کد خبر: ۹۱۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
تعداد بازدید: ۲۹۸
نشست «مطالبات اتحادیه‌های علمی دانشجویی در چهل سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» با حضور جمعی از ادوار و دبیران اتحادیه‌های علمی دانشجویی کشور در خبرگزاری فارس برگزار شد.

مطالبات اتحادیه‌های علمی دانشجویی در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاببه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، دهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در سال جاری با عنوان « انقلاب اسلامی، جهش علمی، نخبه پروری، تمدن اسلامی» نامگذاری شده است.

اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان بزرگترین مجموعه های دانشجویی کشور جزو مجموعه های فعال دانشجویی در دانشگاه های کشور هستند که جوانان فعال در آنها نقش برجسته ای در پیشرفت های علمی کشور دارند و ظرفیت‌های بسیاری را در دانشگاه‌های سراسر کشور در اختیار دارند که با بهره وری مناسب از این بستر پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در باره اعتماد نقطه زن به جوانان متخصص و فعال علمی کشور و همچنین منویات ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص محوریت جوانان متخصص و متعهد انقلابی جهت تحقق نظام پیشرفته اسلامی می توان گام هایی استوار در مسیر توسعه علم محور ایران عزیز برداشت. 

با توجه به جایگاه اتحادیه ها و تشکل‌های دانشجویی علمی، و همچنین با توجه به نامگذاری دهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در سال 1400 نشستی با عنوان «مطالبات اتحادیه های علمی دانشجویی در چهل سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» را با حضور جمعی از ادوار و دبیران فعلی اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در خبرگزاری فارس برگزار کردیم.

در این نشست هر یک از فعالین علمی دانشجویی کشور، مطالبات را در حوزه فعالیت اتحادیه های علمی مطرح کرده و از مسئولان وزارت علوم و نهادهای مرتبط خواستند تا به این مطالبات توجه شود.

توزیع ناعادلانه امکانات و بی‌توجهی به فعالین علمی کشور علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب، عدم استفاده از ظرفیت بی نظیر اتحادیه های علمی، عدم بکارگیری ادوار و فعالین علمی دانشجویی کشور در سطوح مدیریتی، عدم اطلاع بسیاری از مسئولین کشور از وجود ظرفیت عظیم اتحادیه های علمی با بیش از بیست سال سابقه، ضعف جدی رسانه های خبری و رادیویی و تلویزیونی در ارائه تصویری درست و واقعی از فعالیت های گسترده اتحادیه های علمی دانشجویی کشور، شرح دستاوردها و زمینه های فعالیت اتحادیه های علمی و لزوم علم گرایی و تخصص محوری در اداره امور کشور از مواردی بود که فعالین تشکل های علمی دانشجویی در این نشست به آن اشاره کردند.

مشروح این نشست در ادامه آمده است:

* شاهد نادیده گرفتن اتحادیه‌ها و تشکل‌های علمی دانشجویی هستیم

کمیل یزدانی دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور در این نشست گفت: اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان بزرگترین نهاد دانشجویی کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را از بدو تاسیس در بیست و دو سال گذشته در عرصه‌های ملی و بین‌المللی رقم زده‌اند و بطور سالانه با برگزاری بیش از 50 رویداد ملی و بیش از 5 رویداد بین المللی پرکارترین نهاد فعال دانشجویی کشور محسوب می‌شوند که همواره در سطوح دانشجویی مورد استقبال اقشار مختلف دانشجویان قرار داشته‌اند.

رئیس سابق سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور افزود: این نهاد دانشجویی حوزه‌های فعالیتی گسترده‌ای را تعمیم می‌دهد که از آن جمله می توان به انجام فعالیت‌های پژوهشی، علمی و تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مهارتی و کاربردی، برگزاری دوره‌های آموزشی نرم افزارهای تخصصی، برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌های علمی و جشنواره‌ها، بازدیدهای علمی و سفرهای تحقیقاتی، نشست‌های تخصصی، انتشار نشریات کاغذی و الکترونیکی چند زبانه، برگزاری مسابقات علمی ملی و بین‌المللی، ارائه مقاله‌های علمی و پژوهشی درکنفرانس‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، بزرگداشت و تقدیر از مفاخر علوم و دانشجویان برگزیده، تالیف و ترجمه کتاب، فعالیت‌های حوزه IT، چاپ مقالات علمی در مجلات علمی داخل و خارج از کشور و فعالیت در حوزه کارآفرینی و اشتغال اشاره کرد.

عضو سابق شورای سیاستگذاری بر انجمن‌های علمی وزارت علوم تاکید کرد: هر یک از حوزه‌های فعالیتی بیان شده در جشنواره بین المللی حرکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری که محلی برای ارائه دستاوردهای اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و فعالین علمی دانشجویی و بزرگترین جشنواره دانشجویی کشور است، دارای حوزه رقابتی جداگانه‌ای‌ست که هر ساله مجموعه فعالین علمی دانشجویی در آن به رقابت می‌پردازند.

 دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: علی رغم این حجم از دامنه اثرگذاری اتحادیه‌های علمی دانشجویی در سطح کشور و فعالیت‌های گسترده‌ای که در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی انجام می‌دهند، کمترین توجهی به آن‌ها از سوی نهادهای مختلف کشور در جهت استفاده از ظرفیت این فعالین دانشجویی، به خصوص در دوران پس از مسئولیتشان نمی‌گردد و این جای بسی تاسف دارد.

 

 

وی افزود: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب همواره بر لزوم توجه به اجتماع و گعده‌های علمی دانشجویی تاکید داشته‌اند تا آنجا که فرمودند "در دفاع از حرکت علمی کشور، تا نفَس دارم کوتاه نخواهم آمد". این مهم آنقدر از نظر ایشان حائز اهمیت است که حتی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به عنوان اولین سرفصل در توصیه‌های خود به موضوع علم و پژوهش، حتی بالاتر از موضوع معنویت و اخلاق یا اقتصاد پرداخته‌اند. در بخشی دیگر از فرمایشات ایشان در بیانیه گام دوم نیز جوانان نخبه متعهد انقلابی به عنوان مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور در تحقق نظام پیشرفته اسلامی قلمداد شده‌اند.

یزدانی تصریح کرد: حال آنکه علی‌رغم منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات موکد ایشان در دیدارهای مختلف در خصوص این مسئله هنوز هم شاهد نادیده انگاری فعالین علمی دانشجویی در نشست‌ها و دیدارهای مختلف و مرسوم دانشجویی و نخبگانی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های ما این است که اتحادیه‌های علمی دانشجویی به عنوان بزرگترین نهاد‌ دانشجویی کشور، در دیدار با رهبر انقلاب که همواره صحبت‌ها و رهنمودهای ایشان مرهمی بر تمامی دردها و آلام و سختی‌های راه پر فراز و نشیب‌مان بوده، بتوانند یک نماینده برای بیان مسائل داشته باشند

این فعال علمی دانشجویی اضافه کرد: واقعیت این است که حتی می‌توان گفت بسیاری از مسئولین در سطح وزارت علوم نیز از وجود چنین اتحادیه‌هایی بی‌خبرند و این یک فاجعه است.

وی گفت: بخشی از این مسئله نیز ناشی از کم کاری رسانه‌هاست. عدم پوشش رسانه‌ای از فعالیت‌های گسترده تشکل‌های علمی دانشجویی، عدم وجود خبرنگاران مرتبط در حوزه علمی دانشجویی و حوزه دانشگاه، عدم ارتباط با اتحادیه‌های علمی دانشجویی بعنوان بزرگترین نهاد دانشجویی کشور و ضعف در شناساندن این ظرفیت بزرگ علمی و نخبگانی به عموم مردم باعث شده تا تمامی توجهات معطوف و متمرکز بر تشکل‌های سیاسی و اسلامی گردد و این خلاف رویه علم محوری در امور است و صرفا باعث گسترده شدن جبهه گرایی و طیف گرایی و در اصطلاح سیاسی بازی بدور از علم گرایی و منطق می‌گردد.

* لزوم توجه مسئولان به جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی

صیاد شیخی ئیلانلو دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست کشور در این نشست گفت: امروزه در کشور بحران‌های محیط زیستی زیادی از جمله آلودگی هوا، کاهش منابع آب، فرونشست زمین، فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی و تولید انبوه پسماند نشان می‌دهد که رویکردهای سیاسی و نگاه سیاسی به مدیریت محیط زیست نمی تواند از بروز بحران های محیط زیست جلوگیری یا آن را حل کند. در واقع ما امروز نیازمند نگرش علمی و تخصصی به موضوعات کشور از جمله محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس تا وقتی که جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان بدنه های پویا و فعال دانشگاهی و پل ارتباطی بین دانشگاه، جامعه و صنعت در اولویت مدیران و تصمیم گیران نباشد، دانش و علم در مباحث مدیریتی و بخش اجرایی ما جایی نخواهد داشت.

این فعال دانشجویی گفت: فعالین انجمن های علمی دانشجویی و اتحادیه های علمی کشور به عنوان افراد با تجربه در حوزه های مدیریتی و با قرار گیری در فضای تعاملی تشکل های دانشجویی این قدرت و تجربه را دارند، تا بتوانند در راستای مدیریت های خرد و کلان کشوری ورود پیدا کنند. اما متاسفانه در دهه های گذشته ورود به جایگاه های مدیریتی در کشور نه بر اساس علم و تخصص بلکه بر اساس جهت گیری های سیاسی و از میان تشکل های فعال در حوزه های سیاسی صورت گرفته است.

 

 

وی افزود: در واقع فعالین انجمن های علمی دانشجویی و اتحادیه های علمی پس از سال ها تلاش و تجربه هیچ جایگاهی در مباحث مدیریتی و تصمیم گیری نداشته و حتی در بدنه کارشناسی نیز به این قشر توجهی نشده است.

شیخی تاکید کرد: همچنین فعالین علمی کشور در صورت راه اندازی کسب و کارها و شرکت های مشاور نیز به دلیل عدم باورپذیری مسئولان به جوانان و فعالان علمی دانشجویی نتوانسته اند در این خصوص هم موفق شوند. عملا بستری برای حمایت از این کسب و کارهای مستقل در کشور وجود نداشته و عمدتا فعالین علمی پس از تلاش های بسیار و ناامید از ورود به ساختار اجرایی کشور از این عرصه کنار رفته و بخش بزرگی از آنها در تلاش برای مهاجرت هستند.

وی گفت: اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست با وجود اینکه یک شبکه نوپا در ساختار شبکه های دانشجویی کشور است، توانسته در فعالیت های خود اقدامات قابل توجهی را در خصوص فعالیت های آموزشی و ارتباط و تعامل دانشجویان با فضای کسب و کار و ارتباط با جامعه را ایفا نماید. با وجود اینکه اتحادیه های علمی دانشجویی از حداقل حمایت های لازم نیز برخوردار نیستند، فعالین دانشجویی این حوزه توانسته اند با رویکردهای مدیریتی و تعاملی، فعالیت های ماندگاری را بر جای بگذارند. البته که برخی از طرح های و ایده های موفق این شبکه های دانشجویی نیز به دلیل عدم حمایت متوقف شده و یا به کندی پیش می روند.

دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست کشور اظهار داشت: امروزه به جرات می توان گفت در دو سال اخیر شبکه علمی دانشجویی حوزه محیط زیست توانسته بیش از چند صد برنامه مختلف را طرح ریزی و با حضور چند ده هزار نفر برگزار کند. ظرفیتی که در کمتر ارگانی با وجود بودجه های کلان تخصیص یافته به آنها می توان این را دید. لذا زمان آن رسیده است که نگاهمان به شبکه علمی دانشجویی کشور را تغییر داده و آنها را شبکه های تاثیر گذار در سیستم آموزشی و مدیریتی در کشور برشماریم.

 

 

وی گفت: تا به امروز عدم حمایت ها و ساختار های پیچیده و غیر ضروری موجب کاهش انگیزه های فعالیتی در تشکل های علمی دانشجویی شده و آنها را از فضای علمی کشور دور کرده است. اگر امروز نتوانیم این چالش ها را برطرف کرده و به ابزارهای حمایتی و تشویقی تشکل‌های علمی دانشجویی در کشور روی نیاوریم به زودی شاهد فروپاشی بزرگترین ساختار دانشجویی در کشور خواهیم بود. 

این فعال دانشجویی گفت: حذف ساختارهای اداری غیر ضروری برای فعالیت تشکل های دانشجویی و افزایش قدرت استقلال و تصمیم گیری توسط جایگاه حقوقی این تشکل ها، افزایش مشوق های دانشجویی در جهت افزایش انگیزه های فعالیتی در تشکل های علمی دانشجویی، توجه ویژه به ادوار تشکل های علمی دانشجویی در جهت پست های مدیریتی بر اساس سابقه و تجربه فعالیت های مدیریتی آنها، ایجاد ساختارهایی برای حضور ادوار تشکل های علمی دانشجویی و اتحادیه های علمی دانشجویی در کنار مدیران اجرایی، استفاده از ظرفیت‌های تشکل های علمی دانشجویی در تصمیم سازی و اجرای قوانین کشوری در حوزه های مختلف
توجه به ساختارهای علمی دانشجویی در رویکردهای آموزشی و ترویجی در کشور از پیشنهادات و مطالباتی است که می تواند موجب افزایش انگیزه فعالیت های دانشجویان شود.

* لزوم توجه به تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی علمی و استفاده از ظرفیت‌ آنها

روشنک مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور هم در این نشست درباره فعالیت‌های این اتحادیه گفت: اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق به عنوان بزرگترین تشکل علمی دانشجویی کشور بود که در دو سال پیاپی موفق به کسب دو عنوان در میان اتحادیه‌های برتر کشور شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با عضویت بیش از 200 انجمن علمی در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و راه‌آهن از دانشگاه‌های دولتی، آزاد و فنی حرفه‌ای ‌سراسر کشور مشغول فعالیت است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اتحادیه مهندسی برق به عنوان یکی از پویاترین اتحادیه‌های کشور و متشکل از 14 کمیسیون اصلی طی 23 سال گذشته به عنوان نماینده دانشجویان مهندسی برق به فعالیت‌های تاثیرگذاری در حیطه‌های مربوطه پرداخت است.

وی درباره شاخص ترین فعالیت های اتحادیه گفت: برگزاری بیستمین دوره کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران، همکاری در برگزاری دومین کنفرانس ملی مهارت‌های نوین در مهندسی برق و کامپیوتر و فن آوری ارتباطات، همکاری در ششمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم‌های هوشمند ایران، برگزاری نمایشگاه ملی و مسابقه ملی رباتیک هیرکان و برگزاری جشنواره ملی کارگاه‌های مهندسی ایران با حضور 15 دانشگاه برتر کشور و برگزاری بیش از 20 رویداد علمی در زمینه‌های مختلف مهندسی و شرکت بیش از 500 دانشجو در این رویدادها از شاخص ترین فعالیت های اتحادیه است که به تازگی صورت گرفته‌اند.

 

 

این دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه اصفهان گفت: اتحادیه تا به امروز متولی برگزاری 20 دوره کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق، 9 دوره مسابقه ملی رباتیک موش‌های هوشمند (شامل 12 لیگ متفاوت)، 5 دوره مسابقه دانشجویان برتر، انتشار بیش از سالانه 20 مجله دانشجویی در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف و برگزاری سالانه بیش از صدها رویداد آموزشی در سراسر کشور است و تلاش ما بر آن بوده است که علاوه بر رویدادهای علمی، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نیز انجام شود.

وی افزود: تمامی این فعالیت‌ها در شرایطی انجام می‌گیرند که اتحادیه های علمی دانشجویی از جمله اتحادیه برق، فاقد هرگونه حمایت مستقیم و توجه نهادهای دولتی حاضر در کشور هستند و به صورت کاملا داوطلبانه به فعالیت های خود ادامه می‌دهند و همین امر عرصه را به جهت شکوفایی این جامعه علمی و دارای پتانسیل بارز در راهبرد اهداف جوامع دانشجویی کشور، بر انجمن‌ها و اتحادیه های علمی دانشجویی تنگ کرده است و متاسفانه بوی بهبود ز این اوضاع نمی‌شنویم، به شکلی که شاهد این پدیده هستیم که هرساله تعداد انجمن‌های علمی و اعضای آن‌ها رو به کاهش هستند.

مرادی تاکید کرد: متاسفانه اتحادیه‌های علمی از هر سمت رانده شده‌اند به شکلی که نه اساتید، نه نهادهای دولتی و نه حتی دانشگاه‌ها که خود مسئول پرورش این تشکل ها هستند در اکثر موارد توجهی نثار فعالین علمی-دانشجویی کشور نمی‌کنند و حتی امتیازات و مزایایی که سابقا شاید روزنه‌ انگیزه ای برای اعضای اینگونه تشکل‌ها بود، طی سال‌های اخیر و به مرور کاهش پیدا کرده یا به صورت کامل حذف شده‌اند!

دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه اصفهان گفت: تا زمانی که ما خود را موظف ندانیم که این اشتیاق و انرژی جوانان جویای یادگیری و علم را به سمت مناسبی هدایت کرده و سازمان‌دهی کنیم، تفکر "ساختن" وطن عزیزمان توسط همین جوانان و نعمت حفظ حضور آن‌ها، امیدی واهی است.

وی ادامه داد: امید است پیش از آنکه فعالین علمی دانشجویی خود را طرد شده از جوامع علمی و دانشجویی کشور بیایند چاره ای به جهت حل و بهبود این معظل و استفاده از این ظرفیت شگرف علمی اندیشیده شود.

* موضوع جوانگرایی باید جدی گرفته شود

علیرضا خسروزاده دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی هم در ادامه گفت: تخصص گرایی و چرخش نسلی نخبگان لازمه توسعه یافتگی نظام های سیاسی است. اگر این چرخش اتفاق صورت نگیرد و هرکس بر اساس توانایی های خود نتواند وارد عرصه اجرایی شود، هم سیستم دچار ناکارآمدی خواهد شد و هم جامعه به رخوت دچار می‌شود.

دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: یکی از ضروریات امروز جامعه ما بحث سیاست و جوانان است. جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، در تشکل های مدنی و دانشگاهی فعال بوده اند و امروز قصد ورود به دستگاه های اجرایی و قانون گذاری دارند اما با موانعی روبرو هستند.

وی ادامه داد: یکی از این موانع عدم توجه دستگاه های اجرایی به جوان گرایی و فرصت به مدیران جوان است. البته که مدیران جوان هم نیازمند آموزش هستند؛ به یکباره نمی‌توان فردی را صرفا بخاطر جوان بودن در منصب اجرایی منصوب کرد. بلکه اولا تخصص لازم است و دوما همین تشکل های دانشجویی و سازمان های مردم نهاد در بیرون از دانشگاه می‌توانند ملاکی برای توانمندی اجرایی افراد در نظر گرفته شوند.

وی گفت: امروزه به دلیل گستردگی که برخی تشکل ها از جمله اتحادیه ها و مجامع انجمن های علمی دانشگاه ها دارند می‌توانند زمینه مناسبی برای پرورش نیروهای اجرایی باشند.

 

 

دبیر سابق انجمن علمی روابط بین‌الملل دانشگاه علامه افزود: یکی دیگر از موانع ورود جوانان به عرصه سیاست موانع قانونی نظیر حداقل سن ورود به نهادهای قانون گذاری است. امروزه در برخی کشورها این مانع برداشته شده است و در کشور هم ما بهتر است در نهادهایی که امکانش فراهم است از مسئولان جوان استفاده شود.

وی تصریح کرد: افزون بر این، گاهی برخی مسئولین دستگاه های اجرایی اعتمادی به جوانان ندارند، این در حالی است که در دستگاه های اجرایی حداقل سن ملاک نیست. برخی مسئولین علی‌رغم اینکه شعار جوان گرایی می‌دهند، نتوانسته‌اند به این مسئله جامه عمل بپوشانند.

این فعال دانشجویی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب به بحث ورود جوانان متخصص به عرصه های اجرایی تاکید شده و این مهم نباید به فراموشی سپرده شود. مسئله ورود جوانان متخصص به عرصه های اجرایی نیاز امروز جامعه ماست. اینکه بر جوانان متخصص تاکید می‌کنم به این خاطر است که صرف جوان گرایی ملاک نیست؛ بلکه تخصص هم لازم است. گاهی وقت ها دیده شده برخی دستگاه ها دست به انتصاب جوانانی زده اند که تخصص کافی ندارند یا انتصاب آن ها به واسطه خویشاوندی با برخی مدیران بوده است که خب این مسئله موجب ناکارآمدی و بی عدالتی می‌شود و لازم است نهاد های نظارتی نسبت به مقابله با انتصابات فامیلی و رفاقتی تمهیدات بیشتری وضع کنند.

وی گفت: انجمن علمی محفل بیان مسائل کاربردی است و ضرورت دارد به انجمن های علمی و اتحادیه های علمی توجه بیشتری شود. یکی از گلایه های جدی ما این است که مسئولین توجه چندانی به انجمن علمی ندارند. بطور مشخص اخیرا در سخنرانی های سران سه قوه و رییس صداوسیما با تشکل های دانشجویی نماینده‌ای از سوی انجمن های علمی انتخاب نشده بود و این جای گلایه دارد که انجمن های علمی در تریبون های رسمی کشور جایی ندارند.

* مشکلات اتحادیه‌های علمی دانشجویی/ از عدم حمایت تا نداشتن تربیون در روز دانشجو

سارا رضائی دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی صنایع کشور هم گفت: اتحادیه انجمن‌های علمى دانشجویى مهندسى صنایع کشور، در دى ماه سال ۱۳۹۵ تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، تاسیس شد و درحال حاضر چهارمین دوره رسمى فعالیت خود را سپرى می‌کند. این اتحادیه در سال‌های گذشته موفق به کسب مقام دوم و مقام شایسته تقدیر بین اتحادیه‌های علمی دانشجویی کشور شده است.

وی درباره فعالیت‌های شاخص اتحادیه گفت: برگزاری همایش ملی مهندسی صنایع (به صورت حضوری و مجازی)  که هرساله موفق به جذب بیش از ۳۰۰ مخاطب در رشته مهندسی صنایع شده است، انتشار اولین نشریه دو زبانه علمی دانشجویی کشور به صورت متنی و صوتی، برگزاری بازدید ملی صنایع از نگاه صنایعی‌ها (بازدید به صورت مجازی از صنایع مختلف در استان‌های کشور) بخشی از فعالیت‌های اتحادیه بوده است.

رضایی درباره مهمترین چالش‌هایی که اکثر اتحادیه‌های علمی دانشجویی با آن روبرو هستند، گفت: ضعف در ساختار برگزاری و عدم شفافیت در داوری و شیوه امتیازدهی به ویژه حوزه اتحادیه های برتر کشور در جشنواره بین المللی حرکت، یکی از معضلات پرتکرار و مشکلات عدیده فعالین علمی دانشجویی است.

وی ادامه داد: دخالت و دست بردن کارشناسان در امر داوری و اعمال سلیقه در امتیازدهی به جای ارجاع داوری حوزه اتحادیه‌ها به کمیته داوری جشنواره و همچنین عدم پاسخگویی به اعتراضات وارده به نتایج اعلامی جشنواره از مصائب دیگر این جشنواره است.

 

 

دبیر اسبق انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه یزد افزود: موضوع دیگر کارشکنی وزارت علوم در تحقق شورای مرکزی دبیران اتحادیه های علمی دانشجویی کشور است. در این باب علی رغم اینکه از سوی اداره کل فرهنگی و اجتماعی، این موضوع بررسی و مورد تایید قرار گرفته اما همچنان پس از گذشت دو سال هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

این فعال دانشجویی گفت: موضوع بعدی عدم تخصیص بودجه مصوب اتحادیه‌های علمی است. در واقع اتحادیه های علمی دانشجویی با این حجم از فعالیت ها و گستره موضوعی زمینه ها، هیچ بودجه ای از سوی وزارت علوم دریافت نمی کنند و این موضوع تنها در سال گذشته به دریافت بودجه بسیار محدودی مختصر شده است.

رضایی یادآور شد:‌چالش دیگر برای تمامی اتحادیه های علمی دانشجویی نداشتن دفتر ثابتی در تهران به عنوان دفتر مرکزی اتحادیه است. این معضل در برخی اتحادیه ها با پیگیری های شخصی آنهم برای همان سال محقق می شود و سرنوشت آن در سال های بعدی مشخص نیست و اتحادیه های علمی دانشجویی از این کمترین حق خود نیز محرومند.

وی گفت: به عنوان آخرین مورد نیز بایستی به حذف اتحادیه های علمی دانشجویی از تمامی جلسات روز دانشجو امسال، حتی در دیدار با وزیر علوم اشاره کرد. البته که این موضوع جدیدی نیست و جهادگران علمی کشور به این نادیده انگاری عادت دارند. حتی در جلسات نهادهای مختلف کشور با دانشجویان نیز فعالین علمی دانشجویی از هیچ نماینده ای برخوردار نیستند و این رویه حذف جوانانی که دغدغه ای جز آبادانی ایران عزیز آنهم بر مدار علم و منطق و توانمندی های فکری و تخصصی ندارند، پیامدهای مناسبی برای آینده کشور نخواهد داشت.  

* انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند کمک بسیاری به تحقق اهداف بیانیه گام دوم کنند

سعید صالح‌نیا صومعه‌سرائی عضو هیئت موسس و دبیر دو دوره اتحادیه علمی دانشجویی شیمی ایران هم در این نشست گفت: اتحادیه علمی دانشجویی شیمی ایران در تاریخ 15 مهر ماه 1394 در خلال برگزاری دومین کنفرانس دانشجویی شیمی ایران به میزبانی دانشگاه گیلان و با حدود 20 عضو انجمن تاسیس شد.

عضو پیوسته انجمن شیمی ایران افزود: ارتقاء سطح دانش و مهارت دانشجویان فعال انجمن‌های عضو اتحادیه، نمایندگی علمی دانشجویان رشته‌ شیمی و تاثیرگذاری بر نظامات آموزشی کشور از طریق حضور فعالانه در مجامع تخصصی و ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه و فضای کسب و کار، ساماندهی فعالیت و تحرک بخشی انجمن‌های علمی تخصصی نوپای مرتبط از طریق حمایت و انتقال تجربیات و ارتقاء سطح فعالیت‌های انجمن‌های فعال با رویکرد هم‌افزایی بخشی از اهداف تاسیس این اتحادیه بود.

صالح‌نیا ادامه داد: همچنین برگزاری  برنامه‌های تخصصی و حرفه ای مرتبط با شیمی در گستره‌ ملی، انتشار کتب و یا نشریات تخصصی در سطح ملی، ساماندهی کمیته‌های تخصصی اتحادیه تشویق و ترغیب اساتید، دانشجویان، دانش آموختگان و صاحبان سمت و منصب نمونه و ممتاز،  ارتباط با فضای کسب و کار، ترویج و گسترش رعایت اصول اخلاقی در حوزه آموزش و پژوهش در شیمی و ... از دیگر اهداف اتحادیه است.

 

 

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در این بازه چند ساله فعالیت اتحادیه شیمی تفاهم نامه‌های گوناگونی مابین اتحادیه و ارگان‌های دولتی و غیردولتی به امضا رسیده که می توان به مواردی من جمله امضای تفاهم نامه با سندیکای تولید کننده مواد دارویی، ثبت اتحادیه به عنوان نهاد ترویجی ستاد توسعه فناوری نانو، امضای تفاهم نامه همکاری با یک شرکت صنعتی به عنوان همکاری در پروژه‌های صنعتی، همکاری در امور دانشجویی انجمن شیمی ایران با تصویب آیین نامه تعامل بین انجمن های علمی دانشجویی شیمی و انجمن شیمی ایران و ... اشاره کرد.

عضو اسبق شورای سیاست گذاری انجمن های علمی دانشجویی وزارت عتف با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در باره کارهای بزرگی از سوی انجمن‌های علمی و مجموعه‌های دانشجویی انجام شده، گفت: علیرغم توجهی که رهبر انقلاب به اتحادیه‌ها و تشکل‌های علمی دانشجویی دارند
متاسفانه همیشه در بین تشکل‌های دانشجویی مظلوم ترین تشکل‌ها، انجمن‌های علمی دانشجویی هستند که با وجود نگاه علمی، تخصصی و همچنین رای گیری و مشارکت بالای دانشجویان در روند انتخاب اعضای انجمن که به عنوان بزرگترین جامعه دانشجویی کشور با بیش از 10.000 شعبه در دانشگاه های سراسر کشور و بیش از 40 اتحادیه علمی دانشجویی است، آن طور که باید و شاید به  آنها توجه صحیح علی الخصوص در سالهای اخیر نشده است.

وی افزود: عدم تخصیص دفاتر متمرکز به اتحادیه‌های علمی دانشجویی به عنوان دبیرخانه و قطع بودجه های سالانه مصوب اتحادیه های علمی دانشجویی، بخشی از معضلات و مشکلات بسیار گسترده اتحادیه های علمی دانشجویی است.

صالح نیا یادآور شد: سخنان رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مهر تأیید دیگری بر تأکیدات همیشگی ایشان نسبت به نقش جوانان در ساختن آینده ایران، پیشبرد گام دوم انقلاب و لزوم بهره‌وری از ظرفیت‌های آنان محسوب می‌‌شود.

وی ادامه داد: در این بیانیه، از جوانان به عنوان فرصت ارزشمند و ظرفیت امید بخش کشور یاد شده و هیچ اندوخته مادی با آن‌ها قابل مقایسه نیست. این پیام علاوه بر فراخواندن جوانان برای قدم گذاشتن در میدان و عملی ساختن اهداف کشور در حوزه‌های علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، پیامی جدی به مسئولان کشور نیز بود که به نظر اینجانب می‌توان با بهره‌گیری و توجه ویژه و متفاوت به انجمن‌های علمی دانشجویی و همچنین جوانان متعهد و متخصص به پیاده سازی اهداف عالی گام دوم انقلاب کمک والایی کرد.

* احیای انجمن‌های علمی دانشجویی، در گِرو همت وزیر علوم / انتقاد از بی‌توجهی به اتحادیه‌های علمی دانشگاه‌ها

مهرزاد امیدوار دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی ایران هم گفت: بی تردید دانشگاه مبدأ تحولات و تحرکات آرمان گرایانه در مسیر رشد و توسعه همه جانبه کشور محسوب می‌شود و در این میان، دانشجویان در پرتو مشعل فروزان امید به آینده در جهت پی ریزی توسعه دانش بنیان و تقویت پایه های زندگی سعادت بخش برای همه گام برداشته و نقش می آفرینند.

این کارشناس ارشد روانشناسی از دانشگاه گیلان ادامه داد: دانشجویان امروز با درک صحیح از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه با ایجاد پیوندی میان علم، ایمان و عمل، به نماد روشنی از خودباوری در مسیر دانش و بکارگیری آن تبدیل شده‌اند و برای ایرانی آبادتر و فردایی بهتر، اندیشمندانه و هوشمندانه می کوشند تا میهن خویش را به جایگاه واقعی در سطوح بین‌المللی برسانند.

وی تاکید کرد:‌ دانشجو، نمادی از عدالت‌خواهی، روشنفکری، پویایی و مطالبه گری بوده و آینده و پیشرفت کشور مرهون تلاش و پشتکار دانشجویان است. در فضای دانشگاهی مجموعه های دانشجویی مختلفی با کارکردهای مجزا جهت آزمون و خطا و کسب تجربه دانشجویان در امور مختلف، تمرین مدیریت و کار گروهی، یادگیری بهره گیری حداکثری از کمترین امکانات موجود، پرورش خلاقیت و در نهایت تربیت مدیران انقلابی آینده برای ایران اسلامی وجود دارد که انجمن های علمی دانشجویی و ایضا اتحادیه های علمی را با توجه به ظرفیت ممتازی که در عین بی توجهی‌های مرسوم دارند می توان جزو شاخص ترین این مجموعه های دانشجویی نام برد.

عضو سابق شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در وزارت علوم یادآور شد: در چند سال اخیر، جنس نگاه و میزان حمایت از بزرگترین جریان دانشجویی در سطح دانشگاه‌های کشور، همواره ناعادلانه، غیرمنطقی و البته ناجوانمردانه نسبت به سایر تشکل‌های دانشجویی بوده است.

 

 

وی گفت: دولت های پیشین به جهت تثبیت موقعیت سیاسی خود در دانشگاه و کسب محبوبیت به منظور بهره برداری های انتخاباتی، همواره نگاه ویژه‌ای به تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه‌ها داشته و متأسفانه بدین ترتیب انجمن‌های علمی دچار محجوریت شده و در حاشیه دانشگاه مانده اند.

امیدوار تاکید کرد: مگر غیر از این است که برای نیل به توسعه و اعتلای کشور، نیاز مبرم به ارتباط فی مابین جامعه و فضای آکادمیک دانشگاهی است؟ مگر می توان با بی توجهی به کلیدی ترین مجموعه و نهاد علمی در دانشگاه، به این مهم رسید؟  دانشجویان و فعالین علمی بدون جهت‌گیری سیاسی و سیاسی‌بازی، با همت بلند سعی در توسعه و اعتلای رشته و دانشگاه خود دارند و در نهایت در مسیر توسعه استان و کشور گام برمی‌دارند اما بی توجهی به این ظرفیت، در خور و زیبنده این مجموعه نبوده و نگران کننده است.

این فعال دانشجویی گفت: توسعه ایران اسلامی ابعاد مختلفی دارد که فعالین علمی دانشجویی کشور توجه و تمرکز خود را در بُعد علمی فرهنگی متمرکز کرده و با نگاهی مستقل، منطقی و علم محور بدور از جهت گیری های سیاسی فعالیت می کنند که اغلب با بی مهری دولت‌ها، حقوق حقه آنان مغفول واقع شده است.

وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی وزارت علوم به اتحادیه‌های علمی دانشجویی گفت: با تغییرات صورت گرفته در وزارت علوم در دولت سیزدهم انتظار داشتیم که روند نامناسب گذشته تغییر کند اما دیدیم در در روز دانشجو هیچ جایگاهی برای فعالین علمی دانشجویی کشور قائل نبودند.

این فعال دانشجویی افزود: از دکتر زلفی گل که از بدنه انجمن‌های علمی کشور هستند و از ظرفیت‌های مجموعه های علمی آگاهی کامل دارند انتظار می رفت که تغییر رویه ای نسبت به اسلاف خود به این نهاد داشته باشند که متأسفانه تاکنون این مهم محقق نشده و رویه بی توجهی به انجمن های علمی دانشجویی کشور کما فی السابق ادامه دارد.

وی افزود: نگرانی بزرگ خانواده علمی دانشجویی کشور این است که موج دو قطبی سازی ساخته شده بین مجموعه های دانشجویی توسط وزرای پیشین علوم باعث دلسردی اعضای این خانواده بزرگ شده و شوق فعالیت در مجموعه نامبرده در چند سال اخیر به سردی گراییده و رو به خاموشی است.

وی تاکیدد کرد: نمی توان صرفا همه‌گیری بیماری کرونا را عامل عدم فعالیت این دانشجویان در مقطع فعلی دانست چون اساساً فلسفه وجودی نهاد مذکور این است که در محدودترین شرایط می توان بهترین عملکرد را داشت؛ فلسفه وجودی انجمن های علمی این است که با توجه به شرایط و محدودیت های موجود راهکار ارائه دهد اما این موج ناامیدی در چند سال اخیر بقدری زیاد بوده که باعث نگرانی اعضا و فعالین فعلی و سابق آن شده است. باید خاطر نشان کرد که این موج یأس و ناامیدی مشخصاً از بی توجهی وزارت علوم و در رأس آن شخص وزیر علوم در طول ادوار دولت ها ناشی شده است.

وی گفت: متأسفانه انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی با تمام ظرفیت های آن رو به افول بوده و تنها تغییر رویکرد مجموعه وزارت علوم و در رأس آن شخص وزیر علوم می‌تواند مانع این فاجعه گردد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: برای جلوگیری از بین رفتن این مجموعه کلیدی که سهم بسزایی در تربیت نخبگان دانشگاهی و همچنین فراهم آوری بستری جهت ایفای نقش موثر نخبگان در محیط دانشگاهی و در شاخص بزرگتر، تأثیر شگرفی در ایجاد تعامل و هم افزایی در مسیر شکوفایی، توسعه و پیشرفت میهن عزیزمان دارد، اقدام عاجل شخص وزیر علوم جناب آقای زلفی گل مورد انتظار است. باشد که این مهم هر چه سریع تر محقق گردد.

* نباید از ظرفیت اتحادیه‌های علمی دانشجویی در بحث جوانگرایی غافل شد

رضا آزر عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه علمی دانشجویی فلسفه کشور هم ضمن انتقاد از ضعف سیاست‌‌گذاری در امور تربیتی گفت: شاید روزی این باور وجود داشت که با دانشگاه رفتن و صِرف مدرک اندوزی نه تنها می‌توان در مسیر علم محوری حرکت کرد بلکه از آن می‌توان به عنوان معیاری برای ارزش‌گذاری و تربیت نیروی کارآمد نیز استفاده نمود؛ اما با بررسی نتایج عینی و نیازهای جامعه به راحتی می‌توان به این نکته پی‌ برد که نیاز امروز جامعه ما علی‌رغم بازنگری‌های متعدد در محتوا، شیوه و ساختار آموزشی مدرک‌گرایی نیست و جامعه‌ در حال تحصیل ما از دبستان تا دکتری بیشتر نیازمند فراگیری مهارت‌های زندگی و تربیت صحیح و منطبق بر الگوی‌های استاندارد علمی و اسلامی است.

دبیر سابق انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه محقق اردبیلی افزود: براساس نتایج موجود، به نظر می‌رسد که ساختار آموزشی و تربیتی ما توان پاسخگویی لازم برای تربیت کارآمد نسل جدید را ندارد و نیاز به بازنگری بیشتر حتی در ساختار اجرایی آن دارد.

 

 

این فعال علمی دانشجویی ادامه داد: در راستای بازنگری ساختار اجرایی مقوله آموزش بایستی ادغام وزارت علوم، آموزش و پرورش و بخش آموزش پزشکی و همچنین تشکیل و تفکیک وزارت پژوهش، تحقیقات و فناوری در دستور کار مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد تا ضمن سیاست‌گذاری صحیح و همگرا منطبق بر عدالت در مقوله‌ آموزش و تربیت، در مقوله پژوهش و تحقیقات و فناوری هم بازنگری صورت پذیرد تا به این صورت بتوان به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

وی افزود: امروز ساختار آموزشی مدرک محور ما همانند سیستم خط تولید یک کالا عمل می‌کند که در نتیجه آن نه تنها با نوآوری همسویی چندانی نداریم بلکه در بحث تربیت نیروی انسانی کارآمد و موثر نیز دارای ضعف هستیم و همین موضوع می‌تواند یکی از عوامل بی‌اعتمادی به جوانگرایی با اتهام به کم تجربگی و ناپختگی گردد.

عضو سابق کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فرمایش و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر جوانگرایی و عدم خارج کردن نیروهای با تجربه و صاحب فکر از دایره گفت: امروز روح مدیریت اجرایی کشور سازگار با روح زمانه نیست که همین امر سبب افزایش هر چه بیشتر شکاف‌های بین نسلی شده و موجب گردیده تا در بحث جوان‌گرایی در مدیریت اجرایی کشور تعادل بین نیروی جوان، متخصص و نوآور با نیروی باتجربه‌ و آشنا به امور و ظرایف در میدان عمل رعایت نشود تا نه تنها با ضعف در کادرسازی برای سطوح مدیریتی آینده کشور مواجه شویم؛ بلکه گاها شاهد انتصابات فامیلی و مدیریت مورثی به دور از شایستگی‌های لازم و بدون رعایت سلسله مراتب مدیریتی شویم.

آزر در پایان گفت: در بحث جوانگرایی و کادرسازی و آموزش و تربیت نیروی کارآمد و موثر نباید از ظرفیت اتحادیه‌های علمی دانشجویی و انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها غافل شد و مسئولین اجرایی در سطح عالی کشور و استان‌ها می‌توانند با بکارگیری از فعالین این حوزه که دارای استعداد، تخصص و تجربه اجرایی لازم هستند، در بسترهای قانونی موجود به عنوان دستیار جوان با شرح وظایف مشخص و قدرت چانه‌زنی لازم بهره جویند.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: