کد خبر: ۸۵۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: ۴۳۴
رییس‌جمهور در آیین گرامیداشت روز معلم:
رییس جمهور گفت: اگر کشوری سعادتمند شود و بتواند راه رشد را طی کند، ریشه آن به کلاس درس و معلم برمی‌گردد.

راه رشد هر کشوری از کلاس درس و تلاش معلمان می‌گذردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسن روحانی رییس‌جمهور در آیین گرامیداشت روز معلم، در سخنانی گفت: اولین معلم طبق آنچه که ما در متون دینی و قرآن مشاهده می‌کنیم خداوند بزرگ است که آغاز خلقت بشر با تعلیم خداوند همراه شد و حضرت آدم شاگرد آن کلاس بود، بنابراین مقام معلمی در ابتدا متعلق به خداوند و بعد پیامبران است.

وی ادامه داد: پیامبران نیز در طول تاریخ مسیر خرد و حکمت را به مردم آموختند، لذا این جایگاه یک مقام بسیار ارجمند و والایی است و ما هرچند به زبان بگوییم و تجلیل کنیم اما در توان ما نیست که از خدمات و کار عظیم و بزرگ آن‌ها به خوبی قدردانی کنیم.

رییس‌جمهور در ادامه ابراز داشت: شاید اگر این تعبیر را بکنیم که هر چه داریم و آموخته‌ایم درخصوص زندگی، اخلاق، تربیت، مهر و دانش بخش اعظمی از آن متعلق به آموزش و پرورش و معلمین است، اشتباه نگفته‌ایم. به هر حال اولین کلاس ما خانه است و اولین معلم ها هم پدران و مادران هستند و پشت سر آن مدرسه است و معلمین عزیز هستند که جایگاه بسیار والایی دارند، در نتیجه اگر کشوری سعادتمند شود و بتواند راه رشد را طی کند، ریشه آن به کلاس درس و معلم برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این فضایی که در اثر شیوع کرونا به وجود آمد و بخشی از تعلیم به صداوسیما و یا شبکه‌های مجازی واگذار شد، حتما نمی‌تواند جای کلاس درس و معلم را پر کند. محیط مدرسه و آشنایی با همکلاسی و آموزش در حضور معلم اهمیت بسیار زیادی دارد، حتی این کلمه همکلاسی و هم‌درس بودن نکته مهمی است که در طول زندگی با افراد باقی می‌ماند و همچنین در کنار معلمین بودن نیز تاثیر قابل توجهی دارید که امیدواریم فضای مجازی و صداوسیما بتواند بخشی از این جای خالی را پر کند.

روحانی در ادامه با اشاره به بزرگداشت روز معلم، ابراز داشت: باید یاد کنیم از معلمین بزرگوار انقلاب از شهید مطهری که اصلا این نامگذاری یک روز به عنوان روز معلم به خاطر این بزرگوار است، شهید مطهری جزو شخصیت‌های استثنایی ما و یکی از شاگرادن بلند مرتبه مکتب امام خمینی(ره) بود. ایشان در عمق علم و دانش، در اخلاق و در غیرت دینی یک شخصیت کم‌نظیر برای فرهنگ و جامعه ما بود که در نوشته‌های خود در آن زمان به سوالات ما در عصر دیروز و امروز پاسخ داد، در نتیجه نام معلم با این بزرگوار قرین شده است.

وی افزود: البته شخصیت‌های دیگری مانند شهید رجایی و شهید باهنر هم معلم بودند و در این راستا صاحب منصب بودند و زحمت‌های زیادی کشیدند، همچنین همه معلم‌هایی که در انقلاب و دفاع مقدس هم به عرصه آمدند و در این راه شهید شدند، یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم و به روح همه آن‌ها درود می‌فرستیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگر سخنان خود به شرایط شیوع ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: شیوع این ویروس ما را وارد یک دوران استثنایی کرد و مساله کرونا به بخشی از تاریخ بشریت تبدیل شد، مانند بسیاری دیگر از پدیده‌ها در تاریخ که حوادث را به قبل و بعد از آن تقسیم می‌کنند، از این به بعد نیز خواهند گفت قبل از کرونا چه بر سر ما آمد و بعد از کرونا چه شد. در این روزها که برما سخت گذشت، ایرانیان علاوه بر ویروس کرونا تحت فشار تحریم هم بودند، اما بهترین مقاومت و تاب آوری را از خود نشان دادند و ما موفق شدیم که بهترین اخلاق را در میان جوامع ثبت کنیم، شما دیدید که در بخشی کشور ها چه اتفاقاتی به وجود آمد و برخی مجبور شدند برای قرنطینه از ارتش و اسلحه استفاده کنند، اما در کشور ما نیازی به توپ و تانک نداریم، با مردم حرف زدیم و مردم عزیز ما با فرهنگ بلند و غنی‌شان به خوبی این صدا را شنیدند و همراهی کردند.

روحانی در ادامه ابراز داشت: روزهای پیک و اوج این بیماری تقریبا آخر اسفند و حدودا دو هفته اول فروردین بوده است به عبارتی تقریبا سه هفته اوج داشتیم و اکنون هم با ملایمت این مساله به سمت روند تثبیت در حال حرکت است، البته هنور راه زیادی در پیش داریم تا از این ویروس اگر پایانی داشته باشد، بگذریم، اما آن چه که گفته می‌شود این است که تا زمانی که واکسن در اختیار بشر قرار نگرفته باشد، قادر به اعلام پایان بحران کرونا نیستیم. اما مردم ما در روزهای پیک بیماری رفتار خوبی از خود بروز دادند و اکنون می‌توانیم بگوییم شرایط در این روزها کمی بهتر شده است که این شرایط بهتر متعلق به کادر بهداشتی و درمان و بالاتر از آن متعلق به مردم ما است.

وی ادامه داد: در این روزهای سخت که هنوز هم ادامه دارد، کار بزرگی انجام گرفت، اولین گروهی که این بار را به دوش گرفتند و کار عظیم و بزرگی را از خود بروز دادند کادر پزشکی و درمانی بودند و بعد از آن آن‌هایی بودند که شرایط زندگی را برای مردم تا حدی آسان کردند، این که در فروشگاه‌های ما مواد غذایی، لوازم مربوط به بهداشت مردم و ضدعفونی تامین شد حاصل کار و تلاش جمع زیادی است، همه کسبه‌ها و همه راننده‌ها کمک و تلاش کردند، اگر راننده‌های پرتلاش ما نبودند و اجناس را از بندرگاه‌ها به بخش‌های مختلف نمی‌بردند دچار مشکل می‌شدیم. گروه بعد کادرهای پروازی است که در روزهای سخت رفتند و لوازم مورد نیاز را به کشور آوردند، مرحله بعد شاید نوبت دانش پژوهان و عزیزانی بود که در شرکت های دانش بنیان وارد عمل شدند و این که امروز می‌توانیم کیت تشخیص را بعد از مدتی بسازیم، کیت پادتن را خودمان بسازیم و اکنون در حال صادر کردن آن‌ها هستیم، یک کار بزرگ و عظیم است. حتی در جلسه اخیر یکی از وزرا اجازه خواست ماسک N95 را صادر کنیم و من از وزیر بهداشت خواستم که نیاز را چک کند و اگر مازاد بود صادر کنیم که این هم کار بزرگی بود و در کشور انجام شد.

رییس جمهور همچنین ضمن قدردانی از معلمان به دلیل تلاش ها و فعالیت های آن‌ها در دوره شیوع کرونا، گفت: یکی از کارهایی که در این دوره شیوع کرونا صورت گرفت راه اندازی سامانه شاد بود که اجرا شد، اگرچه نمی‌تواند کاملا جایگزین معلمان عزیز شود اما شما تصور کنید اگر فضای مجازی نبود شما چگونه می‌خواستید بچه ها را در خانه‌ها نگه دارید، حدودا دو ماه و نیم است که بچه ها نه به کلاس های درس و مدارس رفته‌اند، نه توانستند تفریح مورد نیاز خود را داشته باشند، حتی سفر هم امکانپذیر نبود، اگرچه شاید در روزهای ابتدای مهر یا روزهای بعد از تعطیلات نوروز بچه ها می‌گویند چرا تعطیلات تمام شد اما فضای مدرسه یک نشاط فراوانی را برای بچه ها به همراه دارد.

وی ادامه داد: اما در همین دوران معلمان عزیز ما تلاش کردند و حتی قبل از این که این سامانه فعال شود شروع به فعالیت کردند از راه های مختلف با دانش آموزان خود در تماس و پیگیر آموزش و وضعیت درسی آن‌ها بودند. این نشاط می‌آفریند و روحیه را تغییر و تنوع می بخشد، خب از طریق فضای مجازی و رسانه ملی کار بزرگی انجام گرفت، من باید از همه معلمان همیشه به خاطر کار بزرگی که بر عهده دارند و هم کاری که در این دوره انجام شد تشکر و قدردانی کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگرچه در صورت فراهم بودن شرایط و باز شدن مدارس در هفته های پیش‌رو تنها چند هفته کوتاه خواهد بود اما بعد از بازگشایی معلمان می‌توانند ارزیابی کنند و به ما بگویند که آموزش از طریق فضای مجازی و صدا سیما چه مقدار توانست خلاء آموزشی را پر کند و چه تاثیری داشته است.

وی افزود: من به مرکز ملی فضای مجازی دستور دادم که برای کامل شدن آن کمک کند و هرچه زودتر تکامل یابد تا این آغازی باشد بر این که در ماه های آینده و در صورت نیاز از این سامانه‌ی خوب استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: