کد خبر: ۹۰۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
تعداد بازدید: ۲۶۱
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح استفساریه‌ای موافقت کردند که در صورت تصویب آن قیمت گاز کوره‌های آجرپزی اصلاح می‌شود.

تصویب یک فوریت طرح استفساریه اصلاح قیمت گاز کوره‌های آجرپزیبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با دو فوریت طرح استفساریه اصلاح بند «ط» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موافقت کردند، سپس یک فوریت این طرح به رای مجلس گذاشته شد که با ۱۴۵ رای به تصویب رسید.

در متن این استفساریه آمده است:

« با توجه به بند ط تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور آیا کوره های آجرپزی مشمول این بند می باشد و گازبهای آن مطابق ۱۰ درصد نرخ متوسط قیمت خوراک پتروشیمی می باشد؟

خیر، کوره های آجرپزی مشمول بند ط تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نمی باشد و گازبهای آن مطابق کسب و خدمات و تجاری محاسبه می گردد.»

طبق بند «ط» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ « به منظور اجرای ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸/۱۰/۱۵، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر سی‌درصد (۳۰%) و واحدهای سیمانی برابر ده درصد (۱۰%) و سایر صنایع (به‌غیر از نیروگاه‌) برابر ده درصد (۱۰%) نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به ‌شرکت‌های پتروشیمی که بر اساس جزء (۴) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تعیین می‌شود، خواهد بود. منابع حاصل از افزایش این بند به ردیف (۳) منابع دریافتی جدول تبصره (۱۴) این قانون اضافه می‌شود.»

در جریان بررسی دو فوریت این طرح الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان اولین مخالف دو فوریت گفت: این طرح ردیف‌های درآمدی را کاهش داده و پیشنهادی برای کاهش مصارف ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فولادی‌ها اعتراض دارند و بقیه افراد مصرف‌کننده گاز هم اعتراضاتی دارند خود شرکت گاز تعهداتی داشته که در ردیف‌های درآمدی بودجه سال جاری پیش‌بینی‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است، اگر قرار به حذف درآمد باشد مصارف ناظر به آن مخدوش می‌شود پس برای انجام اقدام جامعی باید معادل کاهش درآمد مصارف هم خط بخورد و به ازای آن به کوره‌پزخانه‌ها کمک کنیم نه این‌که موضوعی به صورت کلی بیان شود.

علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین موافق فوریت اظهار کرد: پتروشیمی‌ها عمدتا از منابع دولتی استفاده می‌کنند اما کوره‌پزخانه‌ها از منابع دولتی استفاده نمی‌کنند پس نباید کوره‌های آجرپزی را با واحدهای دیگر مقایسه کرد.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت گاز بسیاری از کوره‌های آجرپزی چاره‌ای جز تعطیلی نداشته و از رده کار خارج شده‌اند باید با اقداماتی از تعطیلی آنها جلوگیری شود.

مهدی طغیانی نماینده اصفهان به عنوان دومین و آخرین مخالف فوریت گفت: در ماه‌های پایانی سال هستیم و طرح استفساریه اصلاح بودجه به معنای بی‌اعتبار کردن مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ۳۰ درصد قیمت گاز صادراتی قیمت گاز پتروشیمی و فولادی‌هاست ۱۰ درصد گاز صادراتی برای سیمان و کوره‌پزخانه‌هاست پس در واقع قیمت آنها ربطی به صادرات ندارد که به محض تصویب چنین مصوبه‌ای قیمت آجر را زیاد کرده‌اند.

احمد امیرآبادی نماینده قم به عنوان دومین و آخرین موافق اظهار کرد: با تصویب این بند از بودجه سال جاری شاهد افزایش شش یا هفت برابری قیمت کوره‌پزخانه‌های آجرپزی شدیم آنها مجبور به پرداخت هزینه گاز شش تا هفت برابر شدند و در نتیجه برخی از کوره‌پزخانه‌ها کارشان به تعطیلی کشید یا این‌که به استفاده از مازوت روی آورده که باعث مشکلات زیست محیطی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که دولت قول ساخت یک میلیون مسکن را داده و با مشکل کمبود آجر روبه‌رو هستیم و همچنین افزایش قیمت این محصول به ضرر مردم است، باید کاری کنیم که قیمت آجر کاهش پیدا کند وگرنه تا پایان سال همچنان با این مشکل مواجهیم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: