تولید سوخت کم سولفور داخلی با همکاری شرکت¬های دانش¬بنیانبه گزارش خبرداغ به نقل از شستا‌رسانه، محسن فاخری با بیان اینکه پروزه سوخت رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویب­نامه خاص هیات وزیران در میانه دهه 1380 به مرحله اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: این پروژه در 5 کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله 5 مایلی با خلیج فارس احداث شده و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی از تولید سوخت کم­ سولفور داخلی با همکاری شرکت­ های دانش­ بنیان خبر داد و گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری مزین به نام «تولید، دانش ­بنیان، اشتغال ­آفرین» است، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکت­ های دانش­ بنیان، اقدام به تولید سوخت کم ­سولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان نماید.

فاخری با بیان اینکه مجموعه اقدامات گسترده ای جهت توسعه فعالیت­ ها و تولید سوخت کم­ سولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکت های دانش بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده، تصریح کرد: این مجموعه اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کم­ سولفور مستمراً در حال انجام است که پیشرفت ­های خوبی نیز حاصل شده است. 

مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم در پایان خاطر نشان کرد: میزان سرمایه گذاري صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر 1700 میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زيرساخت ها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامه های بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است.

فاخری افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون 60 درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با 15 درصد و منطقه ازاد قشم نیز با 25 درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات بندری ستاره قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادي و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌هاي لازم جهت تولید، بارگیري و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابري دریایی با ظرفیت 4 میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود؛ تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ده سال گذشته با تامين سرمايه مورد نياز جهت پيشبرد و تکميل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکي و دريا نسبت به احداث زيرساخت­های لازم براي این طرح اقدام نموده است. 

وی ادامه داد: به منظور امکان بهره برداری از طرح، بلافاصله در سال 1393 همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل 10 مخزن نگهداري فرآورده‌هاي نفتی به حجم 52600 متر مکعب، بیش از 10 کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوش‌هاي تخلیه تانکرهاي حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…) ایجاد و در انتهای سال 1395 تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیري ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی بمساحت بیش از 60 هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول 1600 متر و موج شکن فرعی با 7۰۰ متر طول) است؛ خاطر نشان کرد: هم اکنون یک پست اسکله براي پهلوگیري شناورها با ظرفیت بار 10 هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور  8.5 متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهاي سوخت رسان (با کمک 4 دلفین و 8 بولارد) را دارد.

فاخری یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت رسانی(یانکرینگ) بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین المللی 2020 سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه اندازی کامل این پروژه بدل شده است.

وی علت این امر را فقدان زیر ساخت های لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم جهت تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت­های فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.