کد خبر: ۸۸۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
تعداد بازدید: ۲۹۷
كلمه اول: از پیامبر اكرم (ص) در كتب روایی ما دو رهنمود به انتخاب‌كنندگان و انتخاب شوندگان در حکمرانی خوب به یادگار مانده است.

سه كلمه درباره انتخابات 1400به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، كلمه اول: از پیامبر اكرم (ص) در كتب روایی ما دو رهنمود به انتخاب‌كنندگان و انتخاب شوندگان در حکمرانی خوب به یادگار مانده است.
1- پیامبر اعظم (ص) خطاب به انتخاب شوندگان می‌فرمایند: هركس خود را بر جمعی از مسلمین جلو بیندازد درحالی‌که می‌داند از او شایسته‌تر وجود دارد یقینا به خدا و پیامبرش خیانت كرده است.
2- پیامبر اكرم (ص) نیز می‌فرمایند: هركس از مسلمانان كارگزاری را بر سر كار آورد به او مسئولیت بدهد درحالی‌که می‌داند در بین مسلمین فردی وجود دارد برای این كار سزاوارتر است، به كتاب خدا و سنت پیامبر آشناتر است آن‌کس به خدا و پیامبر و مسلمانان خیانت كرده است.
با این بیان پیامبر اكرم (ص) مدل رقابت در مردم‌سالاری دینی چگونه است و چه مختصاتی دارد؟ حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما كه در باب علم سیاست تئوری پردازی می‌كنند تاكنون مدل رقابتی كه نبوی و علوی باشد ارائه نداده‌اند.
 كسانی كه این ‌روزها به شورای نگهبان قانون اساسی ایراد می‌گیرند و از 6 فقیه و 6 حقوقدان شورای نگهبان كه پاسدار جمهوریت نظام هستند، می‌خواهند اصل 115 را تعطیل كنند.
چون می‌گویند؛ موضوع انتخابات ریاست جمهوری «جنگ قدرت» برای تصاحب پست‌های كلیدی كشور است. آن‌ها می‌گویند اگر شورای نگهبان اصل 115 و 118 قانون اساسی را اجرا كند، هیجان سیاسی پایین می‌آید و كسی حاضر نیست در معركه بزن‌بزن سیاسی انتخابات تماشاگر صحنه نزاع خروس‌جنگی‌های سیاسی باشد. لذا مشاركت پایین می‌آید و این برای اعتبار نظام خوب نیست! می‌گوییم، تكلیف حقوق مردم در قانون اساسی چه می‌شود؟ مردم ایران با فداكاری‌هایی كه در این چهار دهه كرده‌اند لایق یك زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه توأم با رفاه و آسایش هستند. بالاخره باید یك كسی بیاید كه بتواند بیش از یكصد اصل قانون اساسی كه مربوط به وظایف و اختیارات و حیطه كار دولت و ریاست جمهوری است را انجام دهد. می‌گوییم؛ در غوغای جنگ روانی و بزن‌بزن سیاسی اصحاب قدرت، وظایف مهم و بزرگ رئیس‌جمهور منتخب زمین می‌ماند. آن‌ها پاسخی برای آن ندارند!
آیا این جماعتی كه امروز علم مخالفت با شورای نگهبان را به دوش گرفته‌اند دلشان برای مشاركت، حقوق مردم و ... می‌سوزد یا به فكر حفظ كاسه و كوزه‌هایی هستند كه در این چهار دهه جمع كرده‌اند یا حفظ دكان دستگاه‌هایی می‌باشند كه كركره آن را می‌خواهند تا چند نسل بعد از خود حفظ كنند؟!
كلمه دوم : ایام انتخابات فرصتی است برای بازخوانی عملكرد دولت مستقر، و ارزیابی وعده‌هایی كه به مردم دادند تا این بازخوانی و ارزیابی صورت نگیرد نمی‌توان به آن دو توصیه مهم پیامبر اكرم (ص) به انتخاب‌كنندگان و انتخاب شوندگان عمل كرد.
یك جریان نیرومند در داخل و خارج دست‌به‌دست هم داده‌اند، نگذارند آن «بازخوانی» و این «ارزیابی» صورت گیرد!
بهانه اصلی آن‌ها هم رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت برخی نامزدهاست. جالب اینجاست جریان اصلاحات روی هیچ نامزدی در نهاد اجماع ساز متمركز نبود. آن‌ها بیش از 10 نامزد را مطرح كرده بودند. جریان دولت مستقر هم رسما گفتند ما نامزدی نداریم و ثبت‌نام‌كنندگانی هم كه منتسب به دولت بودند چنین ادعایی ندارند. اما اصلاح‌طلبان و عناصر مربوط به دولت و رئیس‌جمهور محترم به بهانه اعتراض به شورای نگهبان پاسخگویی به عملكرد 8 ساله و ارزیابی و بازخوانی وظایف آن‌را از متن به حاشیه بردند باآنکه در میان احراز صلاحیت شده‌ها 2 نفر یكی از اصلاحات و یكی هم از كارگزاران وجود دارد، همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند . برخی از آن‌ها تا آنجا پیش رفتند كه هم‌صدا با منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و ضدانقلاب، پرچم تحریم انتخابات را به دست گرفته‌اند!!
كلمه سوم: آنچه برای مردم برحسب نظرسنجی‌های متعدد از مراكز گوناگون مطرح است مسئله «كفایت» و «كارآمدی» رئیس‌جمهور آینده است.
چون برحسب این نظرسنجی‌ها از كفایت و كارآمدی دولت مستقر به‌شدت اعتراض و گله‌دارند.
مدل عقلانی و حكیمانه رقابت این است كه نامزدهای مطرح در مقام اثبات كارآمدی و كفایت خود برای مردم، به سه سؤال كلیدی پاسخ دهند: 
1- بگویند كیستند و چه نسبتی با مبانی نظام دارند و با چه تدبیر و مدیریتی می‌خواهند مشكلات كنونی كشور را حل كنند؟
2- گفتمان آن‌ها چیست؟ آن‌ها باید با یك گفتمانی كه مردم‌باور كنند این‌کاره هستند در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی ظاهر شوند.رسانه ملی فرصت بسیار خوبی در اختیار آن‌ها نهاده تا گفتمان خود را مطرح كنند.
3- مردم به چه دلیل باید به آن‌ها رأی بدهند؟ آیا كارنامه كاری آن‌ها و عملكرد آن‌ها و عقاید آن‌ها پایبندی به مردم و انقلاب را نشان می‌دهد و آیا نشان داده‌اند در پست‌هایی كه قبلا اشغال كرده‌اند عملكردشان موردقبول مردم است؟
 مردم دنبال تحول در نظام اجرایی كشور و قوه مجریه هستند.
مردم دنبال یك دولت كارآمد، آماده كار و بانشاط هستند كه پای هر كاری كه مربوط به مردم و مطالبات آن‌هاست بایستد.
مردم دنبال دولتی هستند كه انقلابی عمل كند و همدل و هماهنگ با كار جهادی، مشكلات كشور را حل كند.
مردم دنبال دولتی هستند كه برمدار عقلانیت حركت كند، در مسیر آرمان‌گرایی به واقعیات جامعه توجه كند و در برابر لات‌بازی آمریكا و انگلیس و رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی مردانه بایستد.
مردم دولتی می‌خواهند كه با نیت الهی كار كند  و دنبال تسویه‌حساب سیاسی با رقبا نباشد. با فساد مبارزه كند و ابتكار عمل داشته باشد.
مردم دولتی می‌خواهند که پاک دست باشد.كاركنان آن حقوق نجومی نگیرند. ساده‌زیست باشند و در مدار قانون حركت كنند.
آیا نامزدهای مطرح حاضرند به این مطالبه بر حق مردم پاسخ مثبت دهند؟

محمدكاظم انبارلویی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: