کد خبر: ۹۱۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
تعداد بازدید: ۱۹۸
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: حدود 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند که اگر کار اسقاط آنها سرعت نگیرد، در سال 1404 تعدادشان به 7 میلیون دستگاه می‌رسد.

حدود 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنندبه گزرش خبرداغ ، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: حدود 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند که اگر کار اسقاط آنها جدی گرفته نشود، تا سال 1404 تعداد خودروهای فرسوده به 7 میلیون دستگاه می‌رسد.

وی افزود: در سال 96 گواهی اسقاط 320 هزار خودرو صادر شده بود اما این میزان در سال‌های بعد روند نزولی داشت به گونه‌ای که در سال 99 تنها 8 هزار گواهی اسقاط برای خودروهای فرسوده صادر شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: خودروهای فرسوده از یک سو آلودگی هوا را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ویژه در کلانشهرها بالا می‌برند، از طرف دیگر افزایش مصرف سوخت آنها را‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

پژمانفر خاطرنشان کرد: 65 درصد آلودگی شهرهای بزرگ مربوط به خودروها است که خودروهای فرسوده در این آلودگی‌ها سهم بالایی را‌‌‌ دارند. از طرف دیگر مصرف خودروهای فرسوده 10 تا 50 درصد بالاتر از خودروهای نو است.

وی افزود: در خودروهای سنگین و کامیون مصرف خودروهای فرسوده حتی تا 90 درصد هم افزایش می‌یابد به گونه‌ای که مصرف سوخت هر کامیون در هر صد کیلومتر 30 لیتر است که این میزان در یک کامیون فرسوده به 55 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در حال حاضر 220 مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال هستند که کاهش میزان اسقاط خودرو در کشور باعث شده تا این مراکز با 10 درصد ظرفیت کار کند و مابقی نیروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ تعدیل و اخراج کنند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 در صحن مجلس مصوب شد تا 10 درصد خودروهایی که برای فروش عرضه می‌شوند، به کسانی واگذار شود که گواهی اسقاط خودرو دارند و اگر برای این 10 درصد قرعه‌کشی هم انجام شود این قرعه‌کشی از میان همین گروه باشد.

وی افزود: با این مصوبه پیش‌بینی می‌شود تا در سال آینده حدود صد هزار خودروی فرسوده اسقاط شوند که این مسأله کمک زیادی در این مسیر خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: اسقاط خودروهای فرسوده از یک سو صرفه‌جویی در مصرف سوخت را‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه دارد و برای دولت از این نظر درآمدهایی را‌‌‌‌‌‌‌ به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر موجب اشتغالزایی در مراکز اسقاط خودرو خواهد شد و در حوزه محیط زیست نیز ما شاهد آلودگی کمتر به ویژه در کلانشهرها خواهیم بود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: