کد خبر: ۹۲۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
تعداد بازدید: ۱۶۱
کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در ذات اندیشه های فلسفی اروپایی‌ها اعتقادی به برابری انسانها وجود ندارد، گفت: نژاد پرستی از مولفه‌های اندیشه اروپایی‌هاست.

اعتقادی به برابری انسان‌ها در اندیشه‌های اروپائیان وجود نداردبه گزارش خبرداغ ، ابوالفضل ظهرهوند کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با فارس با اشاره به سابقه طولانی جنگ و خشونت در اروپا گفت: دویست سال پیش برخی از اروپائیان گوشت آدم هم می‌خوردند. اروپا قاره صلح نیست، بلکه همواره آبستن درگیری و تعارضات قومی و نحله های فکری متفاوت بوده و هست.

ظهره وند ادامه داد: در ذات فرهنگیِ اروپا تعارضات اعتقادی، مذهبی و نژادی موج می‌زند به همین دلیل دو جنگ جهانی در اروپا رخ داده و بیش از 50 میلیون نفر را کشتند.

وی با اشاره به اقدامات فرانسوی ها در بلژیک افزود: کشورهای اروپایی در جنگ، بدترین خشونت‌ها را از خودشان به نمایش می گذارند، در دو دهه اخیر شاهد بودیم که در منطقه بالکان  چه اتفاقاتی رخ داد، چه بلایی بر سر لیبی آوردند یا تعداد کشته های مردم عراق، سوریه و افغانستان چه قدر است؟ یا با جریان خودساخته داعش چه جنایاتی مرتکب شدند؟

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در شرایط فعلی اروپایی‌ها توانسته اند با تدبیر و هوشمندیِ نخبگانشان به صورت اتحادیه در بیایند تا با گره‌زدن منافع اقتصادیِ کشورهای این قاره مانع از بروز تعارضات قومی، نژادی و مذهبی شوند. با این وجود باز هم آمریکایی ها در حال برهم زدن معادله های ساخته شده و دامن زدن به گسست‌های تاریخی در اروپا هستند. 

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها ملی‌گرایی را در دستور کار قرار داده اند، افزود: در ذات اندیشه های معرفتی و فلسفی اروپایی‌ها مثل نیچه اعتقادی به برابری انسانها وجود ندارد، نژاد پرستی یکی از مولفه‌های اروپایی‌هاست تا جایی که می توان گفت در خود اتحادیه اروپا هم رتبه‌بندی نژادی وجود دارد. 

ظهرهوند با بیان اینکه جنگ در اندیشه اروپایی‌ها ابزار است، بنابراین هرجایی که منافعشان اقتضا کند ابایی ندارند از آن استفاده کنند تشریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که در جهان رخ داده، قدرت های نوظهور باعث شده اند که زمینه غارت منابع سایر کشور‌ها  محدود شود، و این مساله شرایطی را به وجود آورده تا درون اتحادیه اروپا مولفه‌های اخلاقی غربی نمود بیشتری پیدا کند. 

وی به جنبش جلیقه زرد ها اشاره کرد و گفت: مردم اروپا به این باور رسیده اند که قریب خورده اند و به اسم لیبرالیسم کلاه برداری بزرگی از آنها شده است، یعنی احزابی که قرار بود حاکمیت مردم بر مردم را فریاد بزنند به ابزاری برای کانون‌های قدرت و سرکوب بدنهِ اجتماعی بدل گشته اند؛ از این رو به این نتیجه رسیده اند که علیرغم شعار دموکراسی در اروپا جریان محافظه کاری و سرمایه سالار حاکم شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: تمام کشورهای اروپایی و غربی بدهی‌های سنگینی دارند که عملا بر دوش مردم است مثلا میزان بدهی ایتالیا 2 برابر تولید ناخالص ملی است که آن هم بردوش مردم قرار گرفته، سایر کشورهای غربی هم اوضاع بهتری ندارند. به نوعی می توان گفت کشورهایشان را براساس بدهی می‌چرخانند مگر اینکه به نفت ارزان دست یابند یا جنگی راه بیفتد که هزینه آن جنگ را هم مردم می پردازند و کارخانه های اسلحه سازی به منابع مالی دست می یابند. مثلا گفته می شود 2 تریلیون دلار پول در افغانستان خرج شده است که کارخانه های اسلحه سازی 200 ، 300 میلیارد دلار سود کرده اند ولی هزینه 2 تریلیون دلاری بر دوش مردم است. 

وی تصریح کرد: مردم غرب به دلیل متحمل شدن هزینه‌های زیاد هر روز ضعیف‌تر می شوند و در مقابل جریانات جنگ سالار به ثروت می رسند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ساختار غرب مبتنی بر داروینیسم اجتماعی و جنگل است، گفت: آمریکایی ها اوکراین را قربانی کردند تا اروپا را از جنبه امنیتی به خود وابسته کنند، جنگ مزیت نسبی آمریکاست و می تواند دلار را رسوب دهد؛ همه تلاش آمریکا در راستای حفظ ارزش دلار است. 

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: