کد خبر: ۹۰۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
تعداد بازدید: ۲۷۷
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به غیر شفاف بودن بودجه شرکت‌های دولتی گفت:‌ مجلس و دولت کمک کنند تا یکبار برای همیشه این مسأله برای سال 1401 حل شود.

حاجی‌بابایی: یک بار برای همیشه بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کنیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش این کمیسیون در خصوص عملکرد بودجه سال 1399 و عملکرد 6 ماه نخست بودجه 1400 اظهار داشت: سال 1375 وقتی گزارش تفریغ بودجه را در مجلس قرائت می‌کردیم 90 درصد حرف‌های امروز را می‌زدیم و این نشان می‌دهد که آن زمان اشکالاتی در ساختار بودجه و شرکت‌های دولتی بوده که امروز هم همچنان است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی امروز به نحوی عمل کرده‌اند که اعداد و ارقام ارائه شده به مجلس واقعی نیست؛ یعنی مجلس ارقام واقعی آنها را نمی‌داند و مصوبه مجلس با عملکرد آنها تفاوت دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نمی‌دانیم چرا اسم 150 مجموعه را شرکت گذاشته‌اند؟ چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با زیرمجموعه شرکت‌ها آمده است؟

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1880 هزار میلیارد تومان بدهی دولت است که 950 هزار میلیارد تومان از آن برای شرکت‌های دولتی است و 50 درصد بدهی شرکت‌های دولتی نیز مربوط به شرکت ملی نفت و پتروشیمی‌ها است.

وی با بیان اینکه هر روز بودجه هزینه‌ای شرکت‌ها افزایش می‌یابد، به مشخص نبودن سود و زیان برخی از این شرکت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: یک شرکت در یکسال 17 هزار میلیارد تومان سود داشته است با این رقم چقدر می‌توان اشتغال ایجاد کرد؟‌!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بعد از 42 سال رابطه شرکت ملی نفت، گاز و پتروشیمی‌ها با دولت شفاف نشده است، به درآمد 600 هزار میلیارد تومانی نفت اشاره کرد و گفت:‌ تا امروز یک ریال از این درآمد در بودجه حسابرسی نشده است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نمی‌خواهیم در بودجه شرکت ملی نفت دخالت کنیم افزود: معلوم نیست سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت در کجا هزینه می‌شود؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  تأکید کرد: مجلس به دولت کمک کند که این مسأله حل شود چرا که علت همه مشکلات این است که بودجه شفاف نیست در کشور مشکل پول نداریم بلکه مشکل حسابرسی و شفافیت داریم.

نماینده مردم همدان در مجلس همچنین با بیان اینکه 60 میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود، گفت: به این رقم باید 90 میلیارد دلار هزینه غیرشفاف رابطه شرکت‌ها با دولت را هم اضافه کرد و در مجموع باید با شفافیت، تکلیف این 150 میلیارد دلار را معلوم کرد.

وی در پایان خواستار تشکیل یک کمیته تخصصی شد و گفت:‌با تشکیل این کمیته در این 4 ماه که بودجه بررسی می‌شود بر روی شرکت‌های دولتی متمرکز شویم تا برای سال 1401 اعلام شود که بودجه این شرکت‌ها برای مردم شفاف شده است.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: