
10 - آمریکا نمی گذارد جنگ در سوریه، عراق، لیبی، یمن و منطقه خاورمیانه تمام شود!
11 - با تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش را به دنیا معرفی کنیم.

که آمریکا جنایتکار از سال 1359 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در امور داخلی کشورهای عربی وغیره دخالت می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
مشکلات اقتصادی با شعار برطرف نمی شود.
چرا مشکلات اقتصادی دو دولت دوازدهم بیشتر شد؟
انتظار حل مشکلات با برجام یا مذاکرات اشتباه است.
اگر انتظار داریم برجام و مذاکرات وین مشکلات ما را حل کنند اشتباه می کنیم.
انتظار نداشته باشیم برجام یا مذاکرات مشکلات ما را حل کنند.
آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.
آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.

مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم، کشور، منطقه خاورمیانه و جهان بعد از مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین متاسفانه 100 الی 1000 برابر بیشتر شده است چرا؟
سوال اینجاست که چرا مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم، کشور، منطقه خاورمیانه و جهان فقط در زمان روحانی و هم رئیسی متاسفانه 100 الی 1000 برابر افزایش یافته است.

آمریکا بزرگترین تهدید برای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است و از سال 1357 تاکنون هم برای مردم دنیا ثابت شده است.
مشکل اصلی ما همان مذاکرات است و باید لغو شود
در این مدت 9 سال متاسفانه که در مذاکره مشکل مردم و کشور را نادیده گرفتن

آمریکا و متحدانش و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی از شهریور ماه سال 1359 تاکنون و با کمک مالی برخی کشورهای عربی متاسفانه خاورمیانه را به منطقه جنگی تبدیل کردند.
نتیجه مذاکرات وین قیمت هر شانه تخم مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسید.
آمریکایی ها جنایتکار هر موقع وارد منطقه خاورمیانه می شوند ضد علیه ایران شعار سر می دهند و هم از تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری عربستان سعودی جنایتکار و اسرائیل جنایتکار دفاع و حمایت می کنند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
علی مطهری نماینده مجلس دهم از سال 1332 تاکنون هنوز هم جنایت های آمریکایی ها علیه ملت ایران درس عبرت نگرفته است شرم آور و تاسف بار است.
علی مطهری نماینده مجلس دهم از سال 1357 تاکنون هنوز هم جنایت های آمریکایی ها علیه حکومت نظام جمهوری اسلامی درس عبرت نگرفته است شرم آور و تاسف بار است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
آمریکایی ها حرفهای شیکی درباره امنیت و پیشرفت در جهان میزنند اما بدترین دشمنان ما هستند.
که سلاح هسته ای جایی در نظام ما ندارد.
وقتی ما امریکا را دشمن اصلی بدانیم، طبق قرآن اگر کسی اینها را ولی و سرپرست و دستی که برایش ولایت داشته باشد بداند، می‌شود از خود آنها. در این صورت آنها شما را رها نمی‌کنند تا تسلیم شوید و از دینتان دست بردارید. امروز صحنه مذاکرات 5+1 تفسیر همین موضوع است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
آمریکایی‌ها بدترین دشمن ما هستند
آمریکایی‌ها حرفهای شیکی درباره امنیت و پیشرفت در جهان می‌زنند اما بدترین دشمنان ما هستند.
تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

خاورمیانه امن تر و با ثبات تر، تنها از طریق اقدام آمریکا در پایان دادن به سیاست تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه، توقف سرازیر کردن تسلیحات به منطقه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، کنار گذاشتن سیاست حمایت بدون قید و شرط از رژیم صهیونیستی و نیز پایان دادن به سیاست ایران هراسی بدست می آید و تا زمانی که این سیاستهای غلط و بحران آفرین اصلاح نشود، آمریکا مسئول اصلی بی ثباتی در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

اظهارات رئیس جمهور سابق و وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص منشأ داعش، خلاف اظهارات آقای بایدن را روایت می کند، مضافا آنکه اقدام دولت آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم داعشی و تکفیری، بزرگترین کمک آمریکا به تروریست های داعشی و تکفیری بود.

رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم سازمان یافته در منطقه غرب آسیاست و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم، روشنترین دلیل در بطلان ادعای صلح طلبی دولت آمریکاست.

نکات مندرج در نوشتار آقای بایدن، روایتی یکجانبه و غیرواقعی از سیاست های دولت آمریکا در منطقه غرب آسیاست و دولتمردان آمریکا اگر حقیقتا خواستار ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا و نتیجتا جهانی امن برای خود و دیگران هستند، بهتر است واقعیات نوین جهان را درک کرده و از تلاش برای تحمیل ارزشهای آمریکایی و یکجانبه گرائی بپرهیزند و اجازه دهند کشورهای منطقه خود بر اساس ارزشها، منافع و واقعیت ها و در چارچوب همکاری منطقه ای نسبت به تأمین امنیت و منافع جمعی خود اقدام نمایند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
عربستان در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۵۰ میلیارد دلار به صدام کمک کرد/ کشورهای بدعهد در برجام پشتیبان صدام بودند
همان هایی که امروز تعهدات برجامی خود را انجام نمی‌دهند، پشتیبان صدام بودند.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: