کد خبر: ۸۱۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
تعداد بازدید: ۲۶۵
شبکه خبری بین المللی الجزیره قطر در گزارشی درباره ضرب الاجل ایران به اروپا برای تامین منافع نفتی و بانکی ایران نوشت: از زمان خروج آمریکا از برجام تاکنون، ایران از طرفهای اروپایی برجام چیزی جز حمایت اخلاقی دریافت نکرده است.
الجزیره: اروپا از حمایت اخلاقی از ایران فراتر نرفته است به گزارش خبرداغ ، پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره گزارش داد: اتحادیه اروپا در ارتباط با تصمیم تهران به تعلیق بخش هایی از توافق هسته ای سال 2015 در سالگرد خروج آمریکا از برجام، 'ضرب الاجل' 60 روزه ایران را رد و در عین حال از تحریم های آمریکا ابراز تاسف کرد. اتحادیه اروپا دربیانیه مشترکی با وزیران خارجه فرانسه ، انگلیس و آلمان از ایران خواست که به توافق هسته ای احترام بگذارد و همچنین از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد.

توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)بین ایران و1+5 درقبال کاهش برنامه هسته ای ایران و کاهش تحریم ها طراحی شده بود.

این بیانیه گفت: ما قویا از ایران می خواهیم که به اجرای تعهدات خود تحت برجام بطور کامل ادامه دهد همانطور که تا الان این کار را کرده است و از انجام هرگونه اقدامات تنش زا خودداری کند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرد: ما هرگونه ضرب الاجل را رد می کنیم و تبعیت ایران را بر اساس عملکرد ایران در ارتباط با تعهدات مرتبط با هسته ای تحت برجام ارزیابی خواهیم کرد.

تهران روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که اگر قدرت های جهان به قول خود تحت برجام عمل نکنند این کشور غنی سازی سطح بالای اورانیوم را از سر خواهد گرفت.حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که اعضای باقی مانده برجام - انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، چین و روسیه - 60 روز زمان دارند تا به قول خود برای محافظت از بخش های نفت و بانک ایران در برابر تحریم های آمریکا عمل کنند.

در پاسخ به این مساله و با افزایش تنش بین دو طرف، دولت آمریکا تحریم های جدید و شدید بر بخش های فولاد، آلومینیوم ، مس و آهن ایران اعلام کرد.

** اذعان سفیر سابق فرانسه به ناتوانی اروپا
دراین ارتباط، 'فرانسوا نیکولو' سفیر سابق فرانسه در ایران گفت 'تاسف آور' است که رهبران اتحادیه اروپا نتوانستند در برابر موضع شدید آمریکا در برابر ایران با تحریم های جدید اعتراض کنند.
نیکولو به الجزیره گفت: این تصمیم آمریکا واقعا به قلب توافق هسته ای حمله می کند. آمریکا مطابق قانون بین الملل حق داشت از برجام خارج شود اما حمله به تعهدات ایران از خارج برجام واقعا یک رفتار خصمانه است.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که به موضع خود در باره لغو تحریم ها برای منافع مردم ایران متعهد است. اروپایی ها یک سامانه پیچیده از نوع پایاپای موسوم به اینستکس برای معاملات مستقیم با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا ایجاد کرده اند که هنوز عملیاتی نشده است. اتحادیه اروپا اعلام کرده که قصد دارد روند اجرایی شدن اینستکس را ادامه دهد.اتحادیه اروپا همچنین قوانین مسدودکننده را برای حمایت ازشرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا معرفی کرده اما بسیاری از شرکتهای بین المللی فعالیت بیشتری در آمریکا نسبت به ایران دارند.

قدرت های اتحادیه اروپا درپیامی به آمریکا گفتند:ما از کشورهایی که عضو برجام نیستند می خواهیم که از انجام هرگونه اقدامی که توانایی اعضای دیگر برجام برای اجرای کامل تعهدات آنها را مخدوش می کند خودداری کنند.

** حمایت اخلاقی اتحادیه اروپا
اندک زمانی پس از بیانیه اتحادیه اروپا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت:هدف ما تقویت برجام و بازگردان آن به مسیر است.

'زین بصراوی' خبرنگار الجزیره از تهران گزارش داد که رهبران ایران اعتقاد دارند اکنون زمان آن است که شریکان اروپایی تصمیم بگیرند که آیا قصد اجرای تعهدات خود را در برابر فشار آمریکا دارند یا نه؟ ما این سیگنال را دریافت می کنیم که در چند هفته گذشته آمریکا و ایران خطوطی را روی شن ترسیم کرده اند.

خبرنگار الجزیره خاطرنشان کرد: از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران از اتکا به شریکان اروپایی به چیزی جز حمایت اخلاقی از اروپایی ها نرسیده است و اروپایی ها تاثیری عملی بر اقتصاد ایران نداشته اند.

'ناتاشا باتلر'خبرنگار الجزیره از پاریس گزارش داد: بیانیه اتحادیه اروپا ممکن است تلاشی از سوی قدرتهای اروپایی برای ترسیم مرزها و خطوط خودشان باشد.

باتلر گفت:به هر روی ، قدرت های اروپایی همزمان با تشدید اوضاع بین آمریکا و ایران تا حد زیادی در وسط معرکه گیر افتاده اند.

وی درباره مهلت 60روزه ایران برای اروپا گفت:رهبران اتحادیه اروپا می دانند بسیار بعید است که در این چارچوب زمانی بتوانند راه حلی ارائه دهند و آنها در وهله اول همین چارچوب زمانی را رد می کنند.

روز چهارشنبه دولت های اروپایی شامل فرانسه در مورد تحولات تهدید کننده توافق هسته ای ابراز نگرانی کردند. در همین حال، روسیه و چین نیز تحریم های آمریکا را مقصر اعلامیه ایران دانستند.
جواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تصمیم ایران برای خروج از شروط خاصی از برجام نقض کننده این توافق نیست و گفت که این اقدام تحت تاثیر اقدامات آمریکا بوده است.او همچنین گفت که اگر امضاکنندگان اروپایی برجام تعهدات خود را اجرا کنند ایران نیز به تعهداتش عمل خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین«حسن روحانی» رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای وبازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل«توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای 60روز» را به اعضای برجام اعلام کرد. وی افزود:اگر اروپایی‌ها دراین مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ درغیر این صورت، 2 اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

این اولتیماتوم ایران به دیگر اعضای برجام، با دعوت سفیران کشورهای آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه و تسلیم نامه رئیس‌جمهوری از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها، صورت گرفت.

ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: