کد خبر: ۸۹۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
تعداد بازدید: ۴۰۷
علیرضا بیرانوند گلر اول سال‌های اخیر فوتبال ایران برای ادامه ماجراجویی زندگی پر فراز و نشیب خود به پرتغال رفته است.

بیرانوند و کوچ از بلژیک به پرتغال به سبک گادفادربه گزارش خبرداغ به نقل از ورزش سه: انتشار تصویری از علیرضا بیرانوند پشت یک میز کار کوچک در حالی که یک برگه قرارداد (با باشگاه بواویشتا پرتغال) امضا می‌کند، فضای فوتبال ایران در حین برگزاری بازی انگلیس - دانمارک تحت تاثیر قرار داد. تصویر مردی بلند قامت که از جنس سختی‌های فراوان است و فراز و فرود های زیادی را در نفت و پرسپولیس و لیگ بلژیک تجربه کردا است.

او که سال گذشته و در حالی که هنوز کار پرسپولیس در لیگ برتر به اتمام نرسیده بود به بلژیک، کشور شکلات‌ساز های معروف سفر کرد اما غافل از این‌که در باشگاه آنتورپ جعبه شکلاتی که کنار قرارداد سه ساله اش وجود داشت، آن چیزی نبود که انتظارش را می‌کشید و سرمربی بلژیکی با شکلات‌های تلخ از علیرضا پذیرایی کرد. شیرینی اولیه این انتقال سه ساله و پرداخت مبلغ رضایتنامه به پرسپولیس برای لژیونر شدن خیلی زود از بین رفت و او با یک چالش جدی در این کشور مواجه شد.

بیرانوند که اعتماد همیشگی سرمربیانی چون برانکو، کالدرون، کی‌روش، ویلموتس و گل‌محمدی را متوجه خود دیده بود، در حالی به نیمکت منتقل شد که در باشگاه های قبلی، حتما زمانی که روی حضور فیکس ۱۰ بازیکن دیگر تردید بود، او به عنوان مهره ثابت بازی می‌کرد. شماره یک ایران به نیمکت نشینی عادت نداشت ولی در این تیم ریشه دار و قدیمی انتخاب اول نبود و روزهای سختی را پشت سر گذاشت.

البته شاید پیش‌بینی می‌شد که کار بیرانوند و یا هر دروازه بان دیگری برای بازی در لیگ رقابتی در یک کشور اروپای غربی سخت باشد. به خصوص که او در یک کشوری مشغول شد که باید زبان فرانسه را یاد می‌گرفت تا با بازیکنان داخل زمین ارتباط برقرار کند که این برای اولین تجربه یک بازیکن ایرانی کار چندان ساده ای نیست. در نهایت، همه این اتفاقات در حضور نداشتن بیرو در ترکیب اصلی موثر بود و کار به جایی رسید که در بازی دوستانه هفته گذشته این تیم صحبت‌ها راجع به جدایی او داغ شد.

او در این هفته مشغول فکر کردن به پیشنهاد تیم پرتغالی و نهایی کردن قراردادی بود که او را فیکس می‌کرد و انگیزه اش برای حفظ جایگاه در تیم ملی را بالا می‌برد. چرا که بیرانوند این روزها دیگر بی رقیب نیست و امیر عابدزاده یک فصل خوب را در ماریتیمو پشت سر گذاشته و جایگاه بیرانوند را برای اولین بار پس از سال‌ها تهدید کرده است. همچنین در لیگ ایران یک دوجین گلر با ادعای بازی در تیم ملی حضور دارند.

بیرانوند و کوچ از بلژیک به پرتغال به سبک گادفادر

بیرانوند اما به سبک دیالوگ معروف فیلم گاد فادر عمل کرد:

«دوستانت را نزدیک نگه دار و رقیبانت را نزدیک‌تر.» او درست به کشوری رفت که جدی ترین رقیبش برای دروازه بانی تیم ملی در آن بازی می‌کند. اتفاقی که باعث می‌شود عملکرد این دو، هفته به هفته با هم مقایسه شود. موضوع جایی جالب می‌شود که پیام نیازمند، گلر سپاهان نیز در تابستان احتمالا به لیگ پرتغال خواهد رفت و برای ملی پوش شدن در این کشور اروپایی خواهد جنگید. حضور عابدزاده در ماریتیمو، بیرانوند در بواویشتا و نیازمند در پورتیموننزه اتفاقی شگفت انگیز درباره لژیونرهای ایران خواهد بود.

این که سه دروازه‌بان ایرانی گلر شماره یک تیمهای پرتغالی شوند اتفاق جالب و شاید بی نظیر برای تمام کشورهای آسیایی باشد؛ شاید هم پرتغال به سکوی پرتاب آنها تبدیل شده و این سه فصول آینده به تیمهای بزرگتری هم بروند.

لیگ پرتغال در چند سال اخیر تبدیل به سکوی پرتاب بازیکنان ایرانی برای دیده شدن بیشتر و حضور پر رنگ تر در فوتبال اروپا شده است. فوتبالیست‌های زیادی در چند وقت اخیر به پرتغال رفته اند که می‌توان به نام علی علیپور، مهدی طارمی و عابدزاده اشاره داشت و درخشش آن‌ها باعث شد که پای بازیکنان ایرانی دیگری نیز به این کشور باز شود. حالا لیگ این کشور آغوشش را برای گلری باز کرده که مردمش در آغوش کشیدن توپ پنالتی رونالدو، توسط این گلر را به خوبی در خاطر دارند. اتفاقی که می‌توانست در لحظات آخر صعود قهرمان دور گذشته یورو به مرحله بعد جام جهانی روسیه را نیز به خطر بیندازد و ایران را به پدیده جام جهانی تبدیل کند.

بیرانوند و کوچ از بلژیک به پرتغال به سبک گادفادر

صحبت هایی نیز درباره حضور مجدد کریستیانو رونالدو به لیگ پرتغال وجود دارد و ممکن است به اسپورتینگ لیسبون، تیمی که کارش را با آن شروع کرده بازگردد که اگر چنین شود انگیزه خیلی خوبی برای تمام بازیکنان ایرانی این لیگ محسوب می‌شود و همچنین نگاه ها را بیش از پیش متوجه لیگ پرتغال می‌کند.

همچنین انگیزه‌ای گلرها دو چندان خواهد شد تا بتوانند جلوی بازیکنان مطرح لیگ پرتغال و به خصوص رونالدو در صورت بازگشت به این لیگ، خودنمایی کنند. بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با مهار پنالتی رونالدو نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و حالا شاید دوباره دوئلی جذاب بین او و کریس پیش بیاید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: