کد خبر: ۸۷۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
تعداد بازدید: ۳۸۵
نوبخت در مراسم «چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»:
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم گرامیداشت آیت الله هاشمی به شرایط اقتصادی دوران سازندگی پرداخت و این مقطع بعد از انقلاب را بهترین دوران اقتصادی ایران دانست.

بهترین وضعیت اقتصادی بعد از انقلاب را در دوره آیت‌الله هاشمی داشتیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدباقر نوبخت در مراسم «چهارمین سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» ضمن گرامیداشت یاد وی اظهار داشت: از اینکه فرصتی برای همدردی و هم‌گویی با این جامعه فرهیخته درباه شخصیتی ملی و تاریخ معاصر پیدا کرده‌ام خرسندم. از این فرصت استفاده کوتاهی خواهم کرد.

وی با اشاره به استعاره‌ای از دکتر شریعتی در نقد و نقص نگاه حرفه‌ای، گفت: نگاه حرفه‌ای از این بابت نقص دارد که همه چیز را یک بعدی می‌بیند؛ کفاش پیش از اینکه یک آدم را ببیند کفش او را می‌بیند و خیاط قبل از وجود انسان مقابلش لباس آن را ملاحظه می‌کند.

نوبخت اضافه کرد: بنده با قبول این نقد در نگاه حرفه‌ای از منظر کسی که اکنون مسئولیت توسعه و رصد این مقوله را در کشور عهده‌دار است عرض می‌کنم همه شش برنامه‌ای که برای توسعه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طراحی کردیم،‌ این بود که به یک رشد نزدیک به ۸ درصد برسیم. در ۱۰ ساله نخست که رشد اقتصادی ما منفی ۳.۳ درصد بود و رشد سرمایه گذاری ما نیز منفی ۶.۹ درصد بود.

وی با اشاره به حضور خود در همه برنامه‌های توسعه کشور و جایگاه امروزش در سازمان برنامه و بودجه، به وضعیت بی نظیر اقتصادی دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۶۷ در تهران روزی ۳ تا ۴ ساعت قطعی برق و آب داشتیم، که آیت الله هاشمی نه تنها آن را درست کردند بلکه یک رشد اقتصادی بی سابقه برای کشور ایجاد کردند؛ هیچ کدام از برنامه های بعدی حتی برنامه سوم که یک برنامه موفقی بود در ۳.۹ درصد متوقف ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد:علاوه بر آن رشد، سرمایه گذاری بالای ۷ درصد در دوره هاشمی شاخص مهم دیگری است. همچنین اینکه تنها زمانی که جریان و تراز سرمایه‌گذاری در ایران از منفی به مثبت تبدیل شد در دوره ایشان بود. از این رو است که عموم ایشان را به سردار سازندگی می شناسند.

وی گفت: نکته‌ای که باید دوباره بر مظلومیت این شخصیت تاریخی تاسف بخوریم؛ موضوع عدالت اجتماعی است. دو شاخص برای عدالت و برابری در جامعه وجود دارد، یکی ضریب جینی است و دیگری نسبت هزینه دهک پردرآمد به دهک کم درآمد است. به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه عرض می‌کنم، بهترین اعداد و ارقام در ضریب جینی و عدالت اجتماعی در دوره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت.

نوبخت اضافه کرد: ضمن اینکه مسیر توسعه را با گام های بلند طی می‌کردند، این مرد با مدیریت شایسته خودش بعد از همه اقدامات ملی و آن مبارزات تاریخی با استکبار داخلی بر این مهم اهتمام کردند. ایشان یک شخصیت ممتاز توانمند و در راستای آنچه که حضرت امام انتظار داشت، بود.

وی با بیان اینکه شاید کمتر در این مورد که میخواهم بگویم اطلاع‌رسانی شده است، تاکید کرد: ایشان از همان زمان برای فردایی که ۱۴۰۰ است، یک برنامه بلندمدت و مناسب فقرزدایی طراحی کرده‌اند که یکی از برنامه‌های متقن و قابل دفاع در عرصه برنامه‌ریزی سازمان برنامه ریزی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: جای تاسف دارد که این شخصیت بزرگ اکنون در جمع ما نیستند. این موضوع به ویژه برای ما دولتمردان که با محبوبیت و جایگاه اجتماعی این فرهیخته بر سر کار آمدیم و در این محاصره اقتصادی فرصت خدمتگزاری پیدا کردیم، محسوس تر است.

وی در پایان گفت: ضمن تجدید از آن بزرگی‌ها با خانواده عزیزشان و بازماندگان این عزیز،باید بگویم که "هل جزاء الاحسان الا الاحسان" است ما نسبت به لطفی که ایشان از شخصیت و محبوبیت اجتماعی خود برای ایجاد فرصت خدمتگزاری ما استفاده کردند را باید به خدمت در همان راستا و سازندگی و برای همان عدالت اجتماعی صرف کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: