کد خبر: ۹۱۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
تعداد بازدید: ۱۲۶
موافقان کلیات طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور در جلسه امروز مجلس به بیان دلایل موافقت خود پرداختند.

اگر دولت دغدغه مصرف انرژی دارد یک ساعت زودتر کار کارمندان را آغاز کندبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 24 اسفند) در موافقت با کلیات طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور، با تاکید بر اینکه موضوع عدم تغییر ساعت رسمی کشور مطالبه جدی مردم است، اظهار داشت: مردم تاکید دارند که تغییر ساعت باعث افزایش استرس و سردرگمی آنها می‌شود بنابراین باید به این مطالبه و خواسته مردم توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگو گرفته از کشورهای خارجی است، افزود: این کشورها برای خودشان دلایل خاصی داشتند و حتی برخی از آنها می‌گویند در کاهش مصرف انرژی هیچ تاثیری نداشته است.

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: برخی دستگاه ها تاکید دارند تنها یک تا یک و نیم درصد موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود در حالی که نظم خانواده ها را بهم می‌ریزد و ساختار شکنی ایجاد می‌کند بنابراین نباید به اشتباه خود اصرار ورزیم و دستگاه ها و وزارت نیرو باید برای کاهش مصرف انرژی برنامه داشته باشند.

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه در موافقت با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، اظهار داشت: نمایندگان مخالف طرح ضد و نقیض هایی را مطرح کردند و می گویند که از کجا می دانید خواست مردم عدم تغییر ساعت رسمی است، مگر قرار است هرکاری را به رفراندوم بگذاریم نیاز است در بین مردم حاضر شوید و حرف آن ها را بشنوید. این موضوع نظم زندگی مردم را به هم ریخته است.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگوبرداری از کشورهای خارجی است، تصریح کرد: این موضوع مناسبات زندگی را بهم ریخته و حتی قانونی که برای تعالی خانواده تدوین کردیم را با مشکل مواجه می کند؛ حضور پدر باید در کنار فرزندان و خانواده احساس شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: اگر دولت دغدغه مصرف انرژی را دارد نیاز است یک ساعت زودتر کار کارمندان را آغاز کند و با تصویب این طرح به سرگردانی مردم پایان دهیم و باید برای تقویت مناسبات اجتماعی و ایجاد نظم در ساعات شرعی و زندگی مردم تصویب این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در جلسه علنی امروز در تشریح نظر این کمیسیون درباره طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور اظهار داشت: ایده ابتدایی تغییر ساعت به سال ۱۸۹۵ در زمان جنگ جهانی اول باز می‌گردد. به دنبال آن در سال ۱۹۱۶ بحث تغییر ساعت در آلمان با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی اجرایی شد.

وی ادامه داد:‌ کاهش مصرف انرژی، بهره برداری از زمان و کاهش جرم از دلایل موافقان برای اجرای تغییر ساعت بود. اما در ادامه تحقیقات نشان داد که نه تنها تاثیری بر کاهش مصرف انرژی نداشته است بلکه حتی در مواردی به افزایش مصرف انرژی منجر شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: پژوهش ها نشان می دهد تاثیر مخرب بر سلامت مردم و افزایش تصادفات از دیگر نتایج تغییر ساعت بوده است.

انصاری گفت: امروز ۷۰ کشور دنیا از قانون تغییر ساعت پیروی نمی‌کنند. خیلی از کشورهای اسلامی نیز به دلیل تعویق زمان افطار در ماه مبارک رمضان این قانون را اجرایی نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا اتحادیه اروپا نیز با ارای قاطع به کشورهای عضو اجازه داده تا در خصوص تداوم اجرای تغییر ساعت یا توقف اجرای آن تصمیم گیری کنند

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور  هم در این جلسه اظهار داشت: این قانون وارداتی است و از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده؛ در سال 2019 کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا عدم تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند و با وجود اینکه این قانون وارداتی است و کشورها به این نتیجه رسیدند که فایده ای ندارد اما ما همچنان بر آن اصرار داریم.

وی ادامه داد: دانشگاه شیکاگو براساس مطالعات 11 ساله برآورد کرده که تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد بلکه آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی نظمی های اجتماعی را در پی دارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: 80 درصد مردم دنیا و 70 درصد کشورها ساعت را تغییر نمی دهند؛ نمی توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دو قطبی کرد دولت می تواند بدون تغییر ساعت، یک ساعت زودتر مشاغل دولتی را شروع کند و تغییر ساعت هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: