به گزارش خبرداغ ، میرحمایت میرزاده در گفتوگو با ایلنا، درباره این که مجلس شورای اسلامی از بین تمام ورزای پیشنهادی از سوی رئیسجمهور تنها به گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد نداد، این رفتار مجلس را چگونه میشود ارزیابی کرد، گفت: بعد از اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد یک فضای نارضایتی در فرهنگیان مشاهده شد که به طرق مختلف به نمایندگان خودشان مراجعه کردند؛ از جمله اینکه پیامکهایی زدند و کمپینهای مختلف راه انداختند؛ چراکه این انتخاب را به نوعی توهین به خودشان تلقی میکردند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حال شاید گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش انسان شایسته و بزرگواری باشد اما به جهت این که از بدنه یک میلیون شاغل و بازنشسته در وزارت آموزش و پرورش نبود معرفیاش مورد اعتراض قرار گرفت.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیرو فراوان دارد و انتخاب یک نفر برای پست وزیری در این وزارتخانه خارج از بدنه قطعا مورد اعتراض قرار میگیرد، اظهار داشت: معتقدم رفتار مجلس درخصوص گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش قابل پیشبینی بود و عدم امکان رأیآوری وی از سوی رئیسجمهور قابل حدس بود، زیرا هنگامی که نمایندگان محترم به شهرستانهای خودشان میرفتند تحت فشار، اعترضات و بازخوردهای مفنی از فرهنگیان قرار میگرفتند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم خاطرنشان کرد: شاید اگر گزینه پیشنهادی که برای آموزش و پرورش معرفی شد بعدها سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش به دست بیاورد و در جایگاهی قرار بگیرد، یک رأی بالا کسب کند اما با شرایط فعلی و بازخوردهایی که فرهنگیان نسبت به وی داشتند این پیشبینی دور از دهن نبود که رأی نیاورد.
وی درباره اینکه گزینه پیشنهادی بعدی برای حضور در آموزش و پرورش باید چه ویژگی داشته باشد تا از سوی مجلس رأی اعتماد دریافت کند، گفت: قطعا آن شرط اصلی برای معرفی وزیر آموزش و پرورش این است که گزینه پیشنهادی از خود مجموعه باشد.
میرزاده تاکید کرد: حتی اگر فرد معرفی شده انسان باسواد و شایستهای باشد، تجربه، ابتکار و خلاقیت داشته باشد، درجات مختلف علمی و تجربی را طی کرده باشد همانطور که خود من و سایر دوستان صاحبنظر بارها و بارها عنوان کردیم، کسی باید در دستگاه پیچیده آموزش و پرورش قرار گیرد که بتواند مشکلات و معضلات ریز و درشت این وزارتخانه را با شناختی که دارد، حل کند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش بسیار پیچیده است، موضوعات بسیار متنوع و صد البته پیچیده در این وزارتخانه قرار دارد، مشکلاتی که چه ریز باشد و چه درشت شمولیتش به دهها تا صدها هزار نفر میرسد و درگیر میکند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه داشته باشید وزارت آموزش و پرورش وزارتخانهای است که کوچکترین موضوعی که درونش اتفاق میافتد، بازتاب و بازخوردش را در سطح وسیع خانواده فرهنگیان و دانش آموزان در اقصی نقاط کشور مشاهده میکنیم. بله، شاید موضوعات دیگر در یک منطقه جغرافیایی خاص بازتاب داشته باشد و سفر مسئولان به آن منطقه با آوردن توجیهات حل و فصل شود اما در آموزش و پرورش اینگونه و به این شکل نیست؛ چراکه وسعتش به اندازه کشور است. برای همین است که اصرار میشود وزیر پیشنهادی از خود بدنه آموزش و پرورش باشد.
وی تاکید کرد: البته این که گفته میشود وزیر پیشنهادی از داخل بدنه باشد نه این که صرفا استخدامی آموزش و پرورش باشد، بلکه بحث این است که آموزش و پرورش مدرسه دارد، در داخل مدرسه معلم و مدیر حضور دارند، در سطح بالاتر منطقه قرار دارد و بعد از آن سطح استانی مطرح میشود و سپس مسائل کشور بیان میشود به نظر میرسد کسی که این تجربهها را نداشته باشد و نه خط مقدم آموزش و پرورش یعنی همان کلاس درس و معلمی را ندیده باشد و در سطوح منطقهای، استانی و کشوری سوابق اجرایی لازم نداشته باشد، بعید است که بتواند این کشتی طوفانزده را به ساحل برساند.
میرزاده خاطرنشان کرد: من نمیگویم هر کسی سوابقی را دارد شایسته وزیر آموزش و پرورش بودن است، اما حداقلهایی لازم است تا اسمش مطرح شود و همه بدنه فرهنگیان بگویند بله این آدم صاحبنظر و کارشناس است، میداند مناطق روستایی و شهری چیست، میداند چند پایه و پسپایه چیست، میداند مشکل مدارس ابتدایی چیست، میداند مشکل مدارس دوره اول و دوم چیست، میداند رشته کاردانش چیست و هزاران بحث دیگر که در زمینه آموزش و پرورش مطرح میشود.
وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش با هزاران مشکل و موضوعات متنوع سر و کار دارد، از محتوای کتب درسی گرفته تا خود نیروی انسانی، از بحث فضا گرفته تا مسائل کمک آموزشی و مسائل دیگر و به نظر میرسد کسی که در رأس قرار میگیرد حداقلاش باید این تجارب لازم را داشته باشد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبیعی است در میان کسانی که صاحب این تجربهها باشند افراد شایستهای هم هستند که قبلا سوابق وزارتی، معاونتی، مدیریت استانی را داشتتد اما فرد باید بداند وزارت آموزش و پرورش کجاست و چه نیازهایی دارد و چه باید انجام دهد تا مشکلات مرتفع شود.
وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارت خانهای است که از نظر نیروی انسانی شایسته برای جایگاه وزارت کمبود ندارد؛ تنها دستگاهی که هم برای اداره داخل خودش نیروی شایسته فوقالعاده دارد و هم میتواند برای دستگاههای دیگر که کمبود نیرو دارند، انسان فرهیخته معرفی کند.
میرزاده یادآور شد: سوابق تاریخی بعد از انقلاب نشان میدهد بسیاری از دستگاهها که از نظر مدیریتی با کمبود نیروی شایسته مواجه بودند، معمولا از آموزش و پرورش به عنوان نیرو مامور میگرفتند و در شرایط فعلی این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست که بعد از ۴ دهه آموزش و پرورشی که نیرو تربیت میکند نتواند برای خودش نیروی لازم را تامین کنند.
وی در پایان تاکید کرد: کم نیستند کسانی که مورد اعتماد فرهنگیان برای چرخاندن وزارت آموزش و پرورش باشند، افرادی که در سطح خود وزارت خانه، معاون وزیر و مدیر کل بودند و یا معلمان برحسته و شایسته در سطوح مختلف در استان، شهرستان و منطقه میتوانند وزارت آموزش و پرورش را اداره کنند.
انتهای پیام/