کد خبر: ۸۹۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید: ۵۷۶
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهور باید از خود بدنه این وزارتخانه باشد؛ چراکه این وزارت‌خانه فرد شایسته‌ برای این پست کم ندارد.

وزیر آموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه باشد/ رفتار مجلس قابل پیش‌بینی بود/ وزارتخانه‌ای که برای همه دستگاه‌ها نیرو تریبت می‌کند، نباید در معرفی نیرو برای اداره خودش ناتوان باشدبه گزارش خبرداغ ، میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره این که مجلس شورای اسلامی از بین تمام ورزای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور تنها به گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد نداد، این رفتار مجلس را چگونه می‌شود ارزیابی کرد، گفت: بعد از این‌که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد یک فضای نارضایتی در فرهنگیان مشاهده شد که به طرق مختلف به نمایندگان خودشان مراجعه کردند؛ از جمله این‌که پیامک‌هایی زدند و کمپین‌های مختلف راه انداختند؛ چراکه این انتخاب را به نوعی توهین به خودشان تلقی می‌کردند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حال شاید گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش انسان شایسته و بزرگواری باشد اما به جهت این که از بدنه یک میلیون شاغل و بازنشسته در وزارت آموزش و پرورش نبود معرفی‌اش مورد اعتراض قرار گرفت. 

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش نیرو فراوان دارد و انتخاب یک نفر برای پست وزیری در این وزارت‌خانه خارج از بدنه قطعا مورد اعتراض قرار می‌گیرد، اظهار داشت: معتقدم رفتار مجلس درخصوص گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش قابل پیش‌بینی بود و عدم امکان رأی‌آوری وی از سوی رئیس‌جمهور قابل حدس بود، زیرا هنگامی که نمایندگان محترم به شهرستان‌های خودشان می‌رفتند تحت فشار، اعترضات و بازخوردهای مفنی از فرهنگیان قرار می‌گرفتند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم خاطرنشان کرد: شاید اگر گزینه پیشنهادی که برای آموزش و پرورش معرفی شد بعدها سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش به دست بیاورد و در جایگاهی قرار بگیرد،  یک رأی بالا کسب کند اما با شرایط فعلی و بازخوردهایی که فرهنگیان نسبت به وی داشتند این پیش‌بینی دور از دهن نبود که رأی نیاورد.

وی درباره این‌که گزینه پیشنهادی بعدی برای حضور در آموزش و پرورش باید چه ویژگی داشته باشد تا از سوی مجلس رأی اعتماد دریافت کند، گفت: قطعا آن شرط اصلی برای معرفی وزیر آموزش و پرورش این است که گزینه پیشنهادی از خود مجموعه باشد.

میرزاده تاکید کرد: حتی اگر فرد معرفی شده انسان باسواد و شایسته‌ای باشد، تجربه، ابتکار و خلاقیت داشته باشد، درجات مختلف علمی و تجربی را طی کرده باشد همان‌طور که خود من و سایر دوستان صاحب‌نظر بارها و بارها عنوان کردیم، کسی باید در دستگاه پیچیده آموزش و پرورش قرار گیرد که بتواند مشکلات و معضلات ریز و درشت این وزارت‌خانه را با شناختی که دارد، حل کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش بسیار پیچیده است، موضوعات بسیار متنوع و صد البته پیچیده در این وزارتخانه قرار دارد، مشکلاتی که چه ریز باشد و چه درشت شمولیتش به ده‌ها تا صدها هزار نفر می‌رسد و درگیر می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه داشته باشید وزارت آموزش و پرورش وزارت‌خانه‌ای است که کوچکترین موضوعی که درونش اتفاق می‌افتد، بازتاب و بازخوردش را در سطح وسیع خانواده فرهنگیان و دانش آموزان در اقصی نقاط کشور مشاهده می‌کنیم. بله، شاید موضوعات دیگر در یک منطقه جغرافیایی خاص بازتاب داشته باشد و سفر مسئولان به آن منطقه با آوردن توجیهات حل و فصل شود  اما در آموزش و پرورش این‌گونه و به این شکل نیست؛ چراکه وسعتش به اندازه کشور است. برای همین است که اصرار می‌شود وزیر پیشنهادی از خود بدنه آموزش و پرورش باشد. 

وی تاکید کرد:‌ البته این که گفته می‌شود وزیر پیشنهادی از داخل بدنه باشد نه این که صرفا استخدامی آموزش و پرورش باشد، بلکه بحث این است که آموزش و پرورش مدرسه دارد،‌ در داخل مدرسه معلم و مدیر حضور دارند، در سطح بالاتر منطقه قرار دارد و بعد از آن سطح استانی مطرح می‌شود و سپس مسائل کشور بیان می‌شود به نظر می‌رسد کسی که این تجربه‌ها را نداشته باشد و نه خط مقدم آموزش و پرورش یعنی همان کلاس درس و معلمی را ندیده باشد و در سطوح منطقه‌ای، استانی و کشوری سوابق اجرایی لازم نداشته باشد، بعید است که بتواند این کشتی طوفان‌زده را به ساحل برساند.

میرزاده خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم هر کسی سوابقی را دارد شایسته وزیر آموزش و پرورش بودن است، اما حداقل‌هایی لازم است تا اسمش مطرح شود و همه بدنه فرهنگیان بگویند بله این آدم صاحب‌نظر و کارشناس است، می‌داند مناطق روستایی و شهری چیست، می‌داند چند پایه و پس‌پایه چیست، می‌داند مشکل مدارس ابتدایی چیست، می‌داند مشکل مدارس دوره اول و دوم چیست، می‌داند رشته کاردانش چیست و هزاران بحث‌ دیگر که در زمینه آموزش و پرورش مطرح می‌شود.

وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش با هزاران مشکل و موضوعات متنوع سر و کار دارد، از محتوای کتب درسی گرفته تا خود نیروی انسانی، از بحث فضا گرفته تا مسائل کمک آموزشی و مسائل دیگر و به نظر می‌رسد کسی که در رأس قرار می‌گیرد حداقل‌اش باید این تجارب لازم را داشته باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبیعی است در میان کسانی که صاحب این تجربه‌ها باشند افراد شایسته‌ای هم هستند که قبلا سوابق وزارتی، معاونتی، مدیریت استانی را داشتتد اما فرد باید بداند وزارت آموزش و پرورش کجاست و چه نیازهایی دارد و چه باید انجام دهد تا مشکلات مرتفع شود.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارت خانه‌ای است که از نظر نیروی انسانی شایسته برای جایگاه وزارت کمبود ندارد؛ تنها دستگاهی که هم برای اداره داخل خودش نیروی شایسته فوق‌العاده دارد و هم می‌تواند برای دستگاه‌های دیگر که کمبود نیرو دارند، انسان فرهیخته معرفی کند.

میرزاده یادآور شد: سوابق تاریخی بعد از انقلاب نشان می‌دهد بسیاری از دستگاه‌ها که از نظر مدیریتی با کمبود نیروی شایسته مواجه بودند، معمولا از آموزش و پرورش به عنوان نیرو مامور می‌گرفتند و در شرایط فعلی این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست که بعد از ۴ دهه آموزش و پرورشی که نیرو تربیت می‌کند نتواند برای خودش نیروی لازم را تامین کنند. 

وی در پایان تاکید کرد: کم نیستند کسانی که مورد اعتماد فرهنگیان برای چرخاندن وزارت آموزش و پرورش باشند، افرادی که در سطح خود وزارت خانه‌، معاون وزیر و مدیر کل بودند و یا معلمان برحسته و شایسته در سطوح مختلف در استان، شهرستان و منطقه می‌توانند وزارت آموزش و پرورش را اداره کنند.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
1
دکتر حاجی بابایی شایسته‌ترین هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
1
دکتر حاجی بابایی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: