کد خبر: ۹۱۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۲۳۰
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ریشه بیشتر مشکلات در دولت روحانی بود، گفت: در 8 سال گذشته آقای روحانی تمام توان کشور را صرف مذاکره کرد ولی نتیجه‌ای که حاصل شد چه بود؟ تنها باعث شد تا تحریم و فشار ها افزایش یابد.

مذاکرات به‌تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی کندبه گزارش خبرداغ ، جواد حسینی آملی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با  فارس، در مورد مذاکرات هسته‌ای و رویکرد خود نسبت به این مذاکرات، گفت: در ابتدا باید از برخی رسانه‌ها درباره تقطیع صحبت ها و انتخاب سوگیرانه تیتر خبرها انتقاد کنم. مواضع سیاسی افراد با توجه به سوابق و خط فکری آنان مشخص است و امیدواریم همه رسانه‌ها اخلاق و امانت داری را رعایت کنند.

وی ادامه داد: مذاکره فی نفسه نه درست است و نه غلط، مذاکره در حقیقت نوعی معامله است، باید ببینیم چه چیزی می دهیم و چه چیزی می گیریم به عبارتی دیگر اهدافی که به واسطه مذاکره در پی رسیدن به آنها هستیم وزن مذاکره را مشخص می کند.

وی افزود: نظام در سال 1390 برای حل مشکلات اقتصادی تصمیم به مذاکره گرفت و دیدیم که صرف تکیه بر مذاکره نمی‌شود مسائل اقتصادی را حل کرد.

* روحانی یکی از پر اختیارترین روسای جمهور بود

معاون دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در مورد اینکه آیا روحانی رئیس جمهور سابق امکانات و شرایط لازم را برای مذاکره داشت یا نه گفت: آقای روحانی یکی از پر اختیارترین روسای جمهور بود. برای اینکه رئیس جمهور سابق به اهدافش برسد از وی حمایت شد تا هیچ بهانه ای برای نرسیدن به آنها نداشته باشد. به همین جهت با وجود اینکه رهبر انقلاب با ادامه مذاکرات به روش موجود مخالف بودند، مخالفت ایشان به مانعی برای مذاکره تبدیل نشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در آبان 98 با وجود اینکه دولت آقای روحانی به نظام ضربه زد رهبر انقلاب پشت دولت و شخص آقای روحانی ایستاد تا دولت ساقط نشود. اگر حمایت ها رهبری در 28 آبان 98 نبود اثری از روحانی و دولت وی هم نبود.

حسینی ادامه داد: اختیاراتی که سران عالی قوا در شورای اقتصادی داشتند منجر شد تا در بسیاری از موارد با تسهیل بیشتری تصمیم گیری کنند علاوه بر آن فرمانده‌های جنگ اقتصادی به روحانی داده شد ولی به دلیل ورود رئیس جمهور سابق به حاشیه و عدم توجه به مسائل اصلی کشور از هیچ کدام از این اختیارات استفاده نکرد.

* ریشه بیشتر مشکلات در دولت روحانی بود

وی گفت: اینکه گاهی پرسیده می‌شود با توجه به شرایط فعلی کشور مذاکره خوب است یا خیر، غلط است باید با توجه به شرایط اجتماعی تصمیم بگیریم. جامعه ما مشکلات اقتصادی دارد که ریشه بیشتر این مشکلات در دولت آقای روحانی بود. طبق نظر کارشناسان یکی از راه هایی که می شود مشکلات را حل کرد مذاکره است هرچند عده ای دیگر معتقد هستند که با مذاکره نتیجه نمی گیریم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما باید نگاه واقع بینانه و آرمان گرایانه را توامان داشته باشیم. وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور در وضعیت مطلوب نیست و برای برون رفت از این وضعیت باید راهی پیدا کرد.

وی گفت: به هر حال جمع بندی دلسوزان کشور این است که مذاکره می تواند بخشی از این مشکلات را حل کند اما اگر دولت فعلی تصور کند که تنها می تواند با تکیه بر مذاکره مشکلات اقتصادی کشور را حل کند دچار اشتباه شده است چرا که باید بر روی توانایی داخلی وخنثی سازی تحریم ها متمرکز شویم، خنثی سازی تحریم مساله ای جدی است که در مطالبات حضرت آقا هم به آن اشاره شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر مذاکره خوب است چرا تا به حال مذاکره نکردیم؟ گفت: در 8 سال گذشته در حال مذاکره بودیم و آقای روحانی تمام توان کشور را صرف مذاکره کرده بود نتیجه ای که حاصل شد چه بود؟ تنها باعث شد تا تحریم و فشار ها افزایش یابد بنابراین اگر همه راه حل ها را در مذاکره بدانیم اشتباه کرده ایم از طرفی کنار گذاشتن مذاکرات هم کار درستی نیست، باید بین آرمانگرایی و واقع گرایی راهی پیدا کنیم.

وی افزود: آرمان این است که به توانی برسیم تا نیاز نداشته باشیم با مذاکره مشکلاتمان را حل کنیم اما شرایط فعلی به خاطر تصمیم های بدی که نخبگان سیاسی کشور در دولت قبلی گرفتند به این منجر شد تا به خاطر ضرورت به این مذاکرات تن بدهیم.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مخالفان با مذاکره به کشور ضربه زدند و موافقان مذاکره بودند حرف درستی می زدند گفت: این حرف اشتباه است چرا که شرایط جمهوری اسلامی در دهه 70 و 80 با دهه 90 متفاوت است علاوه برآن بازیگرانی که در دهه 70 و 80 مقابل ایران بودند سیاست های متفاوتی داشتند.

وی ادامه داد: همان زمانی که آقای هاشمی حرف از مذاکره می زد مهمترین سوالی که در برابر تحلیل وی وجود داشت این بود که دستاورد ما از مذاکرات چیست؟ و ایشان هم پاسخی برای این سوال نداشتند. وقتی در آن زمان برای مذاکرات دستاوردی مشخص نبود و ما توانستیم با افزایش قدرت ملی توان چانه زنی پیدا کنیم و این امکان به وجود آمد تا وارد مذاکره شویم چرا که اگر دستمان خالی بود نمی توانستیم با طرف مقابل مذاکره کنیم.

وی در مورد اینکه نخبگان سیاسی در تحلیل شرایط سیاسی کشود چه مشکلاتی داشتند گفت: نخبگان سیاسی در تحلیل شرایط کشور باید به تجربیات گذشته توجه کنند هرچند ظرفیت هایی برای کشور هستند ولی با تحلیل غلط این ظرفیت ها را هدر می دهند آقای خاتمی و ظریف ظرفیت های کشور بودند ولی در بزنگاه ها اشتباهاتی مرتکب شدند که ضررشان بیشتر از نفعشان شود.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: