کد خبر: ۸۵۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
تعداد بازدید: ۲۵۶
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مرمت ۲ کنگره قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم‌آباد که در زلزله ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری تخریب شده بود، آغاز شد.

مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم‌آباد آغاز شدبه گزارش خبرداغ ، سید امین قاسمی روز سه شنبه به رسانه‌ها با بیان اینکه برای مرمت اضطراری قلعه فلک الافلاک ۳۵۰ میلیون تومان اختصاص یافته است، افزود: در این مرمت اضطراری ضمن مرمت کنگره‌های این بنای ارزشمند، بندکشی ترک‌های آن نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان کرد: طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک خرم آباد نیز با مشورت اداره کل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چند تن از اساتید برجسته سازه‌ای کشور واگذار شده و هم اکنون مشاور در حال انجام مطالعات و آزمایشات آن است.

قاسمی، یادآور شد: سقف و دیواره سالن ضلع شرقی خانه تاریخی «آخوند ابو» خرم آباد و همچنین چند خانه تاریخی شهر بروجرد نیز بر اثر زمین لرزه ۱۷ اردیبهشت آسیب دیده است.

فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است.

فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است.

تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد، این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: