کد خبر: ۸۹۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
تعداد بازدید: ۲۲۳
به مناسبت آغاز به کار دولت جدید و با آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور محترم و وزرای گرانقدری که بحمدالله همگی با بالاترین رأی اعتماد وارد عرصه خدمت به مردم شریف ایران اسلامی شده‌اند،جسارتاً با توجه به عملکرد دولت‌های گذشته و به خصوص دولت قبل، برخی نکات راهبردی و کاربردی که می‌تواند در موفقیت دولت محترم مؤثر باشد، تقدیم می‌گردد:

چند نکته راهبردی و کاربردی برای کمک به دولتبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ،ضمن عرض تبریک به اعضای محترم  دولت و مردم شریف ایران اسلامی به مناسبت آغاز به کار دولت جدید و با آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور محترم و وزرای گرانقدری که بحمدالله همگی با بالاترین رأی اعتماد وارد عرصه خدمت به مردم شریف ایران اسلامی شده‌اند،جسارتاً با توجه به عملکرد دولت‌های گذشته و
 به خصوص دولت قبل، برخی نکات راهبردی و کاربردی که می‌تواند در موفقیت دولت محترم مؤثر باشد، تقدیم می‌گردد:
1- اجتناب هیئت محترم دولت و اعضای آن از روزمرگی و گرفتار شدن در دام مباحث سطحی و جزئی که عمدتاً نقش مُسکن‌های موقتی را دارند.
2- تمرکز بر انجام خدمات بنیادین و زیرساختی که می‌توانند مشکلات کشور و جامعه را به شکل اساسی و بلندمدت و بلکه برای همیشه برطرف نمایند.
3- توجه به اصل هماهنگی بین دستگاهی به منظور ایجاد هم‌افزایی و جلوگیری از فرار از پاسخگویی، به‌خصوص در مورد طرح‌ها و برنامه‌هایی که متولیان مختلف دارد و دارای همپوشانی هستند.
4- فراهم نمودن سازوکار لازم برای قطع دست دلالان و واسطه‌های غیرقانونی و کاذبی که باعث ایجاد اختلال در نظام خدماتی مربوط به حوزه مسئولیتی دستگاه‌ها می‌شوند.
5- تمرکز بر تعامل با دانشگاه و صاحب‌نظران و استفاده از تخصص توأم با تعهد آن‌ها (بدون توجه به روابط فامیلی و دوستی) و به‌کارگیری افراد شایسته‌ای که واقعا قصد خدمت به ملت و مملکت را دارند.
6- تمرکز بر کادرسازی اصولی تراز انقلاب و همچنین آموزش‌های حین و بعد خدمت برای تمامی کارگزارانی که در سطوح مختلف نظام اداری شاغل هستند.
7- تقویت و در صورت لزوم تمرکز بخش‌های کنترلی و نظارتی دستگاه‌ها و نظارت بر کار ناظران به‌منظور ارتقای اثربخشی کارها که البته باید پیشگیری از بروز ناهنجاری‌ها در اولویت کار آن‌ها باشد.
8- تحقیق و توسعه نیز حلقه مفقوده‌ای است که در بسیاری از امور می‌تواند مشکلات موجود را برطرف و فعالیت‌ها را بر مدار علم و منطق به پیش ببرد.
9- ارتباط با مردم و همچنین اجرای دقیق نظام پیشنهادات و انتقادات نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در پیشبرد امور مؤثر  واقع شوند.
10- به روزرسانی و اصلاح ساختاری، سازمانی و سیستمی به‌خصوص در مورد مجموعه‌هایی که ساختار آن‌ها میراث حکومت‌های قبل از انقلاب است و همچنین ادغام رده‌های موازی نیز از ضرورت‌هایی است که نباید مورد غفلت واقع شود.
11- طراحی الگوهای (اسلامی – ایرانی) کاربردی در تمامی دستگاه‌ها و در همه سطوح
به طوری که قابل تدریس در نظام دانشگاهی و قابل اجرا در نظام اداری باشد.
12- پاک‌سازی نظام اداری وزارتخانه‌ها از وجود عناصری که طی سال‌های گذشته به هر علتی (اغراض شخصی، حزبی، جناحی، ناتوانی و سوءمدیریت و امثال آن) مانع از پیشرفت امور شده‌اند.
13- با توجه به این نکته که در بسیاری از موارد، مشکلات به راحتی و فقط با اصلاح و اجرای اصولی قوانین و مقررات و گاهی با تنظیم و اجرای آیین‌نامه‌های اجرایی حل می‌شود، لذا شایسته است این موضوع نیز در دستور کار مسئولین محترم دولت جدید قرار گیرد.
14- پرهیز  از سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی که بزرگ‌ترین آفت و علت ناکامی دولت‌های قبل به خصوص دولت دوازدهم و سیزدهم بوده است، نکته دیگری است که نباید در حاشیه قرار گیرد.
15- تهیه و نصب فهرست وعده‌هایی که اعضای محترم دولت در جلسات رأی اعتماد مجلس مطرح فرمودند، به همراه یک دستگاه روزشمار و تعدادی از عکس شهدای عزیز می‌تواند این بزرگواران را از انحراف در اجرای موارد مذکور برحذر و زمان در اختیار برای انجام وظایف محوله را یادآوری نماید.
مسئولین محترم دولت انقلابی باید به یاد داشته باشند که با عنایت الهی و همراهی مردمی که به آن‌ها رأی داده‌اند، حتما می‌توانند موانع موجود را برطرف و مسیر پیشرفت کشور را تسهیل و تسریع نمایند و نیز نباید فراموش کنند که چشم امید مردم به دستان با کفایت و گره‌گشای آن‌ها دوخته شده و بدیهی است که این نگاه مسئولیت آن‌ها را سنگین‌تر می‌سازد.

احمدرضا هدایتی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: