کد خبر: ۸۸۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
تعداد بازدید: ۳۹۱
تحلیلگر ازشد مسائل ژئوپلتیک جهان عرب موضع گیری‌های اخیر کشورهای عرب منطقه و اسرائیل را بررسی و فضای پیش روی کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران را تحلیل کرد

عربستان آینده خوبی نخواهد داشت/ آمریکا از سعودی‌هاحمایت نکند روابط تهران-ریاض خوب می‌شودبه گزارش خبرداغ، حسن هانی‌زاده تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با ایلنا درباره رایزنی های کشورهای حاشیه خلیج فارس و موضع گیری آنها علیه ایران اظهار داشت: در روزهای اخیر  دو حادثه در منطقه  رخ داده است، نخست گزارش تیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد دست داشتن مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در مرگ دردناک جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی بود؛ این گزارش  شرایطی را  به گونه‌ای رقم زد تا روابط عربستان و آمریکا به شدت تحت تاثیر  قرار بگیرد. 

وی افزود: نظر می‌رسد وضعیت بن سلمان وضعیت مناسبی نیست و بعد از گزارشی که از سوی آمریکا منتشر شد روزهای سختی در انتظار ولیعهد جوان عربستان است، لذا این مسئله عربستان را در انزوا قرار داده و تحرکاتی آغاز شده برای این که مشروعیتی به بن سلمان داده شود.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه موضوع دیگر که در فضای منطقه رخ داد ابتکار ارتش انصارالله بود که دو حمله شدید موشکی را با پهپاد به سمت تاسیسات نفتی عربستان صورت داد، گفت: انهدام بخش مهمی از شرکت نفتی آرامکو در شهر ظهران عربستان شرایط جدیدی به لحاظ اقتصادی برای عربستان ایجاد و خسارت زیادی را به این کشور وارد آورد. 

وی با بیان اینکه عربستان سعودی به شدت به دنبال جریان سازی علیه ایران و خارج کردن بن سلمان از این انزوای سیاسی است، تصریح کرد: کشورهای کوچک و میکروسکوپی مثل امارات، بحرین و کشور فقیری مثل اردن نمی‌توانند در خارج کردن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از انزوا و نجات دادن وی اقدامی کنند. اما دیدارهای انجام شده به این‌ کشورها به درخواست عربستان و برای خارج کردن ولیعهد عربستان از انزوا و دادن مشروعیت به او بوده که در مقابل پرداخت میلیون‌ها دلار به اردن و بحرین صورت گرفته است. 

به گفته هانی‌زاده هرچند که این کشورها رابطه تنگاتنگی با عربستان دارند و این جریان سازی‌ها صرفاً برای مشروعیت بخشیدن  به بن سلمان است، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که انصارالله و ارتش یمن با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک و پهپادهای رادارگریز توانستند ابتکار عمل میدانی را در دست گیرند و ضربه دردناکی به تاسیسات نفتی و نظامی عربستان وارد بیاورند.

وی درباره تلاش آمریکا برای جلوگیری از خروج نیروهایش از منطقه با بیان اینکه ایالات متحده به هر تلاشی برای باقی ماندن در منطقه حساس خاورمیانه دست می‌زند، خاطر نشان کرد:  با این که پارلمان عراق در سال گذشته طرحی را تصویب کرد، مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی باید در بازه زمانی یک ساله خاک عراق را ترک کنند، اما آمریکا به هر شیوه‌ای از جمله ناامن کردن عراق متوسل می‌شود تا روزها، ماه‌ها و سال‌های بیشتری را در عراق باقی بماند.

هانی زاده با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان و سوریه افزود: اکنون نیروهای آمریکایی در شرق فرات متمرکز هستند و نفت سوریه را استخراج و به آمریکا منتقل می‌کنند؛ این‌کار یک نوع راهزنی اقتصادی در منطقه تلقی می‌شود. از سویی نیز در طول یک سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی به شدت دچار افت شده و وضعیت اقتصادی ناپایداری بر سرزمین های اشغالی حاکم است، همچنین ناکامی مکرر بنیامین نتانیاهو در ایجاد وضعیت پایدار اقتصادی و ناپایداری خودش و حزب لیکود، موجب شده تا مجموعه شورش‌هایی در اراضی اشغالی شکل گیرد و حدود یک سال است که ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک منطقه افزود: پیروزی جو بایدن نیز برای کارهای ماجراجویانه‌ بن سلمان ولیعد عربستان و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خیلی مناسب نیست و احتمالا این دو فرد ماجراجو را از چرخه قدرت خارج کند. اکنون اسرائیل در کوشش این است که نیروهای آمریکایی در منطقه باقی بمانند تا چتر حمایتی اسرائیل باقی بماند.

وی درباره اینکه آیا چشم انداز صلحی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس متصور می‌شود، گفت: این امر بستگی دارد به رفتار جو بایدن نسبت به ایران و همچنین نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. تجربه ثابت کرده هرگاه چتر حمایتی ایالات متحده نسبت به رژیم‌هایی مثل عربستان، امارات و بحرین کمتر شود، این کشورها احساس ناامنی و انزوا می‌کنند و سریعاً به سمت ایران متمایل می‌شوند.

 این تحلیلگر جهان عرب افزود: اما اگر آمریکا همچنان به تقویت این رژیم‌های مرتجع تلاش کند و حمایت خودش را ادامه دهد امیدی به بهبود روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی وجود ندارد. عربستان که رفتاری کاملاً تهاجمی نسبت به ایران دارد؛ شکست مکرر عربستان از انصارالله و ارتش یمن خشم عربستان را برانگیخته و رژیم آل سعود سعی می‌کند از طریق جریان سازی علیه ایران، این کشور را دچار انزوا کند، اما عربستان آینده خوبی نخواهد داشت مخصوصا محمد بن سلمان که اکنون به شدت در انزوا است، به همین دلیل به نظر می‌رسد که حداقل در ماه‌های آینده هر چقدر فشار بیشتری به عربستان وارد شود، بیشتر به سمت کاهش تنش با ایران حرکت خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: