کد خبر: ۹۱۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تعداد بازدید: ۳۵۷
برخی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به دنبال عزل رئیس این فدراسیون هستند ولی باید دقت کرد که پشت پرده این ماجرا چیست؟

چه کسانی با چه عملکردی در پی عزل موقت عزیزی خادم هستند؟ (گزارش ویژه)به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، این روزها تیتر یک تمام خبرهای ورزشی درخواست عجیب و نامتعارف 5 عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است و هنوز کسی نمی داند چرا کمتر از دو هفته پس از صعود شیرین به جام جهانی قطر، کام فوتبال ملی باید با این حرکت تلخ شود؟ 

پیشینیان به ما آموخته اند که: "هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!"

کسی نافی این نیست که هیات رئیسه فدراسیون های ورزشی باید فعال باشند و پرسش گری را در دستور کار قرار دهند. آن ها قرار نیست که چندماهی یک بار در یک جلسه بی فایده حاضر باشند و میوه نوش جان کنند و بروند تا جلسه بعد! اما باید مبنا و معیاری دقیق هم برای پرسشگری آن ها وجود داشته باشد. این همان حلقه مفقوده ای است که در این یادداشت بیشتر به کنکاش آن می پردازیم.

آن چه مسلم است آن است که تا این لحظه هیچ دلیل شفافی از سوی موافقان عزل، ارائه نشده و آن ها به برخی کلی گویی ها بسنده کرده اند. این درحالی است که نگاهی به کارنامه عملکردی این افراد می تواند زوایای تازه ای از این بحث را روشن کند.

احتمالا نام اعضای هیات رئیسه که خواهان عزل موقت رئیس فدراسیون هستند را شنیده اید. 

 

1-  احسان اصولی صفار

احسان+اصولی

عضو سابق شورای شهر مشهد که در 11 ماه گذشته به عنوان رئیس کمیته بازاریابی و سرپرست کمیته فوتسال فعالیت کرده و پیش از انتخابات با شعار ایجاد "سازمان استان ها" در فدراسیون به هیات رئیسه راه پیدا کرد. تشکیلاتی که در هیچ کجای اساسنامه نبود و در عمل موضوعی غیر قانونی به شمار می رفت که می توانست هزینه های قابل توجهی را به فدراسیون تحمیل کند.

اصولی پس از ناکامی در ریاست کمیته استان ها به سراغ فوتسال رفت. اما در رای گیری مخفی اعضا برای پست ریاست این کمیته هم قافیه را به مهرداد سراجی واگذار کرد و به ناچار سر از کمیته بازاریابی و تلویزیون درآورد.

عملکرد عضو هیات مدیره "مؤسسه فرهنگی اجتماعی ولایت عشق خراسان" در کمیته تخصصی بازاریابی و تلویزیون در یک واژه خلاصه می شود: هیچ!

بی تردید محقق نشدن وعده درآمدزایی فدراسیون فوتبال در 11 ماه گذشته به اصولی صفار برمی گردد. چرا که مسئولیت مستقیم جذب منابع مالی و عقد قرارداد بر عهده این کمیته است و آن طور که ماده 53 اساسنامه فدراسیون می گوید، باید راهبردهای بازاریابی و تلویزیون جدید را تجزیه و تحلیل کند و به هیات رئیسه بدهد.

اما این پرسش جدی مطرح است که او در این مدت چه کرده است؟

درباره حضور او در فوتسال هم بحث زیاد است. شاید بتوان گفت تنها دستاورد اصولی صفار در این کمیته یک سفر ایتالیا بود. چرا که وحید شمسایی بارها در مصاحبه های مختلف گفته توافق او با رئیس فدراسیون بوده و پس از قطعی شدن همکاری با اصولی نیز جلسه ای برگزار کرده است.

نکته قابل توجه دیگر آن است که اصولی صفار بر اساس چه تخصصی مسئولیت این دو کمیته را پذیرفته است؟

2 مرداد 1398 خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: "... احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد است و در انتخابات شورای پنجم خودش را دانشجوی دکتری مدیریت کسب‌وکار دانشگاه فردوسی معرفی کرده بود....

... کارشناس هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا احسان اصولی از اعضای شورای شهر مشهد دانشجوی دکترا در رشته مدیریت کسب‌وکار دانشگاه فردوسی است؟ اظهار کرد: این عضو شورای شهر دانشجوی دانشگاه فردوسی در هیچ مقطع تحصیلی نیست.

جهان یادآور شد: این مسؤول شهری سال ۹۳ در کالج دانشگاه فردوسی مشهد ثبت‌نام کرده و حتی برای گذراندن همان دوره دانشپذیری کالج نیز حضور پیدا نکرده است...."

 

2-  مهرداد سراجی

1255206_540

رئیس دفتر سابق علی سعیدلو در سازمان وقت تربیت بدنی با همین سابقه که به هیچ عنوان ورشی محسویچب نمی شود، به عنوان مدیرعامل یکی از مهم ترین باشگاه های صنعتی یعنی سایپا انتخاب شد. این تیم چند سالی می شد که در سطح اول فوتبال کشور خود را تثبیت کرده بود. اما مدیریت او سایپا را پس از سال ها روانه لیگ دسته یک کرد و حتی در همین لیگ هم وضعیت خوبی ندارد. فاصله 19 امتیازی از صدر و 15 امتیازی از قعر جدول باعث شده تا تیمی که به ادعای سراجی در تاریخ 22 تیرماه، مدعی کسب سهمیه آسیایی در فصل جاری باید می بود، تا اینجای کار در جایگاه دوازدهم جا خوش کند.

والیبال این باشگاه هم در جدول 14 تیمی لیگ برتر این رشته یازدهم است و چندان حال و روز خوبی ندارد. همین امروز والیبال سایپا هم به لیگ دسته اول سقوط کرد. تیمی که بعد از 25 سال راهی لیگ پایین تر شد تا یکی از باشگاه هایی که در همه ادوار گذشته، لیگ برتر والیبال را تجربه کرده بود، این بار با مدیریت سراجی سقوط کند. شاید این عضو هیات رئیسه فوتبال را بتوان "پدر سقوط تیم ها از لیگ برتر" دانست و طی 8 ماه دو تیم این باشگاه را از سطح اول فوتبال ایران دور کرد.

نکته قابل توجه این است که مردی که این روزها به عنوان منتقد اول شهاب الدین عزیزی خادم، احتمالا با کمک و مشاوره تیم رسانه ای پرتعداد خود که در تریبون های شان حسابی از خجالت نفر اول فوتبال ایران درآمده اند، از این رسانه به آن رسانه می رود و از این شبکه به آن شبکه و از این برنامه به آن برنامه، چندان نقدپذیر هم نیست و وقتی با پرسشی درباره انتقاد علی کریمی مواجه شد، جادوگر فوتبال ایران را متهم کرد چون کریمی سرمربی سایپا نشده، از سراجی انتقاد کرده است! موضوعی که سبب اعتراض هیات مدیره این باشگاه هم شد. صحبت های تند حسین خبیری به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره سایپا از سراجی هنوز از یادها نرفته که در مصاحبه با خبرگزاری مهم در تاریخ 19 آذر ماه گفت: "... متاسفانه رفتارها و دعوای آقای سراجی با رئیس فدراسیون فوتبال آسیبش را به سایپا زد و این آسیب ها همچنان ادامه دارد.... به عنوان عضو هیات مدیره باشگاه سایپا به آقای سراجی متذکر می شوم که مشکلات و اختلاف نظر با عزیزی خادم را در جلسات داخلی مطرح و حل کنند تا سایپا بابت این دعواها ضرر نکند و پاسوز اختلافات این دو نشنود."

این درحالی است که عملکرد چند ماهه او در فوتسال هم هیچ دستاورد مهمی نداشت. در آن دوران کوتاه آن چه هویدا شد، تشتت آرای خانواده فوتسال بود که حتی داد اعضای کمیته اش را هم درآورد. استعفای سراجی در یک قدمی جام جهانی هم از آن دست خوش هایی بود که فضای تیم را هم به هم ریخت و مصاحبه ها و توییت ها و استوری های گاه و بی گاه در صفحه های شخصی سراجی، برای فوتسال هم تشنج آفرین شد.

طبیعی است که او در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و در مقابل فرد پرسابقه ای چون محمدرضا ساکت نمی توانست شانسی برای کسب رای اعتماد مجمع داشته باشد. اما بی تردید حمایت های عزیزی خادم که خود پیش از ریاست فدراسیون به عنوان رئیس هیات مدیره این باشگاه فعالیت می کرد، سببی برای راهیابی سراجی به هیات رئیسه ای بود که حالا مدعی رئیس فدراسیون شده است!

مردی که این روزها با محرومیت کمیته اخلاق به واسطه شکایت باشگاه پیکان مواجه شده، یکی از مهم ترین ایرادهای خود را پاداش های پرداختی تیم های ملی می داند؛ اما حسین شریفی، مدیر روابط عمومی و سخنگوی فدراسیون، در مصاحبه ای که به نوعی مواجهه غیر مستقیم این نفر در خبرگزاری صدا و سیما بود، اعلام کرد سراجی هم مانند سایر اعضای هیات رئیسه پاداش گرفته است!

 

3-  شهره موسوی

61866905

عجیب ترین مورد درخواست عزل را باید به نام مدیرعامل سابق باشگاه بادران سند زد. نایب رئیسی که به سبب فعالیت های اقتصادی و حضور در بخش خصوصی فوتبال به نظر می رسید گزینه ای مطلوب برای فوتبال بانوان باشد. او که از گوشه و کنار خبر می رسد طی یکی دو روز گذشته با اهالی رسانه تماس گرفته تا آن ها را متقاعد کند علیه عزیزی خادم با او مصاحبه کنند، در تمام چند ماه گذشته وقتش را صرف رتق و فتق امور خود و همسرش کرده که بارها شایعه شد در زندان است. جماران 10 آذرماه در گزارشی مدعی شد "... موسوی به علت فعالیت های اقتصادی شائبه دار خود پس از برگزاری جشن تولدش دستگیر شده است...."

در واقع موسوی در مدت نیابت رئیسی فدراسیون، بیش از آن که به فکر سازمان دهی تیم های فوتبال و فوتسال باشد، چاره ای نداشته که در پی سامان بخشی به تجمع مال باختگان بادران و کینگ مانی در جلوی فدراسیون فوتبال و محل شرکت و... بوده و این که چگونه فرصت کرده به فکر عزل موقت مردی باشد که او را به این جایگاه در فوتبال ملی رسانده، پذیرفتنی نیست.

روز پنج شنبه جلسه سرنوشت ساز هیات رئیسه فدراسیون برگزار می شود و تکلیف ماندن یا نماندن رئیس فدراسیون هم روش خواهد شد. هرچند به نظر می آید مخالفان پس از حذف سراجی کار سختی برای رسیدن به حد نصاب دو سوم دارند. اما به هر حال آن چه مسلم است آن است که عزیزی خادم در این مورد خاص بیشتر از ناحیه اعضایی ضربه خورد که اتفاقا بیشترین حمایت را از آنان داشت.

باید دید فوتبال که از سال 95 تاکنون با بحران هایی مانند فاجعه ویلموتس و شکست های تلخ مقابل عراق و بحرین و استعفای مهدی تاج را هنوز از یاد نبرده و هر لحظه ممکن است رای نهایی ویلموتس کمر خمیده آن را بشکند، چه آینده ای دارد.

 

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: