کد خبر: ۸۵۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
تعداد بازدید: ۲۲۹
سخنگوی دولت از اعلام ۱۳۲ شهر سفید در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد.

اعلام ۱۳۲ شهر سفید در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا/ سهم پایتخت‌نشین‌ها در همراهی با پروتکل‌های بهداشتی ۶۳ درصد استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا ۱۳۲ شهر را سفید اعلام کردیم.

سخنگوی قوه مجریه بیان کرد: در این ۱۳۲ شهر فقط مشاغل پرریسک تعطیل هستند و بقیه مشاغل می‌توانند در این شهرها فعالیت خود را ادامه دهند حتی اصناف پرریسک مانند مجموعه‌های ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند ولی مجموعه‌های ورزشی که جمعیت کم در آنها تردد دارد و انفرادی هستند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

سهم پایتخت‌نشین‌ها در همراهی با پروتکل‌های بهداشتی ۶۳ درصد است

وی با اشاره به رفتار مردم در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: ۸۳ درصد ایرانیان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و سهم پایتخت‌نشین‌ها در این همراهی ۶۳ درصد است که نشان می‌دهد همراهی سلامت محورانه داشته‌اند.

ربیعی تاکید کرد: فرصت مغتنمی است که جریان خیر جمعی که در کشور شکل گرفته است، تبدیل به یک سنت در کشور شود. ما باید از فرصت ماه رمضان استفاده کنیم و فشارهای جهانی و اتفاقاتی که در این مدت ایجاد شده است را بتوانیم حرکت رمضانی را در طول سال انجام دهیم. ما راهی جز همدلی و در کنار هم بودن نداریم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت گسترش برنامه‌های اجتماعی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در خیر جمعی است، عنوان کرد: خوشبختانه ترتیبی اتخاذ شده که در ۱۳، ۱۴ کمیته استانی ستاد کرونا نماینده سمن‌ها حضور دارند و مشارکت می‌کنند.

باید بتوانیم سلامت روح و جسم را با هم حفظ کنیم

سخنگوی قوه مجریه خاطرنشان کرد: امروز در مقابله با کرونا نیازمند یکسری رفتارهای جدید هستیم. ما باید بتوانیم سلامت روح و جسم را با هم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در دنیا تاب‌آوری برای حفظ اقتصاد، تاب‌آوری محدودی است حتی در اقتصادهای مدعی. ما هوشمندانه عمل کردیم. اگر رفتارهای سلامت محور در کل کشور بالای ۹۰ درصد شود هم می‌توانیم از جان‌ها و هم از اقتصاد و اشتغال حفاظت کنیم و هم از فرو افتادن افراد در طبقات پایین و تله فقر جلوگیری کنیم.

سخنگوی دولت ادامه ادامه داد: دولت دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی است و طبقه‌ها را به روز می‌کند در این شهرها مساجد بازگشایی شدند و نماز جماعات و جمعه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

ربیعی عنوان کرد: تعداد تشکل‌های ثبت شده در وزارت کشور به ۲۸۳۱ تشکل رسیده و در حوزه هدف بهزیستی در مجموع ۹۸۰۰ خیریه و سمن ثبت داریم که بیش از ۵ هزار سمن از سال ۹۲ تاکنون ثبت شده‌اند. یعنی ۶۰ درصد سمن‌های حوزه بهزیستی در همین دولت ثبت شده است.

وی تاکید کرد: این سیاست دولت بوده و امیدواریم بتوانیم در مدت زمان باقیمانده موانع پیش روی فعالیت‌های مدنی در قالب خیریه‌ها را برداریم.

اگر تست عسگری منفی باشد به ایران بازخواهد گشت

سخنگوی دولت در خصوص پیگیری‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک درخصوص وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا، ابراز داشت: دفتر نمایندگی ما در واشنگتن پیگیر این موضوع است و ما معتقدیم ایالات متحده آمریکا برخلاف ادعاهایی که دارد، در این مورد و در خصوص افراد زندانی رفتار غیرانسانی دارد.

وی ادامه داد: یکی از این افراد زندانی هم اکنون دچار بیماری کرونا شده است و اگر تست او منفی باشد به ایران بازخواهد گشت، همچنین ما در حال پیگیری وضعیت آزادی بقیه زندانی‌ها هستیم، اکثریت این‌ها با اتهامات واهی در زندان هستند البته گزارش‌هایی که داریم حکایت از نگهداری این زندانیان در شرایط بد و بدون امکانات بهداشتی، دارد. لذا جمهوری اسلامی می‌خواهد این گروگان‌ها بی قید و شرط آزاد شوند.

ربیعی همچنین دولت آمریکا را در این زمینه مسئول دانست و ابراز داشت: ما معتقدیم که آمریکا نسبت به سلامت همه گروگان‌های ایرانی که در خاک این کشور هستند، مسئول است.

نقض برجام توسط شورای امنیت این نهاد را بی اعتبار خواهد کرد

سخنگوی دولت همچنین درخصوص مطرح شدن برخی تهدیدها مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران و احتمال خروج ایران از برجام، بیان داشت: برای صحبت در این مورد زود است و هنوز تصمیمی مبنی بر خروج از برجام گرفته نشده است، درباره نحوه واکنش و گزینه‌هایی که برای واکنش داریم، تصمیم مناسب را خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: برداشت ما این است که اعضای برجام به خوبی بر تخلف بودن خواسته آمریکا واقف هستند، قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل خواهد بود و پیامدهای آن شورای امنیت را بی اعتبار خواهد کرد. با این وجود ما همه‌ سناریوها را بررسی می‌کنیم و دامنه انتخابات ما باز است.

ربیعی با تاکید بر عدم نقض برجام، تصریح کرد: البته صنعت دفاعی ما بی‌نیاز است اما این باعث نمی‌شود که اجازه نقض قوانین را بدهیم.

در ساز و کار هیات رئیسه ریاست مجلس و کمیسیون‌ها دخالت نمی‌کنیم

سخنگوی دولت درباره انتخاب رئیس مجلس و دخالت دولت و یکی از از معاون رئیس‌جمهور در تعیین رئیس مجلس، گفت: آنچه حساسیت دولت است شکل‌گیری مجلسی پویا، قوی، با نشاط و همراه برای پیش بردن و حل مشکلات مردم و جامعه است و به سازکار هیات رئیسه ریاست مجلس و کمیسیون ‌ها دخالت نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: دولت هیچ نظر و دخالتی درباره سازوکار داخلی مجلس از جمله هیات رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها ندارد و بنای دولت همکاری با هیات رئیسه مجلس خواهد بود و هر ترکیبی  را که نمایندگان انتخاب کنند، برای دولت محترم است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نمایندگان بگویند که معاون رئیس جمهور برای چه فردی تلاش می‌کند و بگویند که کدام معاون رئیس‌جمهور بوده است، افزود: دولت قطعا چنین نظری ندارد اما ممکن است که مشورت‌هایی انجام شده باشد، طی صحبتی که با معاون امور پارلمانی رئیس‌جمهور داشتم به طور کلی هر گونه تماسی را در این مورد رد کردند و از آن بی‌اطلاع بودند. دولت چنین مسائلی را به ساز و کارهای داخلی مجلس واگذار می‌کند و نفیا یا اثباتا هیچ دخالتی در این امور نداریم.

دخالت قوا در اموری که به آنها مربوط نیست پیام منفی به جامعه القا می‌کند

وی اضافه کرد: معتقدیم دخالت قوا در اموری که به آنها مربوط نیست پیام منفی به جامعه القا می‌کند؛ دولت به انتخاب و نظر نمایندگان احترام می‌گذارد و معتقدیم حکمرانی خوب و موثر در همکاری قوا به شکلی که مردم فکر کنند که به آنها توجه می‌شود مهم است و همچنین مطلوب ما همکاری با سه قوه است.

داعش چیزی جز برنامه‌ریزی‌های ناقص سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیست

سخنگوی دولت درباره حمله داعش به نیروهای حشدالشعبی و دخالت دولت آمریکا در تصویب خروج نیروهای آمریکایی از عراق با فشار به مجلس عراق و نیز کمک به داعش از این طریق گفت: وقتی جریان اسلامی که اساس آن ملت و دولت بود به حرکت آمد و الگویی از ملت دولت به شکل جمهوری اسلامی شکل گرفت که دموکراسی اساس آن بود، آمریکا با سازگاری بین نظریه دینی که مردم را با دموکراسی اداره کند به مخالفت پرداخت و از هر راهی برای آسیب به چنین نظریه‌هایی فرو ذار نکرد.

وی ادامه داد:‌ آمریکا جریان تند و افراطی را نیز برای مقابله با چنین جریانی تقویت کرد، از افغانستان و با نیروهای آموزش جهادگرا و القاعده شروع و به همراه برخی کشورهای اروپایی آن را تقویت کردند.

دستیار ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه داعش از دل القاعده بیرون آمد، گفت: طالبانسیم و داعش هم از دل آنها بیرون آمد و داعش چیزی جز برنامه‌ریزی‌های ناقص سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیست؛ ایالات متحد در تقویت داعش نقش داشته که شواهد زیادی در این مورد در اختیار مردم جهان قرار دارد.

وی اضافه کرد: این بازی است که آمریکایی‌ها دارند و معتقدیم که آمریکا در این اقدام هم شکست خواهد خورد و سال‌های نه چندان دور متوجه خواهند شد که این اقدام درست نیست و جز ناامنی در منطقه نیست و هدر دادن مالیات‌ مردم آمریکا سود ندارد.

ربیعی افزود: آمریکا باید به نظرات مردم منطقه احترام بگذارد و ایران چیزی جز صلح و امنیت منطقه را دنبال نکرده است.

هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود

سخنگوی دولت در خصوص بازگشایی مدارس گفت: در ایران با توجه به اینکه زودتر از سایر کشورها مدارس را تعطیل کردیم و با توجه به سفید شدن وضعیت برخی از شهرستان‌ها، ستاد ملی تصمیم گرفت که مدارس بازگشایی شود.

وی افزود: چون ابتدا رییس‌جمهور اطمینان خاطر کسب نکرده بودند، زمان بازگشایی مدارس را از ۲۰ به ۲۷ اردیبهشت به تعویق انداختند. بدیهی است که در هرگونه تصمیمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است یعنی هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود.

ربیعی اضافه کرد: رعایت فاصله‌گذاری و ضدعفونی کردن کلاس‌ها و سرویس‌ها در نوبت‌های مختلف مهمترین مسائلی است که در پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار خواهد گرفت. این امر فقط برای شهرهای سفید است و در سایر موارد تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

روابط ایران و ونزوئلا به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر انتشار برخی خبرها مبنی بر ارائه خدمات مهندسی از سوی ایران به ونزوئلا و دریافت شمش طلا در ازای این خدمات، گفت: روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و برمبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

وی افزود: کشورهای ثالث و به ویژه آمریکا روی این خبر فضاسازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارد.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.

جامعه کارگری با وجود همه سختی‌ها متعهدانه در چرخه اقتصاد ایستاده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور با اشاره به اضافه شدن حدود یک هزار تخت به تخت‌های آی سی یو گفت: این هزار تخت هم با دستگاه‌هایی که در آنها ایجاد شده، مثل آی سی یو عمل می‌کند و در مواقع بحران به ما کمک زیادی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امروز علاوه بر کادر درمانی و پزشکی که به حفظ جان مشغول هستند و جامعه سپاسگزار آنان خواهد بود، چرخه زندگی ما هم توسط کارگران و جامعه کارگری چرخیده است. همه مطلع هستیم و رییس‌جمهور هم همواره بر این نظر است که وضعیت مزد بگیران پایین و جامعه کارگری وضعیت سختی است. از هر فرصتی باید استفاده کرد تا چرخ تولید بچرخد و هیچ کارگر جدیدی اخراج نشود.

ربیعی با تاکید بر این که جامعه کارگری با وجود همه سختی‌ها متعهدانه و مسئولانه در این چرخ اقتصاد ایستاده است، گفت: کنترل‌ها و  غربالگری‌های انجام شده در شرکت‌های تولیدی، تولید در جریان است و اتفاق ناگواری در بازگشایی تولید رخ نداده که غیرقابل کنترل باشد و این علامت بسیار خوبی است.

سخنگوی دولت با اشاره به آموزش‌های مجازی گفت: اتفاق بزرگی هم در حوزه آموزش رخ داده که متاسفانه کمتر دیده شده است. شبکه شاد با همه سختی‌ها و اشکالاتی که در ابتدای کار داشت، حرکتی رو به جلو و مترقی بود که خوشبختانه در کشور اجرا شد.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها می‌خواهم در خلال پوشش بحران کرونا به این دستاورد ملی هم توجه بیشتری داشته باشند. همه دانش آموزان و همه معلمان در یک حرکت تعاملی در کنار هم قرار گرفتند و بدیهی است که اشکالاتی در آغاز کار داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: