کد خبر: ۹۰۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
تعداد بازدید: ۲۸۱
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: به اعتقاد من، بازیگر ایرانی در جمهوری اسلامی باید اصول و ارزش‌های جامعه اسلامی را رعایت کند و در صورت عدم رعایت آن ارزش‌ها باید به آن‌ها تذکر داده شود تا بالاخره به خودشان آیند و مراقب نحوه رفتار بازیگری خود در جمهوری اسلامی باشند.

غروی: باید به بازیگران تذکر داد تا به خودشان بیایندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایکنا: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: به اعتقاد من، بازیگر ایرانی در جمهوری اسلامی باید اصول و ارزش‌های جامعه اسلامی را رعایت کند و در صورت عدم رعایت آن ارزش‌ها باید به آن‌ها تذکر داده شود تا بالاخره به خودشان آیند و مراقب نحوه رفتار بازیگری خود در جمهوری اسلامی باشند.

در روزهای اخیر، خبری مبنی بر شکایت از برخی بازیگران زن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی‌هایی به دنبال داشت و از آن‌جایی که جزئیات این نامه مانند متن شکایت، شاکیان و نام بازیگرانی که از آن‌ها شکایت شده است، پیش از این در رسانه‌ها اعلام شده است، از آن عبور خواهیم کرد و به بررسی چگونگی و مرز ورود حوزویان و طلاب به مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌پردازیم.

واضح و مبرهن است که اظهارنظرهای کارشناسی و شاید گاهی اوقات غیرکارشناسی شده علما و روحانیون درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ورود آن‌ها به این قبیل مسائل در میزان مقبولیت و پذیرش آن‌ها در طول تاریخ بی‌تأثیر نبوده است، چنانچه یک اظهارنظر کارشناسی نشده از سوی یک روحانی تأثیرگذار که دارای جایگاه ویژه اجتماعی است، تبعات و آثار منفی و خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکره جامعه و بدنه ارتباط مردم با روحانیت وارد می‌کند. این مسئله از جمله نکات مطرح شده در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمدغروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بود که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده‌ است:

آیت‌الله سیدمحمد غروی از قم، بیان کرد: روحانیون به‌عنوان عضوی از جامعه درباره مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حق اظهارنظر و اعلام موضع مشخص دارند اما میزان تأثیرگذاری اظهارنظر افراد روحانی بر مردم با یکدیگر یکسان نیست و برخی افراد می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند و یک اظهار نظر از سوی آن‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد اما برخی دیگر از افراد این‌گونه نیستند.

وی افزود: کسانی که برد و میزان تأثیرگذاری بیشتری دارند و انتظارها از آن‌ها بالاست باید به موضوعات اجتماعی و حواشی آن نگاه ویژه داشته باشند و نباید یک مسئله ساده اجتماعی را صرفا به‌صورت موضوعی نگاه کنند بلکه باید به حواشی، عوامل و پیامدهای اعلام موضع درباره آن موضوع نیز توجه کنند.

غروی تأکید کرد: افرادی از آحاد روحانیت با جایگاه اجتماعی ویژه که حساسیت جامعه و افراد نسبت به اعلام موضع این اشخاص بیشتر است، اگر قصد اظهارنظر دارند، باید از جهات مختلف به مسائل بنگرند و به سرعت اظهارنظر نکنند، یک‌جانبه نگریستن به مسائل اجتماعی و اظهارنظر درباره آن، تبعات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد.

وی با ذکر یک تمثیل به تشریح این موضوع پرداخت و تصریح کرد: دشمنان و مخالفان امام حسین(ع) درباره جنایتی که علیه ایشان و خاندان مطهرشان در کربلا به وقوع پیوست، گفتند که به خواست و اراده الهی این اتفاق رقم خورده است؛ به تعبیر دیگر یک‌جانبه نگریستن دشمنان به واقعه عاشورا منجر به این اظهارنظر شده است اما نکته اینجاست که آیا برای ثبت و ضبط و نقل از عاشورای امام حسین(ع) در طول تاریخ این نگرش کافی است؟؛ ما باید زوایای مختلف یک واقعه را ملاحظه کنیم.

توجه به تلقی و برداشت مردم در اظهار نظرهای مختلف

غروی اظهار کرد: افراد روحانی دارای جایگاه و مرتبه بالا در سطح جامعه برای اظهارنظر درباره مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی باید به تلقی و برداشت مردم از آن مسئله توجه کنند. لذا، معتقدم افراد روحانی تأثیرگذار در جامعه برای جلوگیری از هرگونه ظهور و بروز سوءتفاهم و برداشت‌های نادرست و سوءاستفاده دشمنان از اظهارات آن‌ها، مواضع خود را با تأمل، تفکر و همه‌جانبه نگریستن به مسئله اصلی اعلام کنند.

وی ادامه داد: مردم از قشر روحانیون تأثیرگذار انتظار دارند که اظهارنظر به هنگام، صریح، سنجیده و درست درباره مسائل اجتماعی داشته باشند چه بسا انقلاب اسلامی نیز با دعوت روحانیت از مردم و حضور گسترده آنان در جامعه به وقوع پیوست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نهادهای حوزوی به علت وظایف از پیش تعیین شده در اساسنامه تشکیلات خود باید در مسائل دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ورود جدی داشته و با مردم همراهی کنند.

وی یادآور شد: افراد روحانی به‌ویژه روحانیون تأثیرگذار در جامعه که مردم از آن‌ها انتظار همراهی و همدردی دارند اگر می‌خواهند در مسائل اجتماعی ورود و اظهار نظر کنند باید یک‌جانبه‌نگر نباشند و مسئله را از جهات مختلف مورد توجه قرار دهند و اظهارنظرهای غیرکارشناسی نداشته باشند زیرا تبعات منفی در جامعه به ارمغان می‌آورد.

غروی بیان کرد: انتظار جامعه از روحانیت آن است که تکیه‌گاه و پشتوانه مردم باشند و این انتظار به حق است و باید برآورده شود.

باید به بازیگران تذکر داد تا به خودشان بیایند

غروی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در مورد شکایت جمعی از طلاب و سایر گروه‌ها از چند تن از بازیگران زن که با قرار دادن عکس‌های خود در فضای مجازی به جامعه آسیب می‌زنند، اظهار کرد: وقتی بنا شد کسی در ایران بازیگری کرده و در سریال‌ها نقش ایفا می‌کند و ارزش‌های اسلامی را رعایت نمی‌کند طبیعتا باید تذکر داد و نباید ساده از کنار این مسائل عبور کرد.

وی ادامه داد: این بازیگران تا حدی معقول واقع شده و صلاحیت اخلاقی داشته که در جمهوری اسلامی بازیگر هستند و اگر با اقدامات علنی به ارزش‌های قطعی اسلامی دهن کجی داشته باشند باید به آن‌ها تذکر داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: من با ذکر نام بازیگران موافق نیستم و به نظر بنده ذکر نام در این نامه اقدام صحیحی نبود بلکه با اصل آن که به یک مجموعه‌ای با ادبیات درست و صحیح تذکر داده شود، اشکالی نمی‌بینم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بازیگری جایی تخلفی می‌کند و کسی خیلی در جریان قرار نمی‌گیرد، اما یک زمانی در شبکه‌های مجازی خود بازیگر ورود کرده و تخلف خود را علنی می‌کند در چنین موقعیتی باید ورود کرد و تذکر داد.

غروی اظهار کرد: اگر بدحجابی به حدی برسد که تلقی این باشد که قابل تحمل نیست و حتی گاهی اوقات طرف به رفتار و نحوه کلام خود افتخار هم می‌کند در حالی که رفتار او مطابق با ارزش‌های اسلامی نیست و در این حالت باید به فرد تذکر داد.

وی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من، بازیگر ایرانی در جمهوری اسلامی باید اصول و ارزش‌های جامعه اسلامی را رعایت کند و در صورت عدم رعایت آن ارزش‌ها باید به آن‌ها تذکر داده شود تا بالاخره به خودشان آیند و مراقب نحوه رفتار بازیگری خود در جمهوری اسلامی باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: