کد خبر: ۹۰۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
تعداد بازدید: ۳۳۲
تقويت جامعه مدنی، دستاوردهای زيادی در ساماندهی و حل مشكلات فراگير در حوزه ملی، منطقه‌ا‌‌‌ی و صنفی دارد، چنان‌كه در سال‌های اخير به‌صورت عيان شاهد بروز و ظهورش بوده‌ايم، از احقاق مطالبه كارگران هفت‌تپه گرفته تا ماجرای تجمع روزهای اخير كشاورزان اصفهانی كه در بستر زاينده‌رود رخ داد.

ضرورت تغيير الگوی مديريتی در جامعه مطالبه گربه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، تقويت جامعه مدنی، دستاوردهای زيادی در ساماندهی و حل مشكلات فراگير در حوزه ملی، منطقه‌ا‌‌‌ی و صنفی دارد، چنان‌كه در سال‌های اخير به‌صورت عيان شاهد بروز و ظهورش بوده‌ايم، از احقاق مطالبه كارگران هفت‌تپه گرفته تا ماجرای تجمع روزهای اخير كشاورزان اصفهانی كه در بستر زاينده‌رود رخ داد.
اگرچه در نظام جمهوری اسلامی توجه به خواسته و آرای مردم، همواره مبنای اقدامات مسئولان بوده و هست، اما در ۴ سال گذشته كه به دلیل اعمال تحريم‌های غرب عليه ايران، مشكلات مردم افزون‌شده است و توأمان برخی مسائل در حوزه‌های مختلف محيط زيستی، اقتصادی، اجتماعی و... به دلیل نبود عزم ملی و نگاه مديريتی مناسب و اقدامات به‌موقع مديريتی، شيب فزاينده‌ای به‌خود گرفته، حضور و پايمردی مردم بر مطالبات و خواسته‌هايشان، سياست گذاران و مسئولان را بیش از پیش وادار به شنيدن، برنامه‌ريزی برای حل مشكل و رسيدگی به خواسته جامعه كرده است. به‌ويژه آنكه در كشورمان به دليل نبود احزاب فراگير و تحزب‌گريزی عامه مردم، جامعه مدنی برای گره‌گشايی از معضلات و نيازهای خود و البته بر سر درد مشترک متشكل می‌شود و تا حصول مطالبه يا وادار كردن جدی مسئولان به رفع آن نياز و معضل برخاسته از حق خود پافشاری می‌كند. روندی كه به نظر می‌رسد با مؤثر واقع شدن آن در برخی موارد به سبكی مرسوم در پيگيری خواسته‌های مردمی بدل خواهد شد و زين پس الگوی مطالبه‌گری اجتماعی در امور صنفی و منطقه‌ای و موارد فراگير ديگر بيش از پيش باز تكرار خواهد شد و بيراهه نيست  اگر بگوييم در آينده‌ای نه‌چندان دور، طيف‌های اجتماعی منفعل سال های گذشته را گام به گام به جامعه‌ای مطالبه‌گر و ناظر بدل خواهد كرد. ناظران و مطالبه‌گرانی كه مديران و مسئولان امر را به پويايی و اثرگذاری وادار خواهند كرد و تا حصول نتيجه مورد نظر يا اقناع پیرامون آن، دست از مطالبه‌گری نخواهند كشيد.
شيوه‌ای كه اگر امروز در بحث پيگيری حقابه از شهری به شهر ديگر و از استانی به استان ديگر سرايت می‌كند يا در پيگيری حقوق صنفی از جامعه كارگری به جامعه فرهنگيان يا كادر درمان منتقل می‌شود، به‌زودی ديگر قشرها و طيف‌های اجتماعی را نيز در بحث‌های مورد نيازشان به مطالبه‌گری ترغيب خواهد كرد. بر مبنای اين مسير ديگر عدم ساماندهی موضوعات و معضلاتی چون آلودگی هوای كلانشهرها بعد از سالها معطلی در رسيدگی مديريتی جدی و اثرگذار توجيه‌پذير نخواهد بود. جامعه مطالبه‌گر، مديرانی ميدانی، كارآمد و پويا می‌خواهند، روش و سبک مديريت دستوری و پشت‌ميزنشينی ديگر پاسخگوی جامعه پرسشگر نخواهد بود. بر همين اساس ضروری است كه مديران و مسئولان از هر سه قوه و سازمان‌های اجرايی و نظارتی بيش از پيش با يكديگر در رفع مشكلات و معضلاتی كه بر زندگی مردم سايه افكنده‌اند همراه و همگرا شوند و برای رفع مباحث و موضوعات ملی و حتی منطقه‌ای بدون اغماض و فوت وقت به ميدان بيايند.

محسن پیرهادی 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: