کد خبر: ۹۰۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
تعداد بازدید: ۲۴۴
العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: پیام‌های آمریکا برای منطقه کمی قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای پیش رو در نوامبر جاری، به صورت پی در پی ارسال می‌شود. پس از آنکه واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه‌های تسلیحاتی ایران اعمال کرد، بمب افکن آمریکایی «بی-۱ لنسر» در آسمان خاورمیانه پرواز کرد و همراه آن، جنگنده‌های دولت‌های هم پیمان از جمله عربستان و اسرائیل هم خودنمایی می‌کردند، تا این حرکت، پیام اطمینانی را به هم پیمانان آمریکا داده و همزمان، هشداری را متوجه تهران کند.

پرواز بمب افکن آمریکایی در آسمان خاورمیانه و تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ایرانی قبل از آغاز مذاکرات؛ واشنگتن به چه می‌اندیشد؟العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: پیام‌های آمریکا برای منطقه کمی قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای پیش رو در نوامبر جاری، به صورت پی در پی ارسال می‌شود. پس از آنکه واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه‌های تسلیحاتی ایران اعمال کرد، بمب افکن آمریکایی «بی-۱ لنسر» در آسمان خاورمیانه پرواز کرد و همراه آن، جنگنده‌های دولت‌های هم پیمان از جمله عربستان و اسرائیل هم خودنمایی می‌کردند، تا این حرکت، پیام اطمینانی را به هم پیمانان آمریکا داده و همزمان، هشداری را متوجه تهران کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: بمب افکن آمریکایی به همراه جنگنده‌های متعدد دولت‌های متحد آن در منطقه، از جمله عربستان، بر فراز راه‌های آبی اصلی در خاورمیانه، پرواز کردند، یعنی مکانی که پیش از این کشتی‌های آمریکایی و ایرانی با یکدیگر مواجه شده بودند.

این اقدام یک روز پس از تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تحریم برنامه‌های پهپادی ایران و افراد مربوط به آن صورت گرفت.

پیش از این، دولت‌های هم پیمان واشنگتن، از جمله عربستان و اسرائیل، نگرانی شدید خود را نسبت به پهپاد‌های ایران ابراز کرده بودند و این پرونده با قدرت در دستور کار سفر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل به بحرین قرار داشت.

به گفته تحلیلگران، پرواز بمب افکن آمریکایی به همراهی جنگنده‌های سعودی و بحرینی، اسرائیلی و مصری، از قدرتنمایی برای مقابله با ایران خالی نیست، به این دلیل که ایران علیرغم نرمش آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات، حاضر نیست از خط مشی عداوت آمیز خود کناره گیری کند.

به عقیده تحلیلگران، ایالات متحده با این حرکت نظامی قصد دارد به متحدان خود در منطقه اطمینان داده و بگوید با وجود تلاش ظاهری اش برای کاستن از تمرکز خود بر خاورمیانه و با اینکه احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران از میان نرفته، واشنگتن نیتی برای چشم پوشی از متحدان در مقابل تهدیدات ایران ندارد.

ایشان خاطر نشان می‌کنند که واشنگتن در ضمن محاسبات خود، فشار بر تهران برای واداشتن آن به انعطاف در مورد بازگشت به میز مذاکره را نیز در نظر دارد و هر مخالفتی از سوی مسئولان ایرانی می‌تواند منجر به تنشی شود که همه هزینه آن را می‌پردازند.

بمب افکن «بی-۱ لنسر» به مدت ۵ ساعت بدون وقفه بر فراز خلیج فارس و تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز، تنگه هرمز و خلیج عمان، پرواز کرد. براساس بیانیه منتشر شده از سوی واشنگتن، هدف از این اقدام، رساندن یک پیام اطمینان واضح است.

این بمب افکن آمریکایی می‌تواند بمب‌های سنگینی را حمل کند و در صورت لزوم، ضرباتی را متوجه تاسیسات هسته‌ای ایران در زیر زمین کند.

این در حالی است که رهبران ایالات متحده، فرانسه، آلمان و انگلیس، روز شنبه نگرانی روز افزون خود نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اظهار کرده و از تهران خواستند برای نجات توافق هسته ای، موضع خود را تغییر دهد.

این مسئولان در یک بیانیه مشترک به دنبال نشستی که در حاشیه نشست ۲۰ در رم داشتند، تاکید کردند که قصد دارند عدم دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای را تضمین کنند.

ایران در هفته گذشته اعلام کرد که در پایان نوامبر مذاکرات را از سر می‌گیرد، اما تحلیلگران بعید می‌دانند که تهران قصد دادن امتیازی در این گفتگو‌ها را داشته باشد.

واشنگتن، اما تردید خود در مورد این اعلام ایران را پنهان نمی‌کند، همانطور که مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جک سالیوان گفت که ایالات متحده همچنان در تلاش است تا بفهمد ایا ایران در مورد مذاکرات جدی است.

بدیهی است که آمریکا در صورت شکست خوردن در ایجاد روزنه‌ای در گفتگو‌های مورد نظر، باقی گزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. پیش از این، اسرائیل بیش از همه مایل به وارد اوردن ضربه نظامی به ایران بوده و اعلام می‌کرد که در صورت شکست مذاکرات، آمادگی استفاده از گزینه‌های نظامی را دارد.

در همین رابطه، تال کالمن، رئیس دایره راهبردی ارتش اسرائیل در مصاحبه با روزنامه «الایام» بحرین، گفت: تل آویو ترجیح می‌دهد که برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از راه حل دیپلماتیک استفاده شود، اما وی هشدار داد که تل آویو بری سناریو‌های دیگر هم آماده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه خود در این باره آورد: «امادگی نظامی برای هر مأموریتی، از پاسخ دادن به بحران‌ها گرفته تا رزمایش‌های چند جانبه، متکی بر مشارکت‌های محکم و استوار است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: